۰ نفر

اقتصاد آنلاین بررسی می‌کند؛

مروری بر معاملات بورس‌کالا در هفته گذشته / بازار کالایی در انتظار اصلاح قیمت‌هاست

۲۶ مهر ۱۳۹۷، ۱۲:۲۳
کد خبر: 308489
مروری بر معاملات بورس‌کالا در هفته گذشته / بازار کالایی در انتظار اصلاح قیمت‌هاست

به دنبال اشباع قیمت‌ها نسبت به نرخ دلار، در هفته گذشته شاهد افت تقاضا برای برخی محصولات در بورس‌کالا بودیم. بر این اساس، با توجه به کاهش نرخ دلار در بازار، فعالان حوزه کالایی انتظار اصلاح قیمت محصولات بورس‌کالا را همراستا با این تغییرات دارند.

اقتصاد آنلاین - لیلی شهیر؛ طی هفته گذشته (21 تا 26 مهرماه) مجموع تالارهای بورس کالا ارزشی حدود 2.3 هزار میلیارد تومان داشت که در دو هزار و 410 قرارداد منعقد شدند. از این میزان حدود دو هزار و 41 میلیارد آن به رینگ داخلی تعلق داشت. همچنین، تالار محصولات صنعتی با حدود 952 میلیارد تومان بیشترین ارزش را در تالارهای موجود به خود اختصاص داد.  

گفتنی است، در هفته گذشته، معامله محصولات فلزی در این بازار ضمن آرامش نسبی در قیمت‌ها (اکثرا در قیمت پایه معامله شدند) با تقاضای کمتری نسبت به عرضه نیز مواجه بود. به اعتقاد برخی کارشناسان یکی از دلایل این اتفاق، اصلاح قیمت‌ها (افزایش قیمت پایه محصولات) در بورس‌کالا بوده که سبب شده تا بیشتر، مصرف‌کنندگان واقعی به خرید در بورس‌کالا تمایل داشته باشند. 

همچنین در این هفته، برخی محصولات پلیمری شاهد رشد قیمت پایه بودند، این موضوع سبب شد تا به دلیل کاهش تقاضا (و عرضه مازاد) تعدادی از معاملات به طور مچینگ انجام شوند؛ هرچند که محصول «وکیوم باتوم» همچنان به عنوان کالایی پرتقاضا در این بازار معامله می‌شود. در این شرایط کارشناسان بازار کالایی در انتظار اصلاح قیمت کالا‌ها به دنبال کاهش قیمت دلار هستند. در ادامه مروری می‌کنیم بر معاملات هفته گذشته در بورس کالا. 

 

افزایش قیمت 27.6 درصدی وکیوم باتوم «شراز» در روز شنبه

در نخستین روز از هفته گذشته (21 مهر) کل معاملات بورس‌کالا در مجموع ارزشی حدود 186.3 میلیارد تومان داشت که در 96 قرارداد منعقد شد. از این حجم، حدود 171 میلیارد تومان آن به رینگ داخلی تعلق داشت. در این میان، تالار فرآورده‌های نفتی نیز بیشترین ارزش معاملات را در حدود 128 میلیارد تومان به خود اختصاص داد. گفتنی است، تالار صنعتی در این روز شاهد معامله‌ای نبود. 

بیشترین ارزش معاملات بورس‌کالا در این روز متعلق به «وکیوم باتوم» پالایش نفت بندرعباس به میزان حدودی 77.2 میلیارد تومان اختصاص یافت. این محصول به قیمت پایه کیلویی سه هزار و 679 تومان در حجم 21 هزار تن به طور نقدی فروخته شد. گفتنی است، عرضه وکیوم باتوم (شبندر) و البته پالایش نفت تبریز امروز به طور اختصاصی انجام شد. 

«وکیم باتوم» شرکت پالایش نفت شیراز (شراز) نیز امروز جزو پرارزشترین معاملات این روز (حدود 19 میلیارد تومان) بود. این محصول به قیمت کیلویی سه هزار و 779 تومان و 183 درصد افزایش نسبت به قیمت پایه در حجم 5000 تن معامله شد. این محصول نسبت به معامله قبلی خود (24 شهریور) حدود 27.6 درصد افزایش قیمت داشت. 

 

افزایش قیمت۲۷ درصدی وکیوم باتوم «پالایش نفت اصفهان» در روز یکشنبه

یکشنبه گذشته (22 مهرماه) هم تالارهای مختلف بورس ‌کالا در مجموع ارزشی حدود 363 میلیارد تومان داشتند که در 120 قرارداد منعقد شدند. از این حجم، حدود 312 میلیارد تومان آن به رینگ داخلی تعلق داشت. در این میان، تالار صنعتی نیز بیشترین ارزش معاملات را در حدود 264 میلیارد تومان به خود اختصاص داد.

بیشترین ارزش معاملات بورس‌کالا در این روز به «مس کاتد» شرکت ملی صنایع مس ایران (فملی) به میزان حدودی 178 میلیارد تومان بود. این محصول با قیمت پایه کیلویی 59 هزار و 600 تومان در حجم 3000 تن معامله شد که نسبت به معامله قبلی خود حدود 5.8 درصد افزایش قیمت داشت.

گفتنی است، «شمش بلوم» شرکت فولاد کاوه جنوب کیش نیز به میزان حدود 33 میلیارد تومان معامله شد. این محصول در حجم 10 هزار تن و با قیمت کیلویی سه هزار و 322  تومان با 5.3 درصد رقابت نسبت به قیمت پایه به طور سلف فروخته شد. این محصول نسبت به معامله قبلی خود (هفتم مهر) حدو 5.3 درصد افزایش قیمت داشت.

پر‌ارزشترین معامله تالار پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی هم در این روز به محصول «وکیوم باتوم» پالایش نفت اصفهان به میزان حدودی 35 میلیارد تومان اختصاص یافت. این محصول به قیمت کیلویی سه هزار و 536 تومان و 178 درصد افزایش نسبت به قیمت پایه در حجم 10 هزار تن، به طور نقدی فروخته شد. این محصول نسبت به معامله قبلی خود (21 شهریور) 27 درصد افزایش قیمت داشت.

 

بازگشت آرامش به معاملات محصولات فولادی در روز دوشنبه

روز دوشنبه (23 مهرماه) نیز تالارهای مختلف بورس ‌کالا در مجموع ارزشی حدود 630 میلیارد تومان داشتند که در 490 قرارداد منعقد شدند. از این حجم، حدود 547 میلیارد تومان آن به رینگ داخلی تعلق داشت. در این میان، تالار صنعتی نیز بیشترین ارزش معاملات را در حدود 333 میلیارد تومان به خود اختصاص داد.

بیشترین ارزش معاملات بورس‌کالا در این روز به «ورق گرم B» شرکت فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) به میزان حدودی 131.5 میلیارد تومان تعلق داشت. این محصول با قیمت کیلویی چهار هزار و 124 تومان (14.04درصد بالاتر از قیمت پایه) به طور سلف معامله شد که نسبت به معامله قبلی خود (16 مهر) حدود 3.4 درصد افزایش قیمت داشت. 

گفتنی است، در این روز تقاضا برای محصولات مفتول و کاتد مس 2 همچنین شمش فولاد بسیار کمتر از میزان عرضه آن بود. به اعتقاد برخی کارشناسان یکی از دلایل این اتفاق، اصلاح قیمت‌ها در بورس‌کالاست که سبب شده تا بیشتر، مصرف‌کنندگان واقعی به خرید در بورس‌کالا تمایل داشته باشند. 

پر‌ارزشترین معامله تالار پتروشیمی و فراورده‌های نفتی هم به محصول «وکیوم باتوم» پالایش نفت بندرعباس (شبندر) به میزان حدودی 56 میلیارد تومان اختصاص یافت. این محصول به قیمت کیلویی سه هزار و 743 تومان و 180 درصد افزایش نسبت به قیمت پایه در حجم 15 هزار تن به طور نقدی فروخته شد. این محصول نسبت به معامله قبلی خود (21 مهر) 1.7 درصد افزایش قیمت داشت.

 

افت۸ درصدی قیمت «پلی اتیلن ترفتالات بطری» پتروشیمی تندگویان در روز سه شنبه

سه‌شنبه پیش (24 مهرماه)، تالارهای مختلف بورس ‌کالا در مجموع ارزشی حدود 623 میلیارد تومان داشتند که در 992 قرارداد منعقد شدند. از این حجم، حدود 511 میلیارد تومان آن به رینگ داخلی تعلق داشت. در این میان، تالار پتروشیمی نیز بیشترین ارزش معاملات را در حدود 334 میلیارد تومان به خود اختصاص داد.

بیشترین ارزش معاملات بورس‌کالا در این روز به محصول «وکیوم باتوم» پالایش نفت بندرعباس (شبندر) به میزان حدودی 93.5 میلیارد تومان اختصاص یافت. این محصول به قیمت پایه کیلویی سه هزار و 743 تومان در حجم 25 هزار تن، نقدی فروخته شد. این محصول نسبت به معامله قبلی خود (23 مهر) تغییر قیمتی نداشت.

همچنین روز گذشته، «وکیوم باتوم» پالایش نفت شیراز هم 18.2 میلیارد تومان ارزش داشت. این محصول به قیمت کیلویی 3645 تومان (173 درصد بالاتر از قیمت پایه) در حجم پنج هزار تن معامله شد. این محصول نسبت به معامله قبلی خود (21 مهر) 3.5 درصد کاهش قیمت داشت. 

«پلی اتیلن ترفتالات بطری 781» پتروشیمی تندگویان نیز از دیگر محصولات پر معامله این روز بود. این محصول با قیمت پایه کیلویی 17 هزار و 418 تومان در حجم 1881 تن به طور سلف داد و ستد شد و ارزشی حدود 33 میلیارد تومان داشت. این محصول نسبت به معامله قبلی خود در 21 مهر با هشت درصد کاهش قیمت رو به رو بود. 

بیشترین ارزش معاملات تالار صنعتی هم به «سبد میلگرد 28 تا 18» مجتمع فولاد خراسان به میزان حدودی 19.5 میلیارد تومان اختصاص داشت. این محصول با قیمت کیلویی سه هزار و 865 تومان (3.61 درصد بیشتر از قیمت پایه) در حجم 5060 تن معامله شد. 

 

افت قیمت۱۰ درصدی شمش بلوم «فخاس» و کاهش ۸ درصدی قیمت «استایرن منومر» پارس در روز چهارشنبه

روز گذشته، چهار‌شنبه (25 مهرماه) نیز تالارهای مختلف بورس‌‌کالا در مجموع ارزشی حدود 478 میلیارد تومان داشتند که در 614 قرارداد منعقد شدند. از این حجم، حدود 450 میلیارد تومان آن به رینگ داخلی تعلق داشت. در این میان، تالار صنعتی نیز بیشترین ارزش معاملات را در حدود 303.5 میلیارد تومان به خود اختصاص داد.

بیشترین ارزش معاملات بورس‌کالا در این روز به «شمش بلوم150*150» مجتمع فولاد خراسان (فخاس) به میزان حدودی 57 میلیارد تومان اختصاص داشت. این محصول با قیمت پایه کیلویی سه هزار و 153 تومان در حجم 18 هزار تن معامله شد و نسبت به معامله قبلی خود در 14 مهر، حدود 10 درصد کاهش قیمت داشت.   

گفتنی است، «سبد میلگرد 28 تا 18» نیز از دیگر محصولات پر‌معامله این روز تالار صنعتی بود که حدود38.6 میلیارد تومان ارزش داشت. این محصول به قیمت پایه کیلویی سه هزار و 730 تومان و حجم 10362 تن به طور نقدی معامله شد و نسبت به معامله قبلی خود در 24 مهر، حدود 3.5 درصد افت قیمت داشت. 

پر‌ارزشترین معامله تالار پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی هم به محصول «استایرن منومر» پتروشیمی پارس (پارس) به میزان حدودی 33.3 میلیارد تومان اختصاص یافت. این محصول به قیمت کیلویی شش هزار و 644 تومان (10 درصد بالاتر از قیمت پایه) در حجم 5016 تن، به طور سلف فروخته شد. این محصول نسبت به معامله قبلی خود (18 مهر) حدود 8.2 درصد کاهش قیمت داشت. 

همچنین در این روز «وکیوم باتوم» پالایش نفت اصفهان هم 33.1 میلیارد تومان ارزش داشت. این محصول به قیمت کیلویی 3317 تومان (161 درصد بالاتر از قیمت پایه) در حجم 10 هزار تن معامله شد. این محصول نسبت به معامله قبلی خود (22 مهر) 6.1 درصد کاهش قیمت داشت.