۰ نفر

بخشودگی محدود جریمه موتورسیکلت‌های فاقد بیمه‌نامه

۱۳ بهمن ۱۳۹۵، ۱۴:۳۹
کد خبر: 174190
بخشودگی محدود جریمه موتورسیکلت‌های فاقد بیمه‌نامه

طرح بخشودگی ۱۰۰ درصدی جریمه موتورسیکلت‌های فاقد بیمه‌نامه شخص ثالث به مدت محدود و تنها برای دهه مبارک فجر اجرا می‌شود.

بخشودگی ۱۰۰ درصدی جریمه موتورسواران فاقد بیمه‌نامه بنا بر اختیارات قانونی (قانون جدید بیمه شخص ثالث) به مجمع صندوق تامین خسارت‌های بدنی، صرفا به مناسبت دهه مبارک فجر بوده و در قالب طرح ملی بیمه موتورسیکلت و در یک دوره زمانی محدود اجرا می‌شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایبنا، شب گذشته عبدالناصر همتی رئیس کل بیمه مرکزی در برنامه‌ای تلویزیونی گفت:« در مجمع صندوق تامین خسارت‌های بدنی مصوب شد که جریمه تاخیر در صدور بیمه شخص ثالث برای موتورسیکلت‌ها بخشیده شود.»

براساس آمار پلیس راهور و همچنین صندوق خسارت تامین بدنی، در حال حاضر بیش از ۱۰ میلیون موتورسیکلت در کشور در حال تردد بوده که متاسفانه بیش از ۹۰ درصد از آنها فاقد بیمه نامه شخص ثالث هستند.

قیمت هر بیمه نامه شخص ثالث برای موتورسیکلت ها حدود ۲۵۰ هزار تومان است و از آنجایی که فقدان بیمه نامه مشمول جریمه می‌شود بسیاری از این وسایل نقلیه بیش از ۲۵۰ هزار تومان دیگر نیز باید به عنوان جریمه فقدان بیمه‌نامه بپردازند. این در حالی است که قیمت بسیاری از موتورسیکلت های در حال تردد در شهرهای کشور نزدیک به ۲۵۰ هزار تومان است.

برای حل این معضل طرحی در مجمع صندوق تامین خسارت بدنی تصویب شد که براساس آن با بخشودگی ۱۰۰درصدی جریمه بیمه نامه شخص ثالث موتورسیکلت ها به مدت محدود و به مناسبت دهه فجر اجرا شود.

همزمان با هماهنگی با بانک‌های ملی، سپه و انصار و همچنین بیمه ایران به عنوان بیمه گر توافق شده تا براساس بخش دیگری از این طرح تشویقی، این سه بانک مبلغ حق بیمه ثالث موتورسیکلت‌ها را به جای راکبان موتورسیکلت ها به طور مستقیم به بیمه ایران بپردازند.

این طرح باعث می‌شود تا علاوه بر اینکه مبلغ ۲۵۰ هزار تومان به شکل وام پرداخت شود، صاحبان موتورسیکلت‌ها نیز با پرداخت حق بیمه‌ای کمتر از یک هزار تومان در روز وسیله نقلیه خود را بیمه کنند. نرخ سود تسهیلات حق بیمه‌های ثالث نیز بین ۴ تا ۵ درصد خواهد بود.

دریافت وام برای پرداخت حق بیمه از بانک‌های عامل بدون ضامن خواهد بود و باعث می‌شود ۱۰ میلیون ریسک کشور تحت پوشش بیمه قرار گیرند.