۰ نفر

مروری بر پیام‌های ناظر امروز؛

اختلال در هسته معاملات مانع بازگشایی نمادهای بورسی شد/ «کی‌بی‌سی» از تسعیر ارز گفت

۲۲ مهر ۱۳۹۷، ۱۵:۴۳
کد خبر: 307509
اختلال در هسته معاملات مانع بازگشایی نمادهای بورسی شد/ «کی‌بی‌سی» از تسعیر ارز گفت

در روز معاملاتی که گذشت٬ بروز اختلال در هسته معاملات منجر به بروز مشکلاتی غیر معمول در روند معاملات بازار سرمایه کشور شد. این اختلال باعث شد تا در روز جاری هیچ نماد متوقفی در بورس تهران به تابلوی معاملات بازنگردد.

اقتصادآنلاین - محمدامین خدابخش؛ دومین روز از هفته جاری بازار سهام در کشور تحت تاثیر اختلال هسته معاملات بود. در این روز شاخص بورس تهران 108 واحد از ارتفاع خود را از دست داد و به سطح 174 هزار و 924 واحد رسید. امروز اعلام افزایش نرخ محصولات شوینده نمادهای «پاکشو» و «شپارس» را از تابلو معاملات کنار زد و «کی‌بی‌سی» از تسعیر یوروهای خود با قیمت سامانه نیما خبر داد. 

«پاکشو» خبر از افزایش نرخ داد: شرکت گروه صنعتی پاکشو (پاکشو) در پی ارائه اطلاعات درخصوص افزایش نرخ متوقف شد. براساس تصمیمات اتخاذ شده در انجمن صنایع شوینده بهداشتی و آرایشی ایران٬ افزایش نرخ مجاز برای انواع پودرها 14 درصد و سایر محصولات 20 درصد است و پیش‌بینی می‌شود افزایش نرخ با نظر به شرایط بازار و به تدریج از 22 مهر ماه اعمال شود. بر این اساس نرخ فروش محصولات شرکت از چهار هزار و 529 تومان به پنج هزار و 299 تومان تغییر می‌کند.

افزایش نرخ در «شپارس»: نماد معاملاتی شرکت بین‌المللی محصولات پارس (شپارس) در پی اعلام تغییر نرخ محصولات از  پنج هزار و 700 تومان به شش هزار و 464 تومان، متوقف شد. افزایش نرخ یاد شده به موجب مجوز انجمن صنایع شوینده بهداشتی و آرایشی ایران اعمال شده است. گفتنی است٬ مجوز صادر شده برای افزایش قیمت انواع پودر شوینده به میزان 14 درصد است و نرخ‌های فروش قبلی و جدید براساس متوسط نرخ مصرف‌کننده پودرهای شوینده این شرکت محاسبه شده است. مجوز افزایش قیمت بعد از تاریخ 28 مهر امسال اجرایی خواهد شد.   

«شصفها» به حسابرس توضیح داد: نماد معاملاتی شرکت پتروشیمی اصفهان (شصفها) به دلیل اطلاعات ارائه شده درخصوص اقدامات انجام شده درمورد بندهای مبنای اظهار نظر گزارش حسابرس و بازرس قانونی سال 1396 متوقف شد. در نامه‌ای که نشان‌دهنده توضیحات شرکت درخصوص بندهای چهار و پنج و شش گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی شرکت است٬ چنین آمده: 1- درخصوص بند چهارم پیگیری‌های لازم درخصوص وصول مطالبات از زیرمجموعه‌های شرکت سپاهان ماهان شهر از طریق مراجع قضایی قابل پیگیری است که تا این لحظه منتج به نتیجه نهایی نشده است. 2- درخصوص بند پنجم٬ بدهی به شرکت پالایش نفت اصفهان که از طریق مراجع قضایی پیگیری شده است، نتیجه منتج به پذیرش اشتباه بودن رای صادره شده است. 3- در خصوص بند ششم٬ ضمانت‌نامه‌های صادره از سوی بانک تجارت در پرونده قضایی سهامدار عمده در حال رسیدگی است و تاکنون به نتیجه نرسیده است.

«کی‌بی‌سی» و تسعیر ارز: نماد معاملاتی «کی‌بی‌سی» با توجه به موضوع وصول مطالبات ارزی متوقف شد. شرکت اعلام کرده است که 462 هزار و 381 یورو از طلب 800 هزار یورویی خود را از شرکت سنوفی پاستور فرانسه طلب دارد. کی‌بی‌سی همچنین اعلام کرده  که در نظر دارد مبلغ یاد شده را با نرخ  10 هزار و 483 تومان سامانه نیما به ازای هر یورو نسبت به فروش آن اقدام کند که اثرات مربوط به سود و زیان حاصل از تسعیر ارز آن مبلغ چهار میلیارد و 847 میلیون تومان به شرح فوق در عملکرد سال 1397 این شرکت لحاظ خواهد شد.

«داوه» عرضه می‌شود: فردا دوشنبه تعداد 35 میلیون سهم از سهام شرکت داروسازی آوه سینا (سهامی عام) برای اولین بار پس از پذیرش در بازار دوم فرابورس ایران در نماد (داوه) به روش ثبت سفارش عرضه می‌شود.

خلاصه پیام‌های امروز ناظران بورس و فرابورس در جدول زیر آمده است:

13970722ss