۰ نفر

عقب‌ماندگی ۱۰ماهه بیمه‌ها در پرداخت مطالبات داروخانه‌‌ها

۲۰ تیر ۱۳۹۶، ۲۲:۴۶
کد خبر: 205219
عقب‌ماندگی ۱۰ماهه بیمه‌ها در پرداخت مطالبات داروخانه‌‌ها

عضو هیات مدیره انجمن داروسازان تهران ضمن توضیح شرایط واردات داروهای تک‌نسخه‌ای گفت: وزارت بهداشت برای ورود و تجویز این داروها شرایطی را ایجاد می‌کند که شرکت‌ها براساس این شرایط می‌توانند واردات این داروها را به طور محدود و کنترل‌شده انجام دهند.

دکتر سیدحسام‌الدین شریف‌نیا در نشست خبری انجمن داروسازان تهران با بیان اینکه مصوبه شورای رقابت در زمینه حذف برخی ضوابط تاسیس داروخانه منجر به شکست بازار دارو می‌شود، گفت: در تمامی قوانین بالادستی کشور نظام سلامت از سایر حوزه‌ها جدا شده و در ابلاغیه مقام معظم رهبری نیز اعلام شده که تصمیم‌گیری در حوزه سلامت در اختیار وزارت بهداشت است. حال اینکه شورای رقابت بازار دارو را بازاری رقابتی می‌بیند یعنی اینکه می‌خواهد داروخانه‌ها به دنبال بیمار باشند و این موضوع جای تعجب دارد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وی با بیان اینکه وظیفه حاکمیت بر نظام دارویی تامین موجود بودن دارو، دسترسی به دارو و مناسب بودن قیمت دارو است، افزود: شورای رقابت می‌گوید حریم داروخانه‌ها باید برداشته شود اما این کار دسترسی به دارو را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در ابلاغیه مقام معظم رهبری به صراحت اعلام شده که باید از تقاضای القایی در نظام سلامت جلوگیری شود اما مصوبه شورای رقابت خلاف این موضوع است. اگر نظر شورای رقابت تبدیل داروخانه‌ به یک بنگاه اقتصادی است باید پرسید پس سلامت مردم چه می‌شود؟

شریف‌نیا با بیان اینکه یکی از نگرانی‌های شورای رقابت بحث اشتغال داروسازان است، گفت: اما این شورا باید بداند که با رقابت داروخانه‌ها برخی از آنها حذف می‌شوند زیرا بازار دارویی یکسان است و توسعه نمی‌یابد بنابراین باید به سلامت مردم فکر کنیم.

وی تاکید کرد: در کشورهای پیشرفته ۱۸ تا ۲۰ درصد داروسازان در بیمارستان‌ها به کار گرفته می‌شوند. حال با توجه به الزام وزارت بهداشت مبنی بر حضور داروسازان در بیمارستان که باعث کاهش تقاضای القایی می‌شود باید توجه کرد اگر دوستان نگران داروسازان هستند چرا نمی‌گویند آنها در بیمارستان کار کنند؟ چرا کارانه داروسازان را پرداخت نمی‌کنند؟ به نظر من مباحثی که در این باره مطرح شده موضوعاتی عوامانه است و مبنای علمی ندارد وگرنه با صنف داروسازان مشورت می‌کردند. رهبری هم بارها اعلام کردند که فکر متخصص در تصمیم‌گیری‌ها وارد شود. باید بدانیم که دوره تصمیم‌گیری‌های یک شبه به پایان رسیده است.

عضو هیات مدیره انجمن علمی داروسازان تهران در بخش دیگری از صحبت‌هایش به دو چالش اساسی در بخش دارویی کشور اشاره و اظهار کرد: یکی از چالش‌های ما روش قیمت‌گذاری دارو در کشور است. به طوری که ما در حوزه تولید داخلی دارو، صنعت تولید دارو را سرکوب می‌کنیم و حتی این قیمت‌گذاری به سمت ضرر شرکت‌های تولیدی می‌رود. این نحوه قیمت‌گذاری باعث شده که نتوانیم هزینه بازاریابی دارو را بپردازیم و به همین دلیل بازار کشورهای منطقه را از دست می‌دهیم و صادراتمان هم دچار مشکل می‌شود.

شریف‌نیا ادامه داد: چالش دوم بار هزینه‌ای طرح تحول سلامت به صنعت دارویی کشور است. زیرا به دلیل عدم وجود منابع پایدار برای ما بار هزینه‌های طرح بر روی دارو وارد شده بنابراین اگر قیمت‌گذاری اصلاح نشود بعید نیست که شرکت‌های تولید دارو ورشکسته شوند.

وی تاکید کرد: البته گران شدن دارو به معنی فشار آمدن به مصرف‌کننده نیست بلکه این افزایش قیمت باید تحت پوشش بیمه قرار بگیرد نه اینکه پرداخت از جیب افزایش یابد.

عضو هیات مدیره انجمن علمی داروسازان تهران در ادامه صحبت‌هایش به خبرسازی‌هایی که درباره انحصار داروهای تک‌نسخه‌ای انجام می‌شود، اشاره کرد و گفت: باید توجه کرد که دارو حوزه‌ای بسیار تخصصی است اما انحصاری در آن وجود ندارد. در عین حال همه نمی‌توانند به این حوزه ورود کنند چراکه با سلامت مردم سروکار دارند. بحث انحصار هم فقط انحصار تخصصی است.

شریف‌نیا با بیان اینکه ما قطعا در حوزه دارو مافیا نداریم، ادامه داد: بازار دارو بازاری قانونی است اما به دلیل تخصص‌گرایی آن از سایر بازارها جدا می‌شود.

وی با اشاره به برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری که اخیراً با حضور رئیس سازمان غذا و دارو پخش شد و در آن ریاست این سازمان را به دادن انحصار یک داروی تک‌نسخه‌ای به شرکت خاص متهم کرد، گفت: طبق قوانین کشوری سلامت و قوانین سوم، چهارم و ششم توسعه تهیه، توزیع، واردات و تولید و حتی تجویز دارویی خارج از لیست دارویی کشور ممنوع است و داروهای تک‌نسخه‌ای از این نوع هستند. حال از آنجایی که پروسه تایید و ورود این داروها به لیست دارویی کشور طولانی است، وزارت بهداشت به طور محدود اجازه ورود آنها را می‌دهد اما از آنجایی که این داروها بسیار گرانند آنها را کنترل می‌کنند. به عنوان مثال وزارت بهداشت می‌گوید که من این دارو را به ۱۰۰ بیمار می‌دهم.

عضو هیات مدیره انجمن علمی داروسازان تهران همچنین اظهار کرد: در این راستا ما در دی‌ماه سال ۱۳۹۵ به وزارت بهداشت پیشنهاد دادیم از آنجایی که این دارو گران است هلال‌احمر به عنوان نهادی عمومی این دارو را به صورت محدود وارد و توزیع کند. وزارت بهداشت هم اعلام کرد که شرطش برای این کار این است که سامانه تجویز داروهای تک‌نسخه‌ای ایجاد شود و هر پزشک با ارائه مستندات بالینی آن را تجویز کند که البته این پیشنهاد به دلیل تغییرات مدیریتی به فراموشی سپرده شد و وزارت بهداشت به همه شرکت‌ها با رعایت شرایط گفته شده به همه شرکت‌ها مجوز داد و اصلا انحصاری در این زمینه وجود نداشت.

در ادامه این مراسم دکتر بهمن صبور رئیس انجمن داروسازان تهران از عقب‌ماندگی ۱۰ ماهه بیمه‌ها در پرداخت مطالبات به داروخانه‌ها خبر داد و گفت: در حال حاضر چک‌های برگشتی داروخانه‌ها به ویژه در داروخانه‌های منتخب بسیار زیاد شده و این موضوع برای داروخانه‌ها کمرشکن شده است. بیشترین میزان مطالبات نیز از سوی سازمان تامین اجتماعی است.

در ادامه این نشست دکتر آرش محبوبی عضو انجمن داروسازان تهران ضمن تاکید بر لزوم اصلاح قیمت داروهای تولید داخل گفت: افزایش قیمت دارو مصرف آن را منطقی می‌کند و این موضوع به نفع نظام سلامت کشور است.

وی با بیان اینکه از محل کاهش قیمت داروهای وارداتی ۱۵۰ میلیون دلار صرفه‌جویی در کشور صورت گرفته است، گفت: در نتیجه بالا رفتن قیمت برخی داروهای تولید داخل می‌تواند منجر به بهبود کیفیت و افزایش صادرات آنها شود.