۰ نفر

اقتصادآنلاین از میانه‌های تالار شیشه‌ای گزارش می‌دهد؛

بازگشت شاخص به کانال 180 هزار واحد/ فلزی‌ها پیشتاز بازار شدند

۲۳ مهر ۱۳۹۷، ۱۱:۴۷
کد خبر: 307713
بازگشت شاخص به کانال 180 هزار واحد/ فلزی‌ها پیشتاز بازار شدند

در دوساعت ابتدایی از شروع معاملات امروز ورس تهران شاهد جهش پنج هزار واحدی شاخص کل و ورود مجدد به کانال 180 هزار واحد بودیم. در این بین نمادهای فلزی بیشترین تاثیر مثبت را بر پرواز شاخص داشته است.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ در سومین روز هفته معاملات بورس تهران چهره متفاوتی از روزهای گذشته را نشان داد. در این بین از همان دقایق ابتدایی بازار شاهد تشکیل صف خرید در اغلب نمادهای گروه فلزی و پالایشی بودیم. در گروه پالایشی به دلیل افزایش مجدد قیمت نفت شاهد اقبال به نمادهای پالایشی هستیم. 

گفتنی است قیمت نفت با توجه به تنش های مربوط به عربستان سعودی افزایش یافت. عربستان به دلیل ناپدید شدن جمال خاشقجی، منتقد برجسته ریاض و مقیم آمریکا- تحت فشار قرار گرفته است. این روزنامه نگار در دوم اکتبر و بعد از دیدار کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شده است. نگرانی های ژئوپولیتیکی،‌ نگرانی های تجاری و چشم انداز ضعیف اقتصادی ممکن است هفته دیگری از بی ثباتی در معاملات نفت را رقم بزند. نفت برنت امروز به بالاتر از سطح 81 دلار حرکت کرد.

اما در بین 38 گروه حاضر در بورس در حال حاضر تنها 9 صنعت در محدوده منفی بازدهی قرار دارند. این گروه ها عبارتند از لاستیک و پلاستیک، بیمه، کاشی و قند و شکر هستند. اما در سمت مثبت های بازار خودرو محصولات شیمیایی بیش از سایرین بازدهی کسب کرده و مورد اقبال قرار گرفته اند. در گروه محصولات شیمیایی «تاپیکو»، «پارس»، «زاگرس»، «پارسان»، «شاراک»، «شغدیر»، «شپترو»، «شپدیس»، «ساینا» ،«شوینده»، «شیراز»، «شسینا» و «شدوص» به صف خرید رسیده اند و بقیه نمادها نیز متعادل و مثبت هستند. «شلعاب» و «شکربن» از معدود نمادهای همراه با افت قیمت در این گروه هستند.

در گروه خودرو و قطعه ساز امروز شرایط متفاوتی حاکم است. در غیاب نماد «خودرو»، «خساپا» که به صف خرید رسیده و نمادهای «خپارس»، «خگستر»، «خزامیا» و «خبهمن» و «خگستر» نیز در سقف مجاز داد و ستد می شوند. در این گروه بازار به گزینه های پیشنهادی وزارت صنعت و معدن عکس العمل مناسبی داشته است.

در فلزی‌ها نیز معاملات تمامی نمادها به محدوده ها مثبت رسیده است. «فولاد» رشد بیش از 4 درصدی را تجربه می نماید، «فملی» در آستانه بالای قیمتی تقاضا دارد، «ذوب» که در دوره اصلاحی اخیر فشار فروش بالایی داشت امروز مجددا به آستانه بالای قیمتی رسیده است. «فاسمین»، «میدکو»، «کاوه»، «فراور»، «کیمیا» نیز به صف خرید رسیده اند.

در مجموع تا کنون شاخص کل با رشد بیش از 5500 واحدی به رقم 180 هزار و 336 واحد رسیده است. شاخص هم وزن نیز با جهش 245 واحدی به محدوده 28 هزار و 695 واحد بازگشته است. در فرابورس نیز آیفکس با رشد 69 واحدی به رقم 1996 واحد دست یافته است.

در این بین تا کنون بیش از سه میلیارد سهم به ارزش 1400 میلیارد تومان در بورس و فرابورس دادوستد شده است که از این میزان 1100 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این دو بازار اختصاص داشته است. 

در بین نمادهای با اهمیت و تاثیرگذار نیز «فولاد»، «فارس»، «فملی» و «پارس» تا کنون بیشترین نقش را در صعود شاخص داشته‌اند. در فرابورس هم «مارون»، «زاگرس»، «میدکو» و «ذوب» مجموعا 35 واحد آیفکس را تقویت کرده‌اند.