۰ نفر

بیمه رایگان افراد متمول، خیانت است

۲۰ فروردین ۱۳۹۷، ۰:۳۹
کد خبر: 262808
بیمه رایگان افراد متمول، خیانت است

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، گفت: حق مردم را داشتن بیمه خوب در همه حوزه‌ها است؛ اما درعین حال برخوردار بودن متمولان از خدمات بیمه رایگان، خیانت است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، سیدحسن هاشمی در دیدار نوروزی با مدیران و کارکنان سازمان بیمه سلامت افزود: تعادلی در بیمه لازم است که در آن اولویت‌ها به درستی شناخته شده و هزینه شود. اگر کشور سازوکار درستی داشت و فقرا به درستی شناسایی می‌شدند، کار بسیار راحت‌تر بود.

وی ادامه داد: اینکه افراد متمول بیمه سلامت رایگان داشته باشند، خیانت است و باید از آن جلوگیری شود. باید دست کسانی را بگیریم که واقعا مشکل دارند. در بیماریهای خاص و صعب العلاج افرادی هستند که بدون یارانه نمی‌توانند زندگی خود را اداره کنند.

وزیربهداشت با اشاره به ضعیف بودن فرهنگ بیمه در کشور گفت: پرداخت حق بیمه و مالیات سلامت از جمله اقداماتی است که باید در کشور به درستی صورت گیرد ولی متاسفانه هیچ کدام از این موارد در کشور تبدیل به فرهنگ نشده و به درستی اجرایی نمی‌شود.

وی ادامه داد:«افرادی در کشور امکان پرداخت حق بیمه ندارند که خوشبختانه این افراد در دولت دکتر روحانی بیمه شدند اما افرادی هم هستند که توان پرداخت حق بیمه را دارند.»

وزیربهداشت اضافه کرد: سهم حق بیمه با خدماتی که توسط سازمان‌های بیمه‌گر ازجمله سازمان بیمه سلامت، تامین اجتماعی و نیرهای‌های مسلح پوشش داده می‌شود، تناسبی ندارد. به همین دلیل لازم است که فرهنگ بیمه در کشور تقویت شود.

هاشمی با بیان اینکه صحبت‌های ما درباره بیمه درسالهای گذشته از روی احساس، قدرت طلبی، توسعه طلبی و افزایش بار مسئولیت برای وزارت بهداشت نبود، اظهارکرد: مجلس تصمیم گرفت که تولیت یکپارچه شود اما این موضوع هنوز به طور کامل محقق نشده است .

وی پراکندگی را یکی از مشکلات در اداره حوزه سلامت در کشور خواند و افزود: همه می‌دانند که راه و چاه کدام است اما خود را به غفلت می‌زنند.

وزیربهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید برعلمی شدن بیمه، گفت: ما باید از نظر علمی مجهز باشیم تا اقداماتمان سلیقه ای نباشد. این موضوع باید از بیمه سلامت شروع شود و به همه بیمه‌های درمانی کشور تسری پیدا کند. صد سال است که بشر این تجربه را در حوزه‌های مختلف دارد و ما همچنان عقب هستیم؛ باید از تجربه دیگر کشورها استفاده کنیم و درعین حال به سمتی برویم که سازمان قدرتمندی را تشکیل دهیم.

هاشمی ابراز امیدواری کرد با وجود همه نگرانی ها بتوان در چند سال آینده به اهداف در حوزه سلامت دست یابیم که البته این امر نیازمند حمایت دولت و مجلس است.

وی تاکید کرد: در سال 97 نباید به هیچ وجه سازمان بیمه نسبت به بودجه‌ای که برای آن در نظر گرفته شده است، بدهی داشته باشد. بودجه ای که برای این سازمان در نظر گرفته شده واقعی نیست.

هاشمی ادامه داد: یکی از گرفتاری‌های مهم بیمه این است که ماموریت‌هایی برای آن تعریف می‌کنند که هزینه آن بیش از اعتباری است که برای آن در نظرگرفته می‌شود؛ مسئولان وقتی به مردم قول می‌دهند، باید هزینه آن را نیز برای سازمان‌های رفاهی و اجتماعی تامین کنند. ما به دلیل عقیده‌ای که داریم کارمی‌کنیم. جایی که احساس می کنیم کارد به استخوان می رسد و حق مردم به خصوص محرومان ضایع می شود، نباید چشم پوشی کنیم.

هاشمی تاکیدکرد: بیمه خیلی مهم است. ما باید یاد بگیریم که چه اقدامی انجام دهیم و درعین حال شرکای کاری را نیز با خود همراه کنیم. مدیریت در هزینه، کیفیت، اولویت‌ها از اقداماتی است که باید در بیمه سلامت مورد توجه قرار گیرد. اکنون این سازمان از داروها و خدماتی حمایت می کند که اصلا لازم نیست و در بخش‌های دیگر نقش کمرنگی دارد. این موضوعات باید سریع بازنگری و بحث الکترونیکی شدن با سرعت و دقت کافی دنبال شود.

وزیر بهداشت گفت: بودن بیمه سلامت در وزارت بهداشت زمانی ارزشمند است که قدرتمندترین سازمان این وزارتخانه باشد. بیمه خوب باعث آرامش در جامعه و بیمه بد به طور دائم باعث نگرانی مردم می شود. حق مردم داشتن بیمه خوب در تمام حوزه‌ها است. یکی از آرزوهای من این است که بیمه خوب در حوزه سلامت داشته باشم که هم مردم و هم ارائه دهندگان خدمت راضی باشند.

هاشمی با تاکید بر اینکه بیمه سلامت نباید تصدی‌گری داشته باشد، افزود: تامین‌اجتماعی در کشور فراهم نشد به این دلیل که مسیر آن منحرف و به سمت تصدی گری پیش رفت. اگر بیمه سلامت به سمت تصدی گری برود ظلم کرده است.

وی عملکرد مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران را مثبت ارزیابی کرد و گفت: مدیرعامل این سازمان با توانایی که دارد، قطعا می‌ تواند در تعامل با مجلس، شرایط بهتری را برای این سازمان فراهم کند.

وزیر بهداشت بیان کرد: برنامه‌ ریزی‌های تعریف شده این سازمان در سال 97 با مدیریت سازمان باید به طور جدی عملیاتی شود و ما باور داریم که این انگیزه در مدیران این سازمان وجود دارد و قطعا به نتیجه خواهند رسید؛ همچنان که تاکنون نیز اقدامات بسیار موثری انجام شده است که امیدواریم هر روز شاهد خبرهای خوشی از این سازمان باشیم.