۰ نفر

مروری بر پیام‌های ناظر امروز؛

«دشیمی» از فروش محصولات به هند خبر داد/ «شگل» و «شپاکسا» افزایش نرخ دادند

۲۱ مهر ۱۳۹۷، ۱۶:۴۹
کد خبر: 307298
«دشیمی» از فروش محصولات به هند خبر داد/ «شگل» و «شپاکسا» افزایش نرخ دادند

در بیست و یکمین روز از مهرماه بازار سرمایه کشور شاهد 20 توقف، یک تعلیق و 11 بازگشایی در بورس و فرابورس بود.

اقتصادآنلاین - محمدامین خدابخش؛ نخستین روز از هفته جاری با ریزشی سنگین در تمامی شاخص‌های بازار سهام کشور همراه بود. در این روز شاخص بورس تهران پنج هزار و 982 واحد از ارتفاع خود را از دست داد و به سطح 175 هزار و 32 واحد رسید. بیشترین نقش در این کاهش را نمادهای فلزی - معدنی بازی کردند. در خلال این ریزش سنگین٬ پیام‌های ناظران بورس و فرابورس نسبت به روزهای پر رفت و آمد خود٬ تعداد کمتری داشتند و بیشتر توقف‌ها ناشی از کاهش قیمت‌های پی در پی در نماد آنها بود. در روز جاری «قصفها» از برگزرای مزایده خبر داد و «هرمز» از تعدیل مثبت قابل توجه گفت.
«قصفها» مزایده برگزار می‌کند: نماد معاملاتی شرکت قند اصفهان (قصفها) به دلیل افشای اطلاعات درخصوص برگزاری مزایده اقلام مازاد و ضایعاتی متوقف شد. بر این اساس شرکت اعلام کرده است که به دنبال فروش ضایعات فلزی، لوله‌های مانسمان، قالب‌های قند نو و کارکرده و گیربکس‌های پرس تفاله عمودی مازاد بر نیاز خود است. فرایند یاد شده به صورت اخذ مصوبه هیات مدیره، اخذ قیمت کارشناسی، آگهی روزنامه، دریافت پیشنهادات و برگزاری جلسه انجام خواهد شد که مبلغ مورد نیاز برای سپرده شرکت در مزایده در سایت کدال آورده شده است.
«دشیمی» به هند هم محصول صادر می‌کند: شرکت شیمی دارویی داروپخش (دشیمی) به دلیل افشای اطلاعات درباره ثبت محصولات جدید در کشور هند به منظور صادرات متوقف شد. بر این اساس شرکت اعلام کرد که موفق به ثبت دو محصول مخلوط پتاسیم کلاو با آویسل (میکرو کریستالین سلولز) و سایلوئید (سیلیکون دی اکساید) در کشور هند به منظور صادرات شده است. با توجه به تغییر قوانین و سختگیرانه‌تر شدن فرایند ثبت این محصول٬ این اقدام موفقیتی بزرگ برای مجموعه شیمی دارویی داروپخش محسوب می‌شود که یکی از هفت تولیدکننده این محصولات در دنیا بوده که با بالاترین کیفیت و براساس استانداردهای BP، USP و EP تولید و عرضه می‌کند. در فرایند ثبت این محصولات٬ تمام مستندات شامل گواهی GMP داخلی، مستندات کیفی‌سازی و معتبرسازی فرایندهای تولید و سایر اطلاعات بر مبنای دستورالعمل‌های معتبر بین‌المللی به طور کامل به سازمان غذا و داروی هند ارائه شد و مورد تایید قرار گرفت که در حال حاضر مقدمات انعقاد قرارداد صادراتی با یک شرکت هندی در حال بررسی است. گفته شده است که تا ماه آینده جزئیات آن منتشر خواهد شد. قرارداد یاد شده اولین قرارداد صادرات شرکت شیمی دارویی داروپخش به کشور هند بوده است. در گذشته این شرکت قراردادهایی با شرکت‌های عراقی و سوری به امضا رسانده بود.
افزایش نرخ محصولات «شگل» و «شپاکسا» را متوقف کرد: نماد معاملاتی شرکت‌های گلتاش (شگل) و پاکسان (شپاکسا) به علت شفاف‌سازی درباره افزایش نرخ محصولات از سوی انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران، متوقف شدند. در این راستا «شگل» اعلام کرده است که کلیه محصولات تولیدی این شرکت شامل انواع شامپو، انواع مایع دستشویی، انواع خمیر دندان و صابون معادل 20 درصد نرخ فروش قبلی افزایش یافته است. لازم به ذکر است که نرخ قبلی و جدید ارائه شده براساس میانگین نرخ فروش محصولات داخلی است. طبق صورت‌های مالی سال مالی منتهی به 30 آذر 1396 معادل 96 درصد کل فروش شرکت مربوط به فروش داخلی بوده و برآورد سال مالی جاری نیز در حد 95.5 درصد است. لازم به ذکر است که نرخ این محصولات از فروش قبلی هفت هزار و 600 تومان به 9 هزار و 125 تومان تغییر کرده است. «شپاکسا» نیز از افزایش نرخ محصولات از پنج هزار و 748 تومان به شش هزار و 748 تومان خبر داد. این شرکت اعلام کرد که برای انواع پودرهای دستی، ماشینی، کفشوی و صابون افزایش نرخ مجاز برای انواع پودرها 14 درصد و سایر محصولات 20 درصد است. شرکت خاطر نشان کرد نرخ قبلی و جدید ارائه شده براساس میانگین نرخ فروش محصولات داخلی محاسبه شده است که براساس مجوز افزایش نرخ دریافت شده از تاریخ 21 مهر ماه سال 97 به تدریج قابل اعمال است.

«هرمز» تعدیل مثبت داد: نماد معاملاتی فولاد هرمزگان جنوب (هرمز) با توجه به اعلام تعدیل مثبت سود پیش‌بینی شده سال مالی جاری از 411 میلیارد و 327 میلیون تومان به 713 میلیارد و 919 میلیون تومان متوقف شد. شرکت اعلام کرده است که افزایش در پیش‌بینی سود خالص تعدیل شده هر سهم در سال مالی منتهی به 97 نسبت به آخرین پیش‌بینی حسابرسی شده که در سامانه کدال منتشر شده است، عمدتا به این دلایل بوده است: 1- در نیمه نخست سال جاری٬ افزایش در نرخ فروش محصول اصلی در بازار داخل و صادرات که به دلیل افزایش تقاضا و افزایش قیمت‌های جهانی بوده است٬ باعث افزایش درآمد عملیاتی شده است؛ 2- در نیمه دوم سال جاری٬ با توجه به ابلاغیه دستورالعمل تنظیم بازار محصولات فولادی وزارت صنعت معدن و تجارت درخصوص تعیین قیمت‌های پایه و همچنین سقف رقابت قیمت فروش، مبلغ فروش داخلی افزایش یافته که از دلایل عمده این تعدیل است؛ 3- افزایش در نرخ ارز با توجه به مصوبه دولت مبنی بر فروش ارز شرکت‌های فولادی در بازار ثانویه که اثر قابل توجهی بر سود دوره به خصوص در نیمه دوم سال جاری خواهد داشت. شایان ذکر است محاسبات فوق بدون در نظر گرفتن سود تسعیر ارز شش ماهه ابتدای سال لحاظ شده که با توجه به اینکه شرکت در حال تهیه صورت‌های مالی میاندوره‌ای است٬ اطلاعات و تعدیلات ناشی از این موضوع تا پایان مهلت مقرر یعنی پایان مهرماه سال جاری اطلاع‌رسانی می‌شود.

خلاصه پیام‌های امروز ناظران بورس و فرابورس در جدول زیر آمده است:

13970721