۰ نفر

رییس امور هماهنگی و نظارت بر تنظیم بازار پتروشیمی تصریح کرد؛

انتظار برای ابلاغ رسمی تغییرات جدید قیمتی / معاملات توسط بورس‌کالا لغو شد

۱۶ مهر ۱۳۹۷، ۱۲:۰۴
کد خبر: 306030
انتظار برای ابلاغ رسمی تغییرات جدید قیمتی / معاملات توسط بورس‌کالا لغو شد

به نظر می‌رسد بعد از عرضه محصولات پتروشیمی و همراه شدن آن با انتشار شایعه تغییر مجدد قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمی بر اساس دلار 4200 تومانی، متقاضیان این محصولات از خرید اجتناب کرده و این معاملات به دلیل نبود تقاضا از بورس کالا لغو شده باشد.

اقتصادآنلاین - لیلی شهیر؛ به گفته روح اله وحید کیانی (رییس امور هماهنگی و نظارت بر تنظیم بازار دفتر توسعه صنایع تکمیلی شرکت ملی صنایع پتروشیمی) لغو معاملات محصولات پتروشیمی در تالار صنعتی بورس کالای امروز، توسط خود بورس کالا انجام شده است. بر این اساس به نظر می‌رسد بعد از عرضه این محصولات و همراه شدن آن با انتشار شایعه تغییر مجدد قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمی توسط دفتر توسعه صنایع تکمیلی بر اساس دلار 4200 تومانی، متقاضیان این محصولات از خرید اجتناب کرده و این معاملات به دلیل نبود تقاضا لغو شده باشد. 

با این وجود اما کیانی، تغییر قیمت‌های پایه بر اساس دلار 4200 تومانی را مشروط به ابلاغ وزیر صمت دانست و افزود: هنوز در این رابطه اعلام کتبی دریافت نشده است و به زودی ابلاغ رسمی این تغییرات در سایت دفتر توسعه شرکت ملی پتروشیمی اطلاع داده خواهد شد.

او اضافه کرد تاکنون مدل‌های مختلفی برای اصلاح قیمت‌های پایه مطرح شده است اما تا این لحظه هنوز هیچ مقام مسئولی ابلاغ رسمی در این خصوص نداشته است.  

گفتنی است، روز گذشته نرخ پایه محصولات پتروشیمیایی با تاخیر فراوان در بورس کالا اعلام شد. با انتشار این خبر، صنعت پلاستیک و پلیمر دچار شوک شد. افزایش شدید قیمت‌های پایه، ابهام توام با نگرانی زیادی را به تولیدکنندگان کشور منتقل کرد. این در حالیست که، همزمان با انتشار کتبی دستور وزیر مبنی بر تعیین قیمت‌های پایه براساس میانگین چهار هفته‌ای، پیش‌بینی می‌شد که این افزایش غیر‌منطقی قیمت‌ها در بورس رقم زده شود و انجمن ملی نیز طی نامه‌ای به این موضوع اعتراض خود را اعلام داشت. اما با بی‌توجهی به نظر صنعتگران و تولیدکنندگان، بند سوم دستور وزیر صنعت اجرایی شد. 

وحیدکیانی در خصوص این افزایش‌ شدید قیمت‌ها نیز توضیح داد: این بند سوم دستور وزیر است که به ما ابلاغ شده است و ما آن را اجرا کردیم. قبول دارم که قیمت‌ها افزایش زیادی داشته اند و در برخی گریدها مثل PET قیمت‌ها از ۶ هزار تومان به حدود ۱۶ هزار تومان افزایش پیدا کرده اند.

این مقام مسئول در ادامه گفت: اما باید در نظر داشت که این اقدام برای «تعدیل قیمت» است. به هرحال برای اینکه پایه ۴۲۰۰ تومان به قیمت بازار برسد باید یک سناریو پیش گرفته می‌شد که قیمت تعدیل شود. وزیر نیز این سناریو را در نظر گرفته است.

وی در ادامه در خصوص این که در هفته جاری، محصولات پتروشیمی با چه قیمتی عرضه می‌شوند، تاکید کرد: قیمت‌های هفته جاری بر پایه همان ۴۲۰۰ تومان اعلام خواهد شد و هفته بعد باید از وزیر صمت استعلام بگیریم که به چه شکل قیمت‌گذاری کنیم و تکلیف چیست. باید ببینیم بعد از اینکه خوراک پتروشیمی‌ها به نرخ نیمایی بدل شده، تکلیف این بند به کجا خواهد رسید. ممکن است قیمت پایه نیز بر اساس نرخ نیما تعیین شود.