۰ نفر

اجباری شدن پرداخت حق بیمه در بیمه همگانی و رایگان

۴ آذر ۱۳۹۶، ۱۴:۵۵
کد خبر: 233701
اجباری شدن پرداخت حق بیمه در بیمه همگانی و رایگان

معاون بیمه خدمات درمانی بیمه سلامت، گفت: بر اساس قانون برنامه ششم قرار است از امسال تمام بیمه‌شدگان در پرداخت حق بیمه مشارکت کنند بنابراین 11 میلیون نفری که بیمه رایگان شده‌اند هم باید حق بیمه بدهند اما وضعیت مالی آنها توسط وزارت رفاه ارزیابی خواهد شد.

آناهیتا کشاورزی در نشست مشترک با وزیر خدمات بهداشت پاکستان گفت: ایران از نظر تأمین منابع مالی نظام‌های مختلفی دارد و عمده منابع از طریق منابع عمومی بیمه پایه، پرداخت از جیب مردم و بیمه‌های خصوصی تأمین می‌شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، وی ادامه داد: در اغلب تأمین منابع در صندوق‌های تحت پوشش بیمه سلامت 7 درصد از حقوق و دستمزد به عنوان حق بیمه در نظر گرفته شده که دولت پرداخت می‌کند اما در صندوق حقوق کارکنان دو درصد توسط بیمه شده، دو درصد توسط دستگاه و سه درصد توسط دولت پوشش داده می‌شود.

معاون بیمه خدمات درمانی بیمه سلامت با اشاره به صندوق روستاییان عشایر، گفت: در این صندوق ساکنان روستا، عشایر و شهرهای زیر 20 هزار نفر حمایت می‌شوند که جمعیت این صندوق 22 میلیون و صد هزار نفر است.

کشاورزی تصریح کرد: در صندوق بیمه همگانی پوشش افرادی که ساکن شهر هستند اما بیمه‌ای ندارند وجود دارد که کل مبلغ حق بیمه توسط دولت پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: 10 میلیون و 400 هزار نفر تحت پوشش بیمه همگانی و رایگان هستند که بر اساس مصوبه امسال دولت مبنی بر دریافت خدمات از بخش دولتی ممکن است جمعیت این صندوق قدری تغییر کند.

معاون بیمه خدمات درمانی بیمه سلامت ادامه داد: از سال 2013 که بیمه همگانی رایگان آغاز به کار کرد جمعیت 5 میلیونی تحت پوشش صندوق بیمه ایرانیان کاهش یافت و اغلب مردم به سمت بیمه رایگان رفتند به طوری که افراد تحت پوشش بیمه ایرانیان به 4500 نفر رسید.

کشاورزی ادامه داد: اما با مصوبه جدید دولت پیش‌بینی می‌شود که جمعیت این صندوق دوباره افزایش یابد چرا که بیمه شدگان به بخش خصوصی هم می‌توانند در بیمه ایرانیان مراجعه کنند.

وی تصریح کرد: از جمعیت 40 میلیونی 80 دسته جمعیت به صورت رایگان توسط دولت بیمه شده‌اند و بیش از 90 درصد منابع توسط دولت تأمین شده و مشارکت مردم در پرداخت حق بیمه پایین است.

معاون بیمه خدمات درمانی بیمه سلامت گفت: در بخش بستری در مراکز درمانی دولتی حق فرانشیز 10 درصد و در بخش سرپایی 30 درصد است.

کشاورزی ادامه داد: با توجه به بحث کمبود منابع و عدم تعادل منابع و مصارف منابع دیگری تحت عنوان هدفمندی یارانه‌ها و یک درصد مالیات بر ارزش افزوده اضافه شد و پرداخت حق بیمه از 5 به 7 درصد افزایش یافت. با این وجود هنوز با مشکلات کمبود منابع روبه‌رو بودیم تا اینکه در قانون برنامه ششم که از امسال آغاز شده اجبار شده است همه بیمه‌شدگان در پرداخت حق بیمه مشارکت کنند.

وی گفت: بنابراین بیمه‌شدگان بیمه رایگان و همگانی هم باید حق بیمه بدهند و توسط آزمون وسع که توسط وزارت رفاه اجرا می‌شود وضعیت مالی این افراد ارزیابی خواهد شد تا در پرداخت حق بیمه مشارکت کنند.

معاون بیمه خدمات درمانی بیمه سلامت، گفت: آیین‌نامه این برنامه در مراحل نهایی است و پس از تصویب توسط وزارت رفاه اجرا می‌شود و در حال حاضر مبنای پرداخت همان روال قبلی است.

کشاورزی همچنین نبود اطلاعات دقیق بیمه‌شدگان را یکی از دلایل عدم ارائه خدمات تخصصی و با کیفیت عنوان کرد و گفت: به دنبال تعریف مجدد از بیمه پایه سلامت هستیم تا بر اساس اولویت‌بندی خدمات، بسته را بازنگری کنیم. حتی مکانیزم پرداخت در بیمارستان‌ها تغییر خواهد کرد و از سال آینده به صورت پایلوت اجرا می‌شود.

وی با اشاره به طراحی 200 گایدلاین خدمات سلامت از سوی وزارت بهداشت، گفت: بیمه سلامت استراتژی‌ها را طراحی کرده و به دنبال طراحی وحدت رویه بین سازمان‌های بیمه‌گر است.

معاون بیمه خدمات درمانی بیمه سلامت در پایان از بسترسازی الکترونیکی ثبت داده‌ها و نسخه الکترونیکی به عنوان دیگر برنامه‌های در دست اقدام یاد کرد.