۰ نفر

رئیس کل بیمه مرکزی در ششمین همایش تجاری بانکی ایران_اروپا:

صنعت بیمه؛ یک صنعت بین المللی است

۸ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۷:۱۵
کد خبر: 267592
صنعت بیمه؛ یک صنعت بین المللی است

ششمین همایش تجاری بانکی ایران- اروپا صبح امروز با حضور رئیس کل بانک مرکزی، رئیس کل بیمه مرکزی، معاون اقتصادی وزارت امور خارجه و معاون بین الملل وزارت نفت در هتل اسپیناس برگزار شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، همتی در این مراسم با اشاره به جایگاه صنعت بیمه در سطح بین المللی گفت: صنعت بیمه پتانسیل زیادی در توسعه روابط بنگاههای اقتصادی ایران و اروپا دارد. طی دو سال گذشته مذاکرات خیلی خوبی با سران شرکتهای بیمه اصلی و تعیین کننده اروپایی داشتیم که امیدواریم این نشست ها به نتایج خوبی منتج شود.

وی افزود: صنعت بیمه کشور در دو دهه گذشته از رشد خوبی برخوردار بوده و رشد آن ۴.۵ برابر رشد GDP کشور بوده است. همچنین ضریب نفوذ بیمه در کشور به سرعت در حال افزایش  بوده که براساس تصویب مجلس در برنامه ششم توسعه، باید ضریب نفوذ بیمه که در حال حاضر ۲.۳ است، بیشتر شود و این نیازمند سرمایه گذاری در صنعت بیمه است.

دکتر همتی در ادامه گفت: ضریب نفوذ بیمه در رشته های اجباری تقریبا قابل قبول است اما در رشته های اختیاری چون بیمه های عمر و آتش سوزی واحدهای مسکونی و بیمه بدنه اتومبیل به کمتر از ۲۰ درصد می رسد. 

  رئیس کل بیمه مرکزی با اشاره به گردش مالی سال گذشته صنعت بیمه که حدود  ۱۳ میلیارد یورو بوده است،گفت: این گردش مالی، نشان دهنده ظرفیت بالای صنعت بیمه کشور است که با قدری توسعه و ترویج فرهنگ بیمه می توانیم ظرفیت های بالقوه را به بالفعل تبدیل کنیم.

وی در خصوص روابط صنعت بیمه با کشورهای اروپایی گفت: ارتباطات خوبی برای برقراری روابط اقتصادی پس از برجام با کشورهای اروپایی صورت گرفته و در حال حاضر درصد بالایی از نفت کش ها و کشتی های، کشتی رانی تحت پوشش کلوپ بین المللی IG قرار گرفته اند. در بخش اخذ پوشش بیمه اتکایی برای حوادث فاجعه آمیز نیز کارهای خوبی انجام شده است.

دکتر همتی با اشاره به ابتکار خوب بیمه مرکزی و دولت در زمان تحریم ها گفت: خوشبختانه در آن زمان که پوشش اتکایی از خارج به زیر یک درصد رسیده بود، حساب ویژه  اتکایی تشکیل شد و ما توانستیم تمام صنعت کشورمان را که نیاز به پوشش اتکایی داشت، تحت پوشش قرار دهیم و در حال حاضر نیز آمادگی داریم در صورت تغییر در برجام، مجددا در چارچوب ضوابط، همان شرایط را حفظ کنیم و هیچ یک از صنایع کشور بدون پوشش بیمه ای نماند.

رئیس کل بیمه مرکزی، صنعت بیمه را یک صنعت بین المللی دانست وگفت: ما از داشتن روابط بیمه ای و ارائه و دریافت پوشش اتکایی از کشورهای خارجی استقبال می کنیم. خوشبختانه در مذاکراتی که طی ۲ سال گذشته با شرکت های معتبر خارجی داشتیم، به نتایج خوبی رسیدیم و الان  توانسته ایم ۳۰ درصد پوشش حوادث فاجعه آمیز کشور را  که دارای سرمایه ای بالغ بر ۱,۲ میلیارد یورو است از طریق کشورهای اروپایی اتکایی کنیم.

وی افزود: در خصوص بیمه های عمر اقدامات خوبی با آلمانی ها شروع کرده ایم و برای اولین بار به سه شرکت بیمه خود، مجوز اخذ پوشش اتکایی برای بیمه های عمر  را داده ایم. با این کار در نظر داریم دو هدف محصولات جدید و انتقال دانش و تجربه به داخل کشور و آموزش تخصصی نیروهای شرکت های بیمه در حوزه بیمه عمر را دنبال کنیم.

دکتر همتی همچنین از شروع بیمه پروژه توسعه فاز۱۱ پارس جنوبی از طریق بیمه گذار اروپایی به عنوان یکی از اقدامات مهم در حوزه تعاملات بین المللی یاد کرد.

دکترهمتی در خصوص روابط بین المللی صنعت بیمه گفت: ما علیرغم اعتقاد به توزیع بین المللی ریسکهای بیمه ای وتلاش برای توسعه روابط بیمه ای با اروپا همزمان سازوکارپشتیبانی ازصنعت بیمه و ارائه پوشش به ریسکهای مهم و استراتژیک کشور راکه درزمان تحریم داشتیم حفظ وتقویت کرده ایم و درصورت برگشت از مسیر برجام پوشش های لازم برای ریسکهای مهم کشور ارائه خواهیم کرد.

وی افزود: صنعت بیمه کشور پتانسیل رشد بالایی دارد وزمینه خوبی برای سرمایه گذاران خارجی است. ما درکنار توسعه همکاری های بیمه ای با اروپا درچارچوب دیدگاه توزیع بین المللی ریسک نگاه به شرق و روسیه هم داریم وازظرفیتهای بیمه ای چین، هند و روسیه بهره خواهیم گرفت.