۰ نفر

بیمه آتش سوزی، حافظ سرمایه‌های ملی کشور است

۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۶:۲۱
کد خبر: 194082
بیمه آتش سوزی، حافظ سرمایه‌های ملی کشور است

کارشناسان بیمه بر این باورند که بیمه آتش سوزی با گستره خدمات خود، می‌تواند سرمایه‌های خرد و کلان را حفظ کند و به حفظ سرمایه ملی کشور کمک کند.

اقتصاد آنلاین - محمد فیروزی؛ سال 95 در حافظه مردم ایران سالی با حوادث تلخ و  رویدادهای شیرین بسیار بود. اما در بین حوادثی که رخ داد، فروریختن ساختمان پلاسکو در آتش غیرقابل فراموشی است. در اثر یک حادثه کوچک آتش سوزی اولین برج مدرن تاریخ معاصر ایران فروریخت.

این اتفاق هرچند برای بسیاری از مردم به خاطره ای تلخ مبدل شد، اما می توان گفت به دلیل پی بردن بسیاری از اعضای جامعه به ضرورت بیمه آتش سوزی اموال شان دارای تاثیری مثبت بود.

بعد از حادثه تب خرید بیمه نامه آتش سوزی در بین مردم گسترش پیدا کرد، اما آمارهایی که مدیران بیمه آتش سوزی شرکت های بیمه ای ارائه کردند نشان داد با فاصله گرفتن از این حادثه مردم کم کم اولویت خرید چنین بیمه نامه ای را به بوته فراموشی سپردند.

این بار در سال جدید نوبت سیل ها و زلزله ها بود که باز موجب تلخ شدن کام مردم بود، شاید خیلی ها نمی دانستند که بیمه آتش سوزی با گستره خدماتی اش می تواند بسیاری از حوادث طبیعی و غیر طبیعی را که در زندگی افراد پیش می آید و اموال شان را تهدید می کند، پوشش دهد و درواقع هر فرد با خرید یک بیمه نامه آتش سوزی می تواند از 14 پوشش بیمه ای بهره مند شود.

اما چه دلیلی دارد که با وجود ارزان بودن قیمت بیمه نامه آتش سوزی – یکساله – در مقایسه با بیمه های اجباری مثل بیمه اتومبیل شخص ثالث، هنوز تمایل برای خرید بیمه آتش سوزی در بین مردم کم است.

یک کارشناس بیمه ای در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین در این خصوص می گوید: شرکت های بیمه در فروش بیمه نامه آتش سوزی دارایی افراد را که بخشی از سرمایه کلان کشور است، بیمه می کنند و جلوی نابودی سرمایه کشور را می گیرند. شرکت های بیمه تمایل زیادی به فروش بیمه نامه آتش سوزی دارند چرا که این بیمه نامه جلوی تبعات اجتماعی را می گیرد.

علی رضا زارع خاطرنشان کرد: بخشی از دلایل کم بودن استقبال از بیمه آتش سوزی خلاهای فرهنگی است، در مقابل مسئولان هم در شهری مانند تهران که ریسک حوادث بالاست زمینه را برای پایین آوردن میزان ریسک شرکت ها پایین نمی آورند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: شبکه فروش شرکت ها هم به منظور فروش بیشتر بیمه نامه گاهی پوشش ریسک را برای مشتری به خوبی روشن نمی کنند و از طرفی ارزش تمام دارای فرد بیمه شده به درستی ارزیابی نمی شود و مشکلات حقوقی و طرح شکایت پیش می آید.

از منظر برخی تحلیل گران جامعه دلیل اینکه افراد بعد از وقوع حادثه ای اقدام به خرید بیمه نامه آتش سوزی می کنند و پس از آن کمتر اهمیتی به تهیه آن دارند، به وجود آمدن نوعی احساس همزاد پنداری با قربانیان حادثه در زمان وقوع است و پس رویداد این رسانه ها هستند که می بایست حساسیت جامعه را همواره نسبت به چنین بیمه نامه ای بالا نگه دارند.

به گزارش اقتصاد آنلاین، یک کارشناس بیمه ای در این خصوص چنین می گوید: هنوز بیمه آتش سوزی جنبه اجباری ندارد و نمی توان تا شناخته نشدن ارزش آن نزد اعضای جامعه انتظار داشت که چنین بیمه ای با پوشش های متنوع فراگیر شود.

وی می افزاید: در جامعه این تصور وجود دارد که بیمه آتش سوزی یک کالای لوکس است و به همین دلیل نسبت به آن بی رغبتی دیده می شود. به نظر می رسد بعد از بروز اتفاقات تلخی مانند فروریختن ساختمان پلاسکو، رسانه های فراگیر می توانند با تشکیل کمپین هایی ذهن جامعه را نسبت به چنین بیمه هایی حساس کنند تا جایگاه این بیمه ارتقا پیدا کند.

وی با بیان اینکه تا زمانی که این تصور وجود دارد که بیمه یک کالای لوکس در جامعه است نمی توان انتظار داشت که بیمه ای مانند بیمه آتش سوزی در جامعه فراگیر شود، افزود: مردم باید بدانند بیمه کالایی لوکس نیست و این موضوع را می توان از طریق ظرفیت بالایی که فضای مجازی دارد به جامعه منتقل کرد. بعد از حادثه ساختمان پلاسکو انتظار از بیمه مرکزی این است که با برنامه ریزی درست و تشکیل کمپین تبلیغاتی درست از طریق صدا وسیما و کانال هایی که در فضای مجازی شکل گرفته و قدرت تاثیر گذاری بالایی دارد در جامعه ارزش بیمه ای مانند بیمه آتش سوزی را گسترش دهند.

اما قانون در یک مورد به طور مبهم و بدون ضمانت اجرایی کافی، مدیران ساختمان های چند مالک را ملزم کرده است که نسبت به بیمه کردن ساختمان اقدام کند، اما در صورت بیمه نبودن ساختمان در عمل مسئولیتی برای مدیر ساختمان قایل نیست و در عمل قانون به شکل یک توصیه عمل کرده است.

به نظر می رسد هنوز سهم کارهای فرهنگی و برنامه ریزی در خصوص ارتقای جایگاه بیمه آتش سوزی دارای اصلی ترین نقش در جامعه است و شرکت های بیمه ای می بایست خودشان در بالابردن این فرهنگ اقدام کنند و از ظرفیت های مختلف جامعه استفاده کنند.

ظرفیت اتحادیه اصناف برای بالابردن میزان استقبال از بیمه آتش سوزی

 مدیربیمه آتش سوزی یک شرکت بیمه ای در گفت وگو با اقتصاد آنلاین این طور می گوید: طرح هایی مانند بالا بردن فرهنگ خرید بیمه آتش سوزی در جامعه با همکاری بین شرکت های بیمه ای امکان پذیر است. چنین طرح هایی باید در وهله اول به عنوان یک طرح کلان تعریف شود و نقش و سهم شرکت ها بسته به جایگاه شان در بین شرکت های بیمه ای دیگر تعریف شود.

رجبعلی سلیمانی نژاد افزود: با توجه به واحدهای تجاری که به طور بالقوه در معرض خطرهای بیشتری هستند، می توان از ظرفیت اتحادیه های صنفی هم استفاده کرد و این اتحادیه ها را به گونه ای متقاعد کرد که به عنوان واسطه بین شرکت های بیمه و فعالان صنفی قرار بگیرند.

جذابیت سبد بیمه آتش سوزی بالا برود!

مدیربیمه آتش سوزی یک شرکت بیمه ای می گوید: بعد از حادثه پلاسکو افزایش ظرفیت فروش بیمه آتش سوزی محسوس بود، اما بعد از آن فروکش کرد. دلیل این موضوع این است که هنوز بیمه ها به طور عام و بیمه نامه آتش سوزی به طور خاص یک کالای لوکس تلقی می شود و جایگاهی در سبدخانوار ایرانی ندارد.

محمد رضا محمودی حسینی در خصوص اقدام های لازم برای ارتقای نقش و جایگاه بیمه ها این طور می گوید: اصلاح فرهنگ و آگاه سازی جامعه نسبت به اهمیت بیمه آتش سوزی، فعالیتی است که نباید هیچ گاه مغفول بماند. پس از آن ارائه پوشش های متنوعی بیمه ای است که در کنار بیمه نامه اصلی آتش سوزی می تواند جذابیت این بیمه را افزایش دهد.

وی ادامه داد: ارائه بیمه های مکمل آتش سوزی توسط برخی شرکت های خصوصی انجام شده است و در صورت فراگیر شدن این اقدامات جایگاه بیمه آتش سوزی در جامعه بالاتر می رود.