۰ نفر

اقتصادآنلاین از میانه‌های تالار شیشه‌ای گزارش می‌دهد؛

از شدت ریزش شاخص کاسته شد/ بازار نیمه تعطیل در پی اخلال در هسته معاملاتی

۲۲ مهر ۱۳۹۷، ۱۱:۳۰
کد خبر: 307432
از شدت ریزش شاخص کاسته شد/ بازار نیمه تعطیل در پی اخلال در هسته معاملاتی

در دو ساعت ابتدایی شروع معاملات امروز بورس تهران شاهد رفت و برگشت شاخص بود. در این بین اما اختلال بوجود آمده در هسته معاملاتی در یک ساعت ابتدایی بازار سبب متوقف شدن روند مثبت شاخص کل شد.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ در دومین روز از هفته شاخص بورس در تلاش برای بازگشت به محدوده های سبز رنگ در تلاش بود. در این بین ابتدا نماگر اصلی کار خود را با افت 800 واحدی شروع کرد. اما در همان ابتدا با کاسه شدن از حجم عرضه ها از میزان افت شاخص کاسته شد و به منفی 234 واحد رسید. در این زمان بود که مشکل همیشگی رخ داد و هسته معاملاتی بورس اوراق بهادار تهران دچار اختلال شد. 

از این رو تا این لحظه شاهد رخداد معاملات خاصی در بورس نبودیم اما اخبار حاکی از آن است که به دلیل اخلال بوجود آمده احتمال تمدید زمان سفارش گیری تا بعد از ساعت 12:30 زیاد است.

اما تا کنون شاخص کل با افت 234 واحدی به رقم 174 هزار و 798 واحد رسید. شاخص هم وزن نیز با عقبگرد 283 واحدی به رقم 28 هزار و 456 بازگشت. در فرابورس هم آیفکس 16 واحد عقب نشست و پله 1924 واحد بازگشت. در این بین مجموعا یک میلیارد و 800 میلیون ورقه بهادار به ارزش 550 میلیارد تومان در بورس و فرابورس دادوستد شده است از این میزان 500 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این دو بازار اختصاص داشته است.

در بین نمادهای با اهمیت بورسی «شپنا»، «شتران» و «وامید» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشته اند. از سوی دیگر معاملات مثبت «فولاد»، «کچاد» و «تاپیکو» تا حدی از ریزش بیشتر شاخص تا قبل از اخلال در هسته معاملاتی جلوگیری کردند.

در فرابورس اما بازگشایی «ذوب» در منفی 10 درصد و تشکیل صف فروش 150 میلیون سهمی سبب افت 17 واحدی آیفکس شد. البته گفتنی است این صف به سرعت در حال جمع شدن است. از سوی دیگر معاملات مثبت «زاگرس» و «مارون» تا حدی این افت را جبران کردند.