۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

دو عرضه اولیه در راه بورس و فرابورس/ آیا اکنون زمان مناسبی برای ورود تازه‌واردهاست؟

۲۱ مهر ۱۳۹۷، ۱۳:۳۱
کد خبر: 307237
دو عرضه اولیه در راه بورس و فرابورس/ آیا اکنون زمان مناسبی برای ورود تازه‌واردهاست؟

بورس تهران و فرابورس ایران روز دوشنبه میزبان عرضه اولیه هستند. ۱۰ درصد از سهام «داوه» در بازار دوم فرابورس و «زپارس» در بازار دوم بورس برای اولین بار به بازار عرضه می‌شوند.

اقتصادآنلاین - مروارید اسلامی؛ روز دوشنبه ۱۰ درصد از سهام شرکت داروسازی آوه‌سینا با نماد «داوه» در فرابورس ایران عرضه اولیه می‌شود. همچنین در این روز ۱۰ درصد از سهام شرکت ملی کشت و صنعت و دامپروری پارس نیز با نماد «زپارس» در بازار دوم بورس تهران مورد عرضه اولیه قرار می‌گیرد.

سهام شرکت ملی کشت و صنعت و دامپروری پارس (زپارس) با سرمایه 32.5 میلیارد تومان٬ با محدوده قیمتی ۳۲۰ تا ۳۵۰ تومان برای هر سهم به وسیله کارگزاری بانک ملی مورد عرضه اولیه قرار می‌گیرد. در این عرضه هر شخص حقیقی و حقوقی قادر به خرید حداکثر ۳۰۰ سهم هستند. متعهد خرید نیز شرکت سرمایه‌گذاری توسعه ملی و سقف تعهد خرید 50 درصد سهام قابل عرضه در روز عرضه اولیه است.

سهام شرکت داروسازی آوه‌سینا (داوه) با سرمایه ۳۵ میلیارد تومان٬ با دامنه قیمتی ۳۰۰ تا ۳۳۰ تومان برای هر سهم توسط کارگزاری بانک صنعت و معدن عرضه اولیه می‌شود. در این عرضه هر شخص حقیقی و حقوقی قادر به خرید حداکثر ۷۰۰ سهم هستند. متعهد خرید نیز شرکت تامین سرمایه امین و سقف تعهد خرید 50 درصد سهام قابل عرضه در روز عرضه اولیه است.

 

نگاهی به شرکت ملی کشت و صنعت و دامپروری پارس

سهامداران عمده این شرکت عبارتند از شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی (39.99 درصد)، شرکت سهامی کشت و صنعت و دامپروری مغان (39.99 درصد) و شرکت مدیریت طرح و توسعه آینده پویا (20 درصد). این شرکت به عنوان بزرگترین تولیدکننده بذر کشور به تولید انواع محصولات کشاورزی، زراعی و اجرای طرح های زراعت، دامپروری، پرورش طیور، آبزیانری، باغداری و تولید محصولات خارج از فصل و گلخانه ای می‌پردازد. 

واقع شدن در اراضی حاصلخیز دشت مغان، وجود اراضی مرغوب زراعی و حق آبه مربوط که بستر مناسبی برای تولیدات انواع گیاهان ازجمله بذور مورد نیاز کشور و منطقه است، وجود دامپروری صنعتی یک هزار رأسی و امکان توسعه آن که تأمین بخشی از نهاده‌های آن در زنجیره تکمیل الگوی کشت شرکت است، وجود سیستم فرآوری پیشرفته انواع بذور کشاورزی و وجود نیروی متخصص برای بهره‌برداری و توسعه سیستم‌های آبیاری نوین در داخل کشور٬ ازجمله نقاط قوت این شرکت هستند. به‌علاوه٬ شرکت برنامه افزایش سه هزار رأسی بخش دامپروری را دارد و برنامه بلندمدت داشتن 10 هزار رأس است.

همچنین امکان بهره‌مندی از حمایت‌های دولتی در قالب تسهیلات بانکی، کمک بلاعوض جهت انجام پروژه‌های توسعه‌ای ازجمله تبدیل اراضی دیم به آبی، موقعیت جغرافیایی و نزدیکی به مرزهای بین‌المللی و منطقه آزاد ارس و امکان استفاده از خطوط ریلی و وجود بستر مناسب برای تجارت بین‌المللی و همکاری گسترده مشترک با کشورهای روسیه و آذربایجان، وجود بازارهای مناسب و تقاضای رو به رشد بذور هیبرید در کشور، وجود زمینه‌های مناسب همکاری با شرکت‌های بین‌المللی برای انتقال تکنولوژی تولید انواع بذور هیبرید و حمایت و تسهیلات مناسب جهت توسعه فعالیت‌های دانش بنیان ازجمله فرصت‌های پیش روی شرکت به گواه مدیرعامل آن است. تهدیدهای شرکت نیز عبارتند از طرح ساماندهی عشایر محدوده‌نشین، عدم دسترسی به نقدینگی به علت عدم اختصاص کافی تسهیلات با عنوان نقدینگی به واحدهای بخش کشاورزی و همچنین سود بالای تسهیلات اختصاصی که به‌هیچ‌عنوان با درآمدهای فعلی بخش کشاورزی همخوانی ندارد، و وجود معارضان منطقه‌ای که درمورد اراضی شرکت ادعاهایی دارند.

طبق اعلام ارسلان کاظم‌پور٬ مدیرعامل شرکت در مراسم معارفه این سهام، پیش‌بینی سود هر سهم برای سال مالی منتهی به ۳۰ آذر 97 رقم ۵۶۰ ریال است. در افق ۱۴۰۰ نیز رقم سود ۷۰ میلیارد تومان برای شرکت پیش‌بینی می‌شود. همچنین شرکت برنامه افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی دارد تا سرمایه به ۶۴ میلیارد تومان برسد.

 

کوتاه درباره داروسازی آوه‌سینا

شرکت اصلی این مجموعه، داروسازی آوه سینا و شرکت فرعی نیز شرکت صنایع شیمیایی دارویی ارسطو است که مواد اولیه دارویی (API) تولید می‌کند و اخیرا شرکت توزیع دایا دارو نیز به مجموعه اضافه شده و بدین ترتیب داروسازی آوه‌سینا جزو معدود شرکت‌هایی در این حوزه است که زنجیره کاملی از تولید تا عرضه را در خود دارد.

این شرکت حدود 41 نوع قرص و 10 نوع کپسول تولید می‌کند و در مجموع 51 نوع محصول تولیدی دارد. رتبه این شرکت از نظر تولید عددی محصول در بین 145 شرکت داروسازی کشور، 39 و از نظر تولید ریالی، رتبه 48 است. آوه سینا در تولید داروی دفریپرون که یک داروی خاص است، رتبه اول و در تولید داروی پنتوپرازول که گوارشی است، رتبه دوم و در تولید داروی آسیکلوویر که ضد ویروس است، رتبه سوم را دارا است. شرکت طرح تولید داروهای ضد سرطان را دارد و به گفته سیامک میرترابی٬ مدیرعامل شرکت٬ با ورود این داروها به چرخه تولید، پیش‌بینی می‌شود که آوه‌سینا رتبه دهم را از نظر ریالی در بین شرکت‌های ایرانی داشته باشد٬ چرا که خود شرکت می‌تواند ماده موثره این دارو را تولید کند. این طرح توسعه در نیمه دوم سال 98 به بهره‌برداری می‌رسد و 190 میلیارد ریال هزینه دارد که در حال حاضر 50 درصد آن هزینه شده است.

این شرکت دانش‌بنیان که 907 میلیارد ریال دارایی دارد٬ در سال 93 حدود 360 میلیارد ریال فروش داشته که در سال 97 این رقم به 570 میلیارد ریال رسیده و به همان نسبت سود نیز حاصل شده است.

شرکت در چند سال اخیر به کشورهای همسایه مانند عراق، افغانستان و سوریه صادرات دارویی داشته و زمانی که روابط بین‌المللی کشور در حد مطلوبی قرار داشت٬ سالانه حدود سه میلیون دلار مواد موثره دارویی یا همان APA به کشور کانادا صادر می‌کرد.

 

ضعف نهاد ناظر در تشخیص زمان مناسب برای عرضه اولیه

روشن است که عرضه‌های اولیه از هر لحاظ اقدام مثبتی است و موجب افزایش عمق بازار سرمایه می‌شود و شفافیت را به دنبال دارد. اکنون نیز شرکت‌های زیادی در صف عرضه اولیه قرار دارند اما چرا در انجام عرضه‌های اولیه تعلل می‌شود؟ اکنون که بازار در آستانه دو عرضه اولیه جدید قرار دارد٬ این پرسش به ذهن متبادر می‌شود که چرا شرکت‌هایی که آماده عرضه اولیه بوده‌اند٬ در دوران طلایی شهریور ماه امسال و تا چند روز گذشته و پیش از ریزش بازار٬ به آن عرضه نشدند؟ زمانی که ارزش و حجم معاملات به میزان قابل توجهی بالا بود٬ این عرضه‌ها می‌توانست در بازار جذب شود و موفق باشد اما اکنون که بازار روزهای ریزشی را تجربه می‌کند و از ارزش معاملات کاسته شده٬ آیا زمان مناسبی برای عرضه اولیه است؟ آیا این عرضه‌ها با استقبال روبه‌رو می‌شود؟ آیا تاثیری در بهبود روند بازار سرمایه دارد؟ نهاد ناظر بر چه مبنایی تا این زمان تعلل کرده و اجازه انجام عرضه‌های اولیه در زمان رونق بازار را نداده است؟ اکنون فضای بازار هیجانی است و فرصت مناسبی برای عرضه اولیه نیست و اتفاقا بازار در زمان رشد خود آماده پذیرش عرضه‌های اولیه بود.