۰ نفر

ثبت نام ۱۶۰ هزار کارگر ساختمانی تقلبی برای دریافت بیمه

۴ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۰:۴۸
کد خبر: 266577
ثبت نام ۱۶۰ هزار کارگر ساختمانی تقلبی برای دریافت بیمه

نایب رئیس کانون انجمن‌های صفنی کارگران ساختمانی گفت: افراد دارای مشاغل دیگری از جمله راننده تاکسی، طلافروش یا فروشنده آهن‌آلات هم هستند که خود را کارگر ساختمانی جا زده‌ و کارت مهارت گرفته‌اند تا بتوانند بیمه شوند .

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، هادی ساداتی، نایب رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی، درباره بیمه کارگران ساختمانی  گفت: جلسه ای را با اپراتور سامانه رفاهی کارگران ساختمانی داشتیم. وظیفه این سامانه  کنترل و انتقال داده ها است. این سامانه وضعیت کارگران ساختمانی را کنترل می کند. این اطلاعات را در اختیار تأمین اجتماعی می گذارد. یعنی قبل از اینکه کارگر ساختمانی به تأمین اجتماعی معرفی شود  اطلاعات این فرد در مرحله مقدماتی کنترل می شود. یعنی بعد از دریافت کارت مهارت ثبت نام خود را در سامانه انجام می دهد. بعد از ثبت نام سامانه شرایط متقاضی را کنترل می کند و در صورتی که واجد شرایط باشد .

 وی ادامه داد:پس از آنکه شرایط وی بررسی شد برای بازرسی از طریق اپلیکیشن معرفی می شود. سهمیه 100هزار نفری سال گذشته باید اجرایی شود،از سوی دیگر حدود 190هزار نفر از کارگران که پرونده آنها مختومه شده است که باید جایگزین آنها تعدادی جایگزین شوند. حدود 160هزار نفر کارگر ساختمانی نبودند که شناسایی شدند  که درخواست داریم این تعداد به سهمیه باز گردد،یعنی جایگزین این ها افرادی را معرفی کنیم. تعدادی از افراد هم در سنوات گذشته ثبت نام نکرده بودند که قرار است امسال ثبت نام کنند،تعدادی هم سهمیه در حوزه های استانی مانده  است که هنوز تکمیل نشده است. این ظرفیت رانگه داشته اند که باید عملیاتی کنند و حدود 130 هزار نفر مازاد در استان ها باقی مانده است. بعضی از استان ها هم کلا سهمیه نداشته اند که این مسائل در حال بررسی است که انشاالله در سطح بالا بیمه کارگران ساختمانی صورت گیرد.

نایب رییس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور با اشاره باینکه سامانه 54لینک دارد که افراد را کنترل و اطلاعاتشان را وارد می‌کند افزود:بخش اعظمی از کسانی که از طریق سامانه حذف شده‌اند هم عناوین مختلف پزشک، وکیل و مهندس داشتند. در بین این افراد یک نمونه معاون بانک وجود داشته و یک نمونه وکیل قضایی بوده که دفتر وکالت داشته و به دنبال بیمه تامین اجتماعی بودند.

ساداتی اضافه کرد: در میان حذف‌شدگان یک عده نیز دارای معاملات ملکی سنگین و اتومبیل‌های گران قیمت بودند یا وام‌های کلان گرفته و دفترچه بازرگانی داشتند که تراست چک‌های سامانه مانع ورود آنها شده است.

به گفته وی، افراد دارای مشاغل دیگری از جمله راننده تاکسی، طلافروش یا فروشنده آهن‌آلات هم هستند که خود را کارگر ساختمانی جا زده‌ و کارت مهارت گرفته‌اند تا بتوانند بیمه شوند و عده‌ای هم دارای مغازه و جواز کسب بودند یا فرار مالیاتی داشتند اما سامانه با دقت همه این موارد را رصد، شناسایی و از گردونه خارج کرده است.

نایب رییس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور با بیان اینکه ثبت‌نام‌ها همچنان ادامه داد، اظهار کرد: متقاضیان باید کارهای کلینیکی و پاراکلینیکی خود را دنبال کنند و آزمایشهای پزشکی‌شان ارائه دهند تا از طرف سازمان تامین اجتماعی پذیرش شوند چون فردی که متقاضی بیمه است، باید در بدو امر وضعیت جسمی‌اش برای سازمان مشخص شود.

ساداتی گفت: در سامانه بخشی تحت عنوان "وب سرویس" وجود دارد که اطلاعات مربوط به تاییدیه مقدماتی و اسامی و مشخصات کسانی که از سالهای قبل بیمه شدند در اختیار سازمان تامین اجتماعی قرار می‌دهد و از این پس کسانی که باید نسبت به تمدید اعتبار دفترچه اقدام کنند و آنهایی که ثبت نام نکرده‌اند هم باید برای ثبت‌نام اقدام کنند و بازرسی این افراد توسط انجمن‌های صنفی صورت می گیرد.