۰ نفر

اقتصاد آنلاین همزمان با جهش قیمت طلا در بازار جهانی بررسی می‌کند؛

افزایش خوشبینی‌ها به آینده طلا ناشی از چه عواملی است؟

۲۱ مهر ۱۳۹۷، ۱۶:۵۶
کد خبر: 307302
افزایش خوشبینی‌ها به آینده طلا ناشی از چه عواملی است؟

در هفته‌ای که گذشت٬ قیمت جهانی اونس طلا رفتار امیدوارکننده‌ای را از خود به نمایش گذاشت و توانست فعالان بازار فلزات گرانبها را به حرکت رو به رشد خود دلگرم کند. در این هفته٬ معاملات این فلز گرانبها تا روز چهاشنبه تماماً زیر 1200 دلار انجام شد اما در روز پنجشنبه به یکباره نوسانی حدودا 35 دلاری را تجربه کرد و از سطح 1191 دلار با صعود به محدوده قیمتی 1226 دلار به روز خود پایان داد.

اقتصادآنلاین – محمد امین خدابخش؛ در پی افزایش قیمت طلا از محدوده 1191 دلار که منجر به شکست مقاومت ایجاد شده در هفته‌های اخیر برای این فلز گرانبها شد٬ روز گذشته کاهش قیمتی آرام و امیدوارکننده معاملات این فلز گرانبها را تحت تاثیر قرار داد که حاکی از کمتر بودن اراده فروشندگان برای کاهش قیمت نسبت به خریداران بود. این کاهش جزئی که منجر به بسته شدن قیمت هفتگی اونس طلا در سطح 1217 دلار شد٬ به مثابه بازگشت به سطح شکسته شده (pullback) در بازه‌های زمانی پایین‌تر نسبت به مقاومت شکسته شده بود.

 

اما چه عواملی قیمت این فلز گرانبها را به یکباره تغییر داد؟

آنچه که همواره باید در تجزیه و تحلیل رفتار قیمتی اونس جهانی مورد توجه قرار داد٬ تاثیرپذیری شدید ارزش این کالا از عوامل کلان اقتصاد جهانی و تمامی پارامترهای تاثیرگذار سیاسی بر عرضه و تقاضای آن است.

در هفته اخیر انتقاد جدی دونالد ترامپ از سیاست‌های پولی فدرال رزرو درخصوص افزایش پی‌درپی نرخ بهره و در پی آن٬ افزایش ترس فعالان اقتصادی درخصوص به خطر افتادن استقلال این نهاد تاثیرگذار٬ منجر به کاهش تند و تیز ارزش سهام در ایالات متحده شد، به‌طوری‌که شاخص صنعتی داوجونز به میزان 1300 واحد در یک روز و معادل پنج درصد کاهش یافت. در پی این اتفاقات و همچنین ناامنی‌های نسبی که تنش‌های تجاری و تعرفه‌ای آمریکا با چین ایجاد کرده است٬ شاخص دلار آمریکا نیز ضعف قابل توجهی را از خود نشان داد و از 96 واحد در بالاترین سطح خود در هفته گذشته به سطح 94.935 کاهش یافت؛ این کاهش در آخرین روز هفته تا سطح 0.229 واحد از رقم قبلی را اصلاح کرد. اصلاح‌های یاد شده روز جمعه در شاخص‌های یاد شده را می‌توان ناشی از خبر دیدار دونالد ترامپ با شی جین پینگ٬ رئیس جمهور چین٬ در ماه نوامبر دانست که اندکی امید را به دل فعالان بازارهای سهام و ارز ایالات متحده نشاند و توانست تا حدودی از شتاب و سرعت حرکت این شاخص‌ها بکاهد.

 

این تغییرات به ما چه می‌گوید؟

آنچه که از این صعود یکباره می‌توان نتیجه گرفت از سه منظر قابل بررسی است:

نخست آنکه پس از مدت‌ها٬ همزمان با افزایش بیم‌ها نسبت به منفی شدن چشم‌انداز آتی اقتصاد آمریکا و فرار سرمایه از بازار سهام، فعالان بازار برای پوشش ریسک دوباره به طلا روی آوردند و این فلز با ارزش را به بهشتی امن برای حفظ ارزش دارایی‌های خود تبدیل کرده‌اند. این عامل اگرچه دلیل مهمی برای بازگشت دوباره اقبال عمومی نسبت به این فلز ارزشمند است اما باید به خاطر داشت که به فرض ثبات سایر شرایط سیاسی٬ مادامی که اقتصاد آمریکا همچنان آماری قوی را ادامه می دهد که حاکی از ضعفی جدی نیست، نمی‌توان جهشی جدی را در هفته‌های آتی در قیمت طلا انتظار داشت. بنابراین آنچه که در هفته‌های پیش رو از لحاظ بنیادی بر ارزش این فلز زرد رنگ تاثیرگذار خواهد بود٬ آمارهای اقتصادی منتشر شده توسط بازیگران بزرگ اقتصاد جهانی و همچنین اخبار مربوط به مناقشه تجاری میان چین و آمریکا است که باید مورد توجه بازیگران این عرصه قرار گیرد.

دوم اینکه با در نظر گرفتن حرکات قیمتی یاد شده یعنی رشد یکباره آن و واکنشی که پس از آن به مقاومت شکسته شده داده شد٬ می‌توان اینطور نتیجه گرفت که با قرار گرفتن قیمت بالای 1200 دلار، یک سطح روانی بااهمیت به وجود آمده است که علاوه‌بر اینکه بالای میانگین 50 روزه قیمت قرار دارد٬ می‌تواند نقش حمایتی یا حتی مقاومتی مهم را برای این کالای ارزشمند ایفا کند. لازم به یادآوری است که قیمت طلا از 20 آوریل تاکنون بالاتر از میانگین 50 روزه معامله نشده بود.

آخرین نتیجه اینکه با این جهش قیمتی٬ این اولین باری است که از ابتدای آگوست تاکنون (دو ماه و نیم) اونس جهانی بالای سطح 61.8 درصد فیبوناچی قرار گرفته که از 1124 دلار تا 1368 دلار رسم شده است که این خود نکته قابل توجه از نقطه نظر تکنیکی برای بازار است. 

حال با توجه به جمیع جهات و آنچه که درمورد رفتار قیمت در روزهای گذشته گفته شد، انتظار می‌رود در صورتی که قیمت در یک تا دو هفته پیش رو بالای این سطح معامله شود، بتواند حرکت صعودی قدرتمندی را آغاز کند و آن را تا قیمت‌هایی حوالی 1240 تا 1246 دلار ادامه دهد.