۰ نفر

خبر خوش تامین اجتماعی برای ۳میلیون کارگر فاقد بیمه

۲۱ تیر ۱۳۹۶، ۱۱:۱۳
کد خبر: 205340
خبر خوش تامین اجتماعی برای ۳میلیون کارگر فاقد بیمه

معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی با اشاره به سامانه 1000142 به عنوان پلی برای بیمه شدن سه میلیون کارگر فاقد بیمه گفت: بعد از تماس کارگران به پرونده شان رسیدگی و در اسرع وقت بیمه و با کارفرمای متخلف هم برخورد می شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از شبکه خبر، حسن زدا معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه قانون بیمه تامین اجتماعی، قانون جدیدی نیست بلکه کاملا لازم الاجرا است گفت: در حال حاضر با نظارت هایی که صورت گرفته شاهد حضور بیش از 1 میلیون کارفرما به سازمان بیمه تامین اجتماعی هستیم که نسبت به بیمه کارگران خود اقدام می کنند.

او در پاسخ به شاعبه قانونی در مورد اینکه برخی از کارفرمایان تصور می کنند که کارگر خود را باید بعد از سه ماه بیمه کنند گفت: این امر در قانون پیش بینی شده اما ربطی به بیمه تامین اجتماعی ندارد لذا کارفرمایان موظف به بیمه کارگران خود از همان روز اول کار هستند.

حسن زدا با اشاره به اینکه تنها 3 میلیون نفر کارگر تحت پوشش بیمه نیستند، گفت: ما در مقیاس ملی زمانی که 42 میلیون نفر بیمه شده داریم شاهد تنها 3 میلیون کارگر فاقد بیمه هستیم که نسبت 3 به 42 میلیون نفر در کل کشور رقم بالایی به حساب نمی آید.

او افزود: اگرچه ما روی عدد 3 میلیون نفر کارگر فاقد بیمه هم تشکیک داریم، اما قبول داریم که برخی از کارگران به دلیل کمبود آگاهی تحت پوشش بیمه ای قرار نگرفته اند.

معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی با اشاره به اینکه بعضا کارگرانی هستند که جای ثابتی برای کار ندارند و با احتساب آنها تعداد بیمه نشده ها زیادتر از میزان اعلام شده می شود، گفت: ما به کارفرمایان شرکت های مجازی توصیه می کنیم که اگر کارگرانشان را تحت بیمه قرار دهند طبیعتا آن نیرو با انگیزه بیشتری کار می کنند و بهره وری هم بالا می رود.

او با بیان اینکه کارگران فاقد بیمه می توانند با شماره 1000142 تماس گرفته و این موضوع را با سازمان تامین اجتماعی اطلاع دهند، افزود: کارگران فاقد بیمه با واحد ارتباطات مردمی ما تماس بگیرند تا بعد از بررسی مامورین سازمان، نسبت به بیمه آنها اقدام شود، در این شرایط کارگر بیمه و کارفرما هم جریمه می شود.

حسن زدا در پاسخ به این سوال که کارگر بعد از شکایت امنیت شغلی خود را از دست می دهد، گفت: ما پیگیری می کنیم که بعد از جریمه، کارفرما عذر کارگر را نخواسته باشد.

او افزود: بازرسی های ما هوشمند و در 10 استان به صورت پایلوت صورت می گیرد که قرار است تا پایان سال کل کشور را پوشش دهد، ما بعد از دریافت کد پستی به یکایک آدرس های پستی رجوع می کنیم و در تلاش هستیم تا حتی یک مورد تخلف صورت نگیرد.

معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه برای رسیدگی به درخواست کارگر بر طبق قانون نظام صنفی باید شکایتی صورت بگیرد گفت: شکل این شکایت می تواند به هر صورتی از جمله به شکل صوتی و یا حتی پیامکی باشد، لذا کارگران فاقد بیمه در صورت تماس با شماره 1000142 دیگر نیازی به شکایت مکتوب از کارفرمای خود ندارند و همان پیام صوتی حکم شکایت مکتوب را برای سازمان تامین اجتماعی دارد.

او با اشاره به قانون بیمه متفاوت کارگران ساختمانی افزود: براساس قانون، کارگران ساختمانی موظف به پرداخت 7 درصد و کارفرمایانشان هم 20 درصد سهم بیمه کارگر را می پردازند، حال تفاوت کارگران ساختمانی با سایر بیمه شدگان در این است که اگر پرونده سالانه بیمه شده بسته شود دیگر هیچ نهاد و سازمان و حتی دولت تعهدی برای پرداخت کسری بیمه شده ندارد درحالی که در سایر انواع بیمه ها، دولت متعهد به پرداخت حق بیمه است حتی اگر پرونده سالیانه بسته شده باشد.

خدایی عضو کارگری شورای عالی کار در ارتباط تلفنی با بیان اینکه قوانین کار در برخی از مواد دچار تغییر شده اما این تغییرات مشمول نظام بیمه ای کارگران نمی شود، گفت: اینکه تعداد کمی از کارفرمایان کارگر خود را بیمه نکرده اند صحت ندارد زیرا ما هم اکنون با بیش از 3 میلیون کارگر فاقد بیمه مواجه هستیم که اتفاقا کارفرمایانشان از زیر بیمه کردن آنها شانه خالی می کنند، به این ترتیب کارگاه های کوچک به هیچ عنوان تحت نظارت ماموران بیمه سازمان تامین اجتماعی نیستند.

او در واکنش به ادعای معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی درباره نسبت 3 به 42 میلیون نفری که تحت پوشش بیمه کارگری نیستند افزود: ما هم اکنون باید 3 میلیون نفر کارگر فاقد بیمه را با 13 میلیون کارگری که بیمه شده اند مقایسه کنیم نه 42 میلیون نفر خانواده بیمه شده، براین اساس نسبت 3 به 13 رقم بالایی به حساب می آید.

خدایی با بیان اینکه سامانه 1000142 تنها نقش اطلاع رسانی برای سازمان تامین اجتماعی را ایفا می کند گفت: براساس قانون، کارگر برای رسیدن به حق و حقوق بیمه ای خود نخست باید شکایت کند که ادامه این روند به بیکار شدن کارگر ختم می شود.

آهنی ها عضو هیئت مدیره کانون کارفرمایان دیگر مهمان تلفنی برنامه گفت: براساس قانون هر کارگری باید تحت پوشش بیمه ای قرار بگیرد که این یک الزام قانونی است.

او افزود: البته تمامی کارگاه های دارای شناسنامه تحت نظارت کامل بیمه تامین اجتماعی قرار دارند.

عضو هیئت مدیره کانون کارفرمایان با ابراز تاسف از نبود مرجع رسمی که اعلام کند چه تعدادی کارگر تحت پوشش بیمه قرار دارند و چه تعداد خیر گفت: متاسفانه در این مورد اطلاعات دقیقی در دست نیست، اما به نظر می آید که اکثر کارفرمایان، کارگران خود را بیمه کرده اند.