۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

رشد 1800 واحدی شاخص کل در هفته پُرنوسان بورسی/ بازار با آرامش به تعطیلات رفت

۲۶ مهر ۱۳۹۷، ۱۳:۰۴
کد خبر: 308499
رشد 1800 واحدی شاخص کل در هفته پُرنوسان بورسی/ بازار با آرامش به تعطیلات رفت

در پنج روز پُرخبر بورسی هفته شاهد رفت و برگشت‌های متعدد شاخص در اثر تشدید جو هیجانی معاملات تالار شیشه‌ای بودیم. در این بین باوجود اینکه شاخص کل هفته را با ریزش نسبتا عمیقی آغاز کرد اما در روز چهارشنبه با وجود اخبار سیاسی منفی، در محدوده‌های مثبت به کار خود پایان داد. از این رو معامله‌گران بورس تهران با خیالی راحت از اینکه اثر ریسک سیاسی وارد شده به بازار خنثی شده است به تعطیلات رفتند.

اقتصادآنلاین- مریم علیزاده؛ در چهارمین هفته از مهرماه بورس تهران معاملات متفاوت و پُرنوسانی را تجربه کرد. برخلاف تمام امیدها که انتظار می‌رفت این هفته سهامداران با دستی پُر به تعطیلات بروند اما شروع منفی بازار در اولین روز هفته سبب دلسری فعالان این حوزه شد. در این روز شاخص با عقب نشینی بیش از شش هزار واحدی پیام نا امید کننده‌ای را به تازه واردان این بازار داد که اسیر هیجانات کاذب نشوند. 

 

تحرکات شاخص در هفته جاری

ریزش ها در روز یکشنبه با حجم کمتری ادامه یافت و این روز شاهد افت 500 واحدی شاخص کل بودیم اما کمی از نگرانی‌های اهالی بازار کاسته شده بود. از این رو دوشنبه را طوفانی آغاز کرد و با جهش شش هزار واحدی افت دو روز قبل خود را جبران نمود. این روند صعودی در روز سه شنبه نیز  ادامه یافت ولی از شدت آن کاسته شد. از این رو سهامداران امیدوار بودند که در آخرین روز هفته نیز شاهد رقم خوردن روندی مثبت برای شاخص باشند که انتشار لیست جدید شرکت‌های تحریم شده از سوی خزانه داری آمریکا در عصر روز سه شنبه این امید را کم رنگ کرد. 

 

تجربه جدید به تازه واردان بازار

از این رو با توجه به حاکمیت ریسک سیستماتیک سیاسی در فضای معاملاتی تالار شیشهای، معاملات در اغلب نمادها کار خود را در محدوده‌های منفی و بعضا صف فروش آغاز کردند. دیروز صبح به واسطه درج نام بانک ملت در این لیست تمام نمادهای گروه بانکی تشکیل صف فروش چند میلیونی دادند که ناشی از هیجان زدگی سهامداران این گروه بود. از آن سو در فلزی‌ها نیز به واسطه وجود نام فولاد مبارکه در لیست تحریمی خزانه داری آمریکا، اغلب نمادها قرمزپوش شدند. اما در میانه‌های بازار و با انتشار گزارش‌های شفاف سازی از سوی شرکت‌های تحریم شده و تاکید این شرکت‌ها بر بی اثری تحریم ها روی فعالیتشان، کم کم از فشار فروش هیجانی بازار کاسته شد. 

در این بین همچنین حمایت تمام قد حقوقی‌های وقت شناس سبب برچیده شدن جو هول و هراس از میان سهامداران تازه وارد شد. چراکه سهامداران حرفه‌ای تر به تجربه دریافتهاند که برخی ریسکهای سیستماتیک در ذات بازار تاثیرگذار نبوده و تنها جو روانی منفی را به معاملات تلقین میکنند. در نهایت با همکاری شرکتها در ارائه به موقع نامه شفاف سازی و همچنین دفاع حقوقیها از اغلب نمادها شاهد قوت گرفتن معاملات مثبت و بعضا تشکیل صف خرید در نمادهایی همچون «وبملت» در بازار بودیم. که این امر نهایتا سبب شد پرونده بورس تهران در چهارمین هفته پاییز، مثبت بسته شود و شاخص کل هفته متلاطم را با صعود 1800 واحدی به پایان رساند. از این رو در هفته جاری تجربه بزرگی نسیب کم‌تر حرفه‌ایها و سهامداران جدید شد و آن هم منطقی بودن و معامله به دور از جو هیجانی بازار بود. چراکه به گفته اغلب کارشاناسان بازار در گذر زمان روند کلی و عادی خود را میپیماید و در این میان تنها معامله گران عجول و هیجان زده هستند که متضرر میشوند.

 

پُربازده ترینهای هفته

در مجموع هفته گذشته گروه‌های اصلی و با اهمیت بازار از جمله فلزات اساسی ، محصولات شیمیایی و فرآورده‌های نفتی نتوانستند بازدهی‌های چشمگیری را به ثبت برسانند. در این بین اما گروه استخراج کانه‌های فلزی تنوانست بازدهی مثبت 1.7 درصدی را به ثبت برساند. گروه فلزات اساسی نیز بر خلاف تلاش‌های گسترده «فملی» و «فولاد» تنها تنواست بازدهی 0.6 درصدی با نصیب سهامدارانش کند. در سمت مثبت‌های ضعیف، گروه خودرو نیز با ثبت بازدهی مثبت 0.15 درصدی کار خود را در این هفته به پایان رساند. اما گروه تامین آب و برق، رایانه و محصولات پوبی به ترتیتب بیشترین بازدهی هفتگی را داشتند.

در سمت منفی‌ها، گروه انبوه سازی با ثبت بازدهی منفی 10 درصدی سهامدارانش را غافگیر کرد. در این بین گروه سیمان نیز به دنبال افت قیمت سهام گروه انبوه سازی افت 6 درصدی بازده را تجربه کرد. در سمت بازدهی های منفی گروه محصولات شیمیایی، فراآورده‌های نفتی و بانک ها نیز قرار دارند که البته افت بازدهی این گروه‌ها کمتر از دو درصد برای این هفته بود. در مجموع از 38 گروه حاضر در بورس، 24 گروه بازدهی منفی را در این هفته تجربه کردند.

 

خروج اشخاص حقیقی از کدام گروه‌ها پُررنگ‌تر بود؟

در معاملات هفته جاری شاهد خروج بیشترین حجم پول اشخاص حقیقی از گروه فلزات اساسی، فرآورده‌های نفتی، استخراج کانه‌های فلزی و بانک‌ها بودیم که مجموع این رقم به 420 میلیارد تومان می‌رسد. از سوی دیگر اشخاص حقیقی در گروه تامین آب و برق، رایانه و بیمه بیش از سایر گروه‌های اقدام به خرید سهام کرده اند.