۰ نفر

کارشناسان بیمه تاکید کردند؛

ضرورت توسعه "بیمه عمر" در کشور

۵ اسفند ۱۳۹۵، ۱۲:۴۷
کد خبر: 177953
ضرورت توسعه "بیمه عمر" در کشور

یک کارشناس بیمه پیشنهاد داد: کارشناسان فروش شرکت‌های بیمه‌ای به جای تاکید بر پس‌انداز بودن بیمه‌نامه عمر به پوشش‌دهنده بودن ریسک این بیمه‌نامه تاکید کنند تا بدین طریق جایگاه بیمه عمر ارتقا یابد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، یکی از راه هایی که انسان در طول حیات برای مواجهه با خطرها و مشکلات اقتصادی برگزیده است استفاده از بیمه به عنوان وسیله ای موثر در جبران زیان های مالی ناشی از حوادث بوده است، که صنعت بیمه امروزه توانسته در تامین آتیه افراد و ارتقای سطح زندگی مردم خدمات قابل توجهی ارائه دهد.

بیمه علاوه بر آن که آثار مالی خطرها و حوادث را برطرف می کند نوعی آرامش فکری به انسان می بخشد که این آرامش موجب رشد و شکوفایی استعدادها و افزایش کارآیی و بهره وری در جامعه می گردد. که باید گفت ثمره این آرامش می تواند در ابعاد اقتصادی هم در کشور منجر به رشد اقتصادی شود.

در بین رشته های مختلف بیمه ، بیمه های عمر و پس انداز به علت مزایای قابل توجهی که در بر دارد از اهمیت ویژه ای برخوردار است این نوع بیمه ها به گونه ای طراحی شده اند که هر کس با هر میزان در آمد می تواند سرمایه قابل ملاحظه ای را برای آینده خود و خانواده اش تدارک دیده و از آسیب تورم و کاهش ارزش پول در امان بماند .

امروزه بیمه های عمر در برخی از کشورها به حدی پیشرفت نموده که سایر رشته های بیمه را تحت الشعاع قرار داده است ، به طوری که در کشورهای ژاپن ، فنلاند ، سویس ، فرانسه ، کره جنوبی ، هنگ کنگ ، سنگاپور ، هند و برخی کشورهای دیگر بیمه های عمر بین ۶۰ تا ۸۰ درصد کل حق بیمه بازار بیمه ای این کشورها را به خود اختصاص داده است .

جانیفتادن فرهنگ بیمه عمر

به گفته معاون مدیر بیمه اشخاص انفرادی شرکت بیمه نوین، پیشرفت بیمه عمر در ایران به اندازه کشورهای پیشرفته نیست. اما در چند سال اخیر تا حدی مردم با ضرورت بیمه عمر آشنا شدند.

گلنار آقاعلی نوری در خصوص وضعیت بیمه عمر به خبرنگار اقتصاد آنلاین گفت: فرهنگ بیمه عمر در این چند سالی که شرکت های خصوص مشغول فعالیت هستند در میان اقشار مختلف جامعه در حال پذیرفته شدن است. می توان دید که مردم در حال حاضر متوجه ضرورت خرید بیمه نامه عمر هستند، اما هنوز با جایگاه واقعی فاصله زیادی داریم.

وی افزود: به منظور گسترش بیمه نیاز به فرهنگ سازی در جامعه داریم، که البته باید گفت شرکت های بیمه هم می بایست نسبت به گسترش خدمات خود تلاش کنند. چرا که با افزایش اعتماد مردم به بیمه ها بدون شک می توان به رشد بیمه ها هم رسید.

این کارشناس صنعت بیمه با اشاره به اینکه اعتماد مردم به بیمه نامه های طولانی کمتر از بیمه های کوتاه مدت است، خاطرنشان کرد: شرکت های بیمه خصوصی مدت 15 سال است که در ایران به فروش بیمه نامه می پردازند. در این مدت اولین مدت بازپرداخت 5ساله بوده است. این به بدان معنی است که تا کنون 10 سال از زمانی که اولین افراد از شرکت های خصوص بیمه نامه عمر گذشته است می گذرد و در این مدت این افراد می توانستند نقش موثری در اعتمادسازی اعضای جامعه نسبت به فعالیت شرکت های بیمه ای ایفا کنند.

معاون مدیر بیمه اشخاص انفرادی شرکت بیمه نوین با بیان اینکه در حال حاضر رشته بیمه به صورت در دانشگاه تدریس می شود، اما برای فرهنگ سازی آن در میان دانش آموزان و دانشجویان جامعه اقدامی صورت نگرفته است، اظهارداشت: آشنایی با بیمه هرچقدر از سنین پایین تری صورت گیرد در طولانی مدت نتیجه بهتری دربرخواهد داشت و می بایست بیمه مرکزی به نمایندگی از دولت در این بخش برنامه ریزی های لازم را انجام دهد.

نگاه بنگاه پس انداز پول به شرکت های بیمه!

یک از تفاوت هایی که در کشورهای پیشرفته به بیمه های عمر وجود دارد، دیدگاه پوشش دهنده ریسک برای افراد است. اما در ایران از هنگامی که تلاش شد شرکت های بیمه خدمات بیمه عمر را گسترش دهند، نگاهی شکل گرفت که افراد در شرکت بیمه پس اندازی سودآور جمع می کنند و بعد از دوره تعهد می توانند به سرمایه ای برسند که از پس انداز در سایر بنگاه های اقتصادی و بانک بیشتر است. به گفته محاسب فنی شرکت بیمه البرز، شرکت های بیمه ای در نگاه مشتریان به عنوان یک بنگاه اقتصادی نگریسته می شوند که سودآوری آن با سایر بنگاه ها مقایسه می شود. بدون اینکه خدمات شرکت بیمه در طول دوران تعهد فروش بیمه نامه مورد توجه قرار گیرد.

زینب مهدیان در خصوص جایگاه بیمه های عمر در ایران این طور به خبرنگار اقتصاد آنلاین می گوید: ضریب نفوذ بیمه های عمر در ایران در مقایسه با سایر بیمه نامه های اموال در مرتبه پایین تری قرار گرفته است. در حالی که این بیمه نامه در سایر کشورها از وضعیت بهتری برخوردار است. که البته می توان دلیل این موضوع وضعیت در حال توسعه کشور ایران دانست.

وی افزود: در ایران وضعیت اقتصادی به ثبات نرسیده است، به همین دلیل افراد برای درآمد و پس انداز خود به دنبال محلی برای سرمایه گذاری هستند. همین ذهنیت باعث شد با آغاز برنامه ریزی برای گسترش بیمه عمر در کشور و فروش این بیمه نامه توسط شرکت های خصوصی بسیاری از افراد صرفا نگاه پس اندازی این بیمه نامه داشته باشند.

این کارشناس بیمه این طور ادامه می دهد: شرکت های بیمه به منظور حفظ بقای خود می بایست تلاش کنند تا با توجه به وضعیت اقتصادی کشور درآمدی داشته باشند تا بتوانند به تعهدات خود عمل کنند. همین موضوع هم باعث می شود که شرکت بیمه مجبور باشد همانند یک بنگاه اقتصادی درآمدزا فعالیت کند، اما این موضوع بدان معنی نیست که شرکت بیمه ای می بایست پس انداز افراد را در بیمه نامه عمر رشد دهد. بلکه اساس بوجود آمدن بیمه عمر جبران ریسک های زندگی افراد است.