۰ نفر

خبرنگار اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

استقبال از بیمه فقط برای چند روز!/ بیمه آتش‌سوزی دارای کمترین ضریب نفوذ بیمه‌های عمومی

۲ بهمن ۱۳۹۵، ۱۵:۲۲
کد خبر: 171898
استقبال از بیمه فقط برای چند روز!/ بیمه آتش‌سوزی دارای کمترین ضریب نفوذ بیمه‌های عمومی

بررسی‌های بیمه مرکزی، شرکت‌های بیمه و کارشناسان نشان می‌دهد متاسفانه مدیریت ریسک در واحدهای صنعتی، تجاری و تولیدی کشور به طرز ناقص و ضعیفی انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصاد آنلاین، ایمنی و پیشگیری از حوادث بسیار ضعیف و بعضا وجود ندارد. بسیاری از تاسیسات مهم صنعتی و اقتصادی کشور از ضعف ایمنی و مدیریت ریسک رنج می برند.

حادثه ساختمان پلاسکو بعد از گذشت 48 ساعت ابعاد مختلفی پیدا کرده است و صاحب نظران و مسئولان کشور در بخش های مختلف هر کدام از منظر خود به این موضوع می پردازند.

طبق گزارش شرکت های بیمه، صرفا حدود 25 درصد از واحدهای تجاری و تولیدی ساختمان پلاسکو تحت پوشش بیمه بوده اند که بعضا به دلیل پایین اعلام کردن سرمایه برای عدم پرداخت حق بیمه واقعی، دارای پوشش های ناکافی از 50 میلیون تومان تا چند صد میلیونی بوده اند که جمعا از سوی شرکت های بیمه کمتر از 40 میلیارد تومان تعهد برای این ساختمان تجاری و تولیدی بیمه شده است.

در این راستا کارشناس بیمه آسیا با اشاره به اینکه در ساختمان پلاسکو بسیاری از تعهدات بیمه ای صورت گرفته خیلی کمتر از حجم سرمایه ای است که افراد در آن واحد صنفی نگهداری می کردند، می گوید: این امر نشان می دهد میزان استقبال از بیمه نامه آتش سوزی حتی در مکانی چنین پر ریسک در میان واحدهای صنفی تا چه میزان پایین است. آمارهای فروش بیمه آتش سوزی در سایر صنف ها هم تا حدی نشان می دهد که هنوز فرهنگ استفاده از بیمه در میان افراد جامعه پذیرفته نشده است.

علیرضا زارع به شرکت های بیمه هشدار داد با توجه به ریسک بالای ساختمان ها در شهر تهران، شرکت های بیمه ای تمام اموال واحد صنفی یا منازل افراد را هنگام فروش بیمه نامه مورد تعهد قرار دهند تا خسارت متقابل به شرکت های بیمه و خریدار بیمه وارد نشود.

کارشناس بیمه آسیا در گفت و گو با اقتصاد آنلاین می گوید: در فروش بیمه نامه آتش سوزی و ریسک های مشابه هدف نمایندگان شرکت های بیمه حفظ سرمایه افراد است. دارایی های افراد به طور مستقیم و غیرمستقیم سرمایه ملی محسوب می شود و با از  بین رفتن آن بخش زیادی از سرمایه جامعه نابود می شود.

وی افزود: تبعات اجتماعی مانند ساختمان فروریختن ساختمان پلاسکو و بیکار شدن تعداد زیادی از صاحبان مشاغل در این ساختمان موضوعی نیست که به راحتی قابل جبران باشد و واحدهایی که از تعهد بیمه برخودار بودند می توانند بخشی از خسارت خود را جبران کنند.

رئیس بخش فروش بیمه های آتش سوزی بیمه آسیا این طور ادامه داد: در ساختمان پلاسکو تعداد 60 واحد از کسبه پاساژ توسط بیمه آسیا خدمات بیمه آتش سوزی دریافت کرده بودند که این شرکت در پرداخت تعهد خود به این افراد اقدام خواهد کرد.

زارع با بیان اینکه ریسک بیمه کردن ساختمانی مانند پاساژ پلاسکو و علاالدین در تهران زیاد است و شرکت های بیمه ای تمایلی ندارند تعهد بیمه ای به مالکان اینگونه امکان بفروشند، اظهار داشت: شرکت های بیمه ای برای فروش بیمه نامه مشتاق هستند اما به دلیل پیش بینی ریسک بالا در ساختمان های تهران این تمایل در میان شرکت ها کاهش یافته است و انتظار بر این است که مسولان در مورد بالابردن ساختمان ها در تهران اقدام کنند تا شرکت های بیمه با اطمینان بیشتری به فروش بیمه در میان این ساختمان ها بپردازند.

این کارشناس بیمه با هشدار به شرکت های بیمه ای و فروشندگان تعهدات بیمه ای مبنی بر فروش جامع بیمه نامه به افراد، اعلام کرد: در سالهای اخیر شاهد هستیم فروشندگان بیمه نامه اعم از بازاریاب و شرکت بیمه ای به منظور اینکه فروش یک تعهد بیمه ای را از دست ندهند و از طرفی هم توان مشتری را درنظر بگیرند حاضر می شوند تمام اموال فرد بیمه شونده را لحاظ نکنند و ارزش دارایی فرد بیمه شونده را به طور ناقص در پوشش بیمه قرار می دهند. با بروز حادثه گاهی پیش می آید که طرح شکایتی صورت می گیرد و با اثبات این موضوع که ارزش دارایی فرد بیمه شونده بیشتر است گاهی نماینده شرکت بیمه ای راهی زندان می شود.

وی در بخش دیگری از صحبت خود در خصوص اجباری شدن طرح بیمه آتش سوزی گفت: در بیمه شخص ثالث که موضوع خسارت به غیر مطرح است قانونگذار پیش بینی کرد که فروش بیمه به صورت اجباری صورت گیرد. اما در بیمه آتش سوزی هنوز این موضوع مطرح نشده است. اما ماده 10 قانون بیمه ای چنین موضوعی را طرح کرده است که امیدواریم این موضوع در کشور به صورت قانون در بیاید.

زارع با بیان اینکه وضعیت آمارهای بیمه ای در میان شهروندان کشوردر مقایسه  با کشورهای پیشرفته جالب نیست، خاطرنشان کرد: فرهنگ بیمه در میان مردم هنوز جانیفتاده است. در میان گزارش هایی که بازاریاب های بیمه می دهند هنوز عبارتهایی مانند «فروشگاه ما بیمه حضرت ابوالفضل است» شنیده می شود که نشان می دهد بسیاری از مردم در کنار حفظ همه حرمت های معنوی جایگاه بیمه را به درستی درک نکردند. به نظر می رسد لازم است دولت به عنوان قوه مجریه به منظور ارتقای فرهنگ بیمه ای باید تلاش کند.

ظرفیت بالای فضای مجازی در فرهنگ سازی بیمه /بیمه آتش سوزی کمترین ضریب نفوذ بیمه های عمومی را دارد

مدیر بیمه های آتش سوزی بیمه معلم هم در این بخش معتقد است: حادثه ای مانند سوختن و فروریختن ساختمان پلاسکو در جامعه ایجاد هیجان می کند و این موضوع تا چند روز باعث استقبال از خرید تعهد بیمه نامه آتش سوزی می شود اما بدون برنامه ریزی و استفاده از ظرفیت های بزرگ فرهنگساز مانند فضای مجازی این موضوع به زودی کم رنگ می شود.

محمدرضا محمودی در خصوص ضرورت پوشش و استقبال مردم از بیمه آتش سوزی در سطح جامعه به خبرنگار اقتصاد آنلاین گفت: به دلیل اجباری نبودن بیمه آتش سوزی نمی توان انتظار داشت که همانند بیمه اتومبیل جنبه فراگیر پیدا کند. باید در وهله اول بر موضوع شناخت این موضوع در میان مردم کار کرد و تا مردم ارزش این بیمه را نشناسند نسبت به آن رغبتی نشان نمی دهند و کار برای شرکت های بیمه ای سخت خواهد بود.

وی با بیان اینکه تا زمانی که این تصور وجود دارد که بیمه یک کالای لوکس در جامعه است نمی توان انتظار داشت که بیمه ای مانند بیمه آتش سوزی در جامعه فراگیر شود، افزود: مردم باید بدانند بیمه کالایی لوکس نیست و این موضوع را می توان از طریق ظرفیت بالایی که فضای مجازی دارد به جامعه منتقل کرد. بعد از حادثه ساختمان پلاسکو انتظار از بیمه مرکزی این است که با برنامه ریزی درست و تشکیل کمپین تبلیغاتی درست از طریق صدا وسیما و کانال هایی که در فضای مجازی شکل گرفته و قدرت تاثیر گذاری بالایی دارد در جامعه ارزش بیمه ای مانند بیمه آتش سوزی را گسترش دهند.

مدیربیمه های آتش سوزی بیمه معلم این طور ادامه داد: پیش بینی می کنیم که ظرف چند روز آینده استقبال خریداران از بیمه نامه آتش سوزی افزایش یابد، اما با گذشت 10 روز این میزان استقبال به طور چشم گیری کاهش می یابد و اگر بیمه مرکزی به عنوان متولی صنعت بیمه و گسترش خدمات بیمه در این خصوص برنامه ریزی درستی انجام ندهد بازهم می توان انتظار داشت که حادثه ساختمان پلاسکو تکرار شود در حالی که خدمات بیمه ای در جامعه رشد چندانی نکرده است.

محمودی خاطرنشان کرد: خدمات بیمه ای جنبه پیشگیرانه دارد و برای بیمه آتش سوزی این نقش به طور جدی مطرح است. در حالی که شاهد هستیم خدمات بیمه آتش سوزی در کشور کمترین ضریب نفوذ را در میان سایر خدمات عمومی بیمه ای دارد. در حال حاضر سهم خدمات بیمه آتش سوزی در میان سایر خدمات بیمه ای از همه کمتر است و در جمع کل خدمات بیمه ای کمترین رتبه را دارد.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود تاکید کرد: به منظور پیشگیری از حادثه برای واحدهای ساختمانی که خدمات بیمه ای خریداری می کنند شرکت های بیمه ای ملزم هستند که از واحدی که خدمات بیمه آتش سوزی را خریداری می کند پرس و جو و تحقیق کنند که آیا آن واحد از کپسول آتش نشانی استفاده می کند و همچنین آیا نحوه کار با آن کپسول را ساکنان آن واحد می دانند، چنین موضوعی علاوه بر پیشگیری از وقوع حادثه باعث می شود شرکت بیمه ای هم در طول سال با حوادث کمتری مواجه گردد. البته در مورد واحدهای بزرگتر صنعتی و صنفی آموزش های تخصصی تر هم در خصوص بیمه آتش سوزی و پیشگیری از حادثه مدنظر قرار می گیرد.

برداشت غلط آحاد مردم از حق بیمه بالای آتش سوزی/ دولت فرهنگ سازی در بیمه ها را مدیریت کند

معاون مدیر بیمه آتش سوزی بیمه دانا به خبرنگار اقتصاد آنلاین، گفت: ضریب نفوذ بالای بیمه شخص ثالث و دریافت حق بیمه های بالا در این بخش، باعث شده است تصور مردم نسبت به بیمه آتش سوزی تحت تاثیر قرار گیرد و برخی تصور کنند حق بیمه آتش سوزی برای هر ساختمان رقمی نجومی شود.

اسماعیل عتیقه فروش افزود: با توجه به حادثه ساختمان پلاسکو یکی از سوالاتی که در رسانه ها شکل گرفت پوشش اجباری بیمه آتش سوزی است. در این خصوص رئیس کل بیمه مرکزی پاسخ داد که چنین موضوعی قابلیت طرح کردن ندارد چرا که بیمه آتش سوزی تعهد به پرداخت خسارت به خود شخص را در بر می گیرد و هرکس نسبت به اموال خود اختیار تام دارد.

این کارشناس صنعت بیمه افزود: تنها کاری که برای افزایش ضریب بیمه آتش سوزی می توان انجام داد گسترش فرهنگ بیمه آتش سوزی در جامعه است. دولت در این بخش می تواند حضور پررنگی داشته باشد، زیرا با توجه به ترکیب شرکت های خصوصی و عمومی در صنعت بیمه و دسترسی نداشتن شرکت های بیمه خصوصی به همه نهادها و سازمانها برای اقدام در خصوص فرهنگ سازی بیمه آتش سوزی، تنها دولت است که می تواند مدیریت این کار را برعهده گیرد و از ظرفیت دستگاه ها و سازمانهایی مانند صدا وسیما استفاده کند تا برنامه های ارزان به منظور فرهنگ سازی در گسترش بیمه ساخته شود.

وی افزود: در حال حاضر بیمه یک کالای لوکس در سبد خانواده محسوب می شود، چرا که افراد هنوز نسبت به پرداخت حق بیمه نگاه درستی پیدا نکرده اند. تنها بیمه شخص ثالث است که با توجه به اجباری بودن آن برای شهروندان یک معیار از بیمه ایجاد کرده است. در حالی که پرداخت حق بیمه آتش سوزی با حق بیمه شخص ثالث تفاوت بسیاری دارد و در نحوه محاسبه حق بیمه افراد در بیمه آتش سوزی بر اساس قیمت خانه در منطقه ای که ملک در آن قرار دارد نیست. این برخلاف  بیمه شخص ثالث است که ارزش خودرو و مدل آن ملاک عمل و نرخ حق بیمه بر اساس قیمت خودرو تغییر می کند.

عتیقه فروش با بیان اینکه نرخ حق بیمه آتش سوزی در کشور 0.08 است، این طور ادامه داد: با نرخ محاسبه ای فوق حق بیمه افراد در مورد خانه یا واحد صنفی که چندین میلیون سرمایه در آنجا قرار دارد گاهی چند ده هزار تومان می شود که این مبلغ به مدت یکسال برای آن ملک محفوظ است و شرکت بیمه در این یکسال ملزم به پرداخت تعهد خود در قبال حادثه آتش سوزی است.

وی با اشاره به اینکه در تعهد آتش سوزی شرکت بیمه تفاوتی میان ارزش قیمت زمین نمی گذارد و املاک بالای شهر و پائین شهرها برای شرکت های بیمه یکسان هستند، خاطرنشان کرد: چنانچه دو ملک از نظر عناصر تشکیل دهنده یکسان باشند و فقط یکی به لحاظ ارزش قیمت زمین بالاتر و دیگری پایین تر باشد به طور حتم در پرداخت مبلغ حق بیمه آتش سوزی و دریافت خسارت یکسان با آنها برخورد می شود. که این موضوع باعث می شود بیمه آتش سوزی این توانایی را داشته باشد که همه افراد جامعه بتوانند از خدمات آن استفاده کنند.