۰ نفر

مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس در نشست خبری مطرح کرد؛

پتروشیمی‌ها چوب خوش حسابی وکمک به دولت را می‌خورند/ بورسی شدن «نوری» به یک ماه آینده موکول شد

۲۹ مهر ۱۳۹۷، ۱۴:۵۷
کد خبر: 309196
پتروشیمی‌ها چوب خوش حسابی وکمک به دولت را می‌خورند/ بورسی شدن «نوری» به یک ماه آینده موکول شد

ربیعی: باوجود اینکه مقرر شده بود پتروشیمی‌ها 25 درصد ارز صادراتی کشور را تامین کنند اما تا کنون این رقم به 70 درصد رسیده است. در این بین افرادی هستند که مخالف رشد و پیشرفت صنعت پتروشیمی بوده و ادعاهای نابجایی از عدم تزریق ارز توسط پتروشیمی‌ها به بازار ارز را می‌کنند.

اقتصاد آنلاین - مریم علیزاده؛ روز جاری نشست خبری مدیران هلدینگ خلیج فارس به ریاست جعفر ربیعی در محل این شرکت برگزار شد. از این رو مسولین شرکت به سوالات خبرنگاران در حوزه صنعت پتروشیمی پاسخ دادند. در ابتدای این نشست ربیعی به موضوع جنگ اقتصادی پرداخت. وی گفت: آمریکا در حال جنگ اقتصادی با ایران است و سربازان و سرداران عرصه جنگ اقتصادی کارگران و مدیران اقتصادی هستند و باید از آنها حمایت شود. از سویی دیگر باید دقت کرد که دشمن به دنبال بالابردن قیمت ارز و کمبود کالا در کشور است.

زمان نامشخص برای تجمیع دو غول پتروشیمی

در این بین ربیعی در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادآنلاین در خصوص پروژه تجمیع دو غول صنعت پتروشیمی گفت: از هفت ماه پیش مقدمات این کار کلید خورده است اما به دلیل گستردگی کار و پراکندگی شرکت‌های تحت پوشش تاپیکو این پروژه با چالشهای جدی روبرو شده است.اما اصلیترین دلیل به تعویق افتادن این برنامه تغییر مدیریتی در وزارت کار است.

پتروشیمی نوری یک ماهه آینده بورس می شود

ربیعی در تشریح روند ورود پتروشیمی نوری به بورس نیز گفت: مقدمات این کار انجام گرفته و تا یک ماه آینده سهام پتروشیمی نوری را در بورس عرضه خواهیم کرد. وی همچنین به عرضه سهام شرکت پتروشیمی بوعلی و بندر امام نیز اشاره کرد گفت: از آنجایی که تعامل مناسبی با سازمان بورس از ابتدا داشته ایم، سعی می کنیم در اولین فرصت این دو شرکت را نیز در بورس عرضه کنیم.
 

2.4 میلیارد تزریق ارز به بازار ارز از ابتدای سال 

وی در ادامه به موضوع تامین ارز از سوی شرکت های پتروشیمی پرداخت و گفت: 70 درصد ارز ارائه شده به سامانه نیما توسط پتروشیمی‌ها بوده است و این در حالیست که از ابتدا شرکت‌های پتروشیمی مکلف به عرضه 25 درصد از ارز صادارتی بودند. وی هچنین گفت: ادعای عدم عرضه ارز پتروشیمی به بازار کاملا کذب است و اتفاقا بیش از بقیه ارز خود را وارد کردند و شاید چوب همین را می‌خورند که در این شرایط بیشترین کمک را به دولت کردند. گفتنی است از ابتدای سال یعنی 22 فروردین ماه تا 16 مرداد ماه ارز خود را با قیمت 4200 تومان عرضه می‌کردیم اما از 16 مرداد ماه تا این لحظه ارز ما با قیمت 7500 تومان عرضه می‌شود که حدود 2 میلیارد و 400 میلیون دلار از ابتدای سال تا 25 مهر ماه مجموع ارزی بوده است که در داخل کشور عرضه کرده‌ایم، هر چند بر اساس مجوزی که از وزارت نفت و دولت در اختیار گرفتیم می‌توانیم درصدی از ارز حاصل از صادرات خود را بابت تسویه بدهی‌های ارزی خود و خرید تجهیزات نزد خودمان نگه داریم.

وی با اشاره به این موضوع که ارز پتروشیمی با روش‌های پیچیده و به سختی وارد کشور می‌شود گفت: ما متعهد به عرضه این ارز هستیم و از آنجاکه بسیاری از آنها بورسی هستند ،اطلاعات آنها در دسترس مردم است. از سوی دیگر تمامی اطلاعات ارز عرضه شده در سامانه نیما شفاف است و مسئولان بانک مرکزی می‌توانند آن را اعلام کنند

ربیعی در ادامه این بحث به موضوع عرضه توسط هلدینگ پرداخت و گفت: ما از ابتدای سال همه ارز کسب شده خود را به سامانه نیما عرضه کردیم که دراین بین دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار شرکت‌های تابعه پتروشیمی خلیج فارس به بازار عرضه شده است. وی همچنین این مطلب را نیز یادآور شد که در فروش ارز انحصار نداشتیم و به ۱۱۱ صرافی ارز عرضه کردیم.
 

بهره برداری از سه پروژه تا پایان سال مالی جاری

در ادامه مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس به تشریح وضعیت  پروژه‌های در دست اجرای این شرکت پرداخت و گفت: حجم پروژه‌های هلدینگ در راستای توسعه پتروشیمی‌های زیرمجموعه هشت و نیم میلیون دلار است از جمله این پروژه‌ها می‌توان به پتروشیمی لردگان،‌ الفین ایلام و پالایشگاه گاز بیدبلند اشاره کرد که بالغ بر 4 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در آنها انجام شده است که این سه پروژه تا پایان سال مالی جاری به بهره برداری می‌رسند.
 

از بورس کالا خارج نمی‌شویم

ربیعی در آخر به بحث بورس کالا و عرضه محصولات پتروشیمی پرداخت و گفت:  ما مخالف خروج پتروشیمی‌ها از بورس هستیم اما می‌توان سازوکاری چید که فروش‌های بلند  مدت در بورس داشته باشیم که البته نمونه آن در گذشته وجود داشت. وی همچنین به این موضوع نیز اشاره کرد از پیش قراردادهایی برای فروش محصولاتمان خارج از بورس کالا داشتیم که متعد به انجام آن‌ها هستیم. اما به جز این موارد فروش خارج از بورس کالا نداریم.

وی در پایان با اشاره به تولید 85 تا 87 درصد ظرفیت نصب شده هلدینگ خلیج‌فارس در سال 96، گفت: بر اساس برنامه‌ریزی که ما انجام دادیم در سال 97 تولید ما به 90 درصد ظرفیت نصب شده خواهد رسید؛ از طرفی نیز رقم صادرات ما از نظر ارزش نیز بالاتر از سال گذشته است.

وی همچنین با اشاره به پتروشیمی آلیان یا همان پتروشیمی فیلیپین گفت: متأسفانه این پتروشیمی برای ما سودآور نبود و اکنون در حال مذاکره هستیم تا سهام خود را از این پتروشیمی به فروش بگذاریم و از آن خارج شویم.