۰ نفر

اقتصادآنلاین از میانه‌های تالار شیشه‌ای گزارش می دهد؛

سهامداران عجول توان رشد شاخص را گرفتند/ بازگشایی بزرگترین شرکت بورسی بر منفی‌های بازار افزود

۱۵ مهر ۱۳۹۷، ۱۲:۱۸
کد خبر: 305740
سهامداران عجول توان رشد شاخص را گرفتند/ بازگشایی بزرگترین شرکت بورسی بر منفی‌های بازار افزود

در دو ساعت ابتدایی معاملات امروز بورس تهران با هیجانات سیاسی در هم آمیخت و جو کلی دادوستدها را تحت تاثیر قرار داد. از این رو با دستپاچه شدن سهامداران در ابتدای صبح از ترس عدم تصویب FATF در مجلی شاخص کل در 10 دقیقه با افت بیش از شش هزار واحدی مواجه شد. اما با رای گیری و تصویب FATF کمی از میزان عرضه‌ها کاسته شد.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ تالار شیشه‌ای یکی از به یادماندنی ترین روزهای خود را در حالی سپری کرد که تداخل کم تجربگی برخی سهامداران با شناسایی زودهنگام سود از سوی بعضی فعالان بورسی سبب افت بیش از چهار درصدی شاخص در همان ابتدا شد.

از این رو کلیت بازار قرمزپوش شد و اغلب نمادها صف فروش را تجربه کردند. در این بین نظرات نمایندگان مجلس در خصوص پیوستن به FATF بسیار بر شاخص تاثیرگذار بود. اما از میانه های بازار و با مثبت شدن نظر نمایندگان به تصویب لایحه الحاق به کنوانسیون FATF شاهد بازگشت شاخص بودیم.

اما با وجود تصویب این لایحه همچنان شاهد افزایش فشار عرضه در نمادهای مطرح و شاخص ساز هستیم. گفتنی است بازگشایی «فارس» در محدوده منفی 10 درصد بر عمق عقب نشینی شاخص افزود.

به نظر کارشناسان در جو هیجانی بازار کنونی که بدون دلیل بنیادی و قابل توجهی معامله گران کم تجربه اقدام به واگذاری سهام خود در صف فروش می کنند، بهترین راهکار دوری از هیجانات است. چراکه در نهایت بهترین مقصد نقدینگی سرگردانی بازار ارز و طلا این روزها، بازار سهام خواهد بود.

در مجموع تا کنون شاخص کل با عقبگرد بیش از 7400 واحدی به پله 176 هزار و 678 واحد بازگشت. شاخص هم وزن اما با ریزش کمتری مواجه شد و با افت 841 واحدی به رقم 30 هزار و 867 واحد رسید. همچنین شاخص فرابورس در ادامه عقب نشینی های روزهای گذشته با افت 85 واحدی روبرو شد.

همچنین تاکنون بیش از 4.5 میلیارد ورقه بهادار به ارزش یک هزار و 600 میلیارد تومان در بورس و فرابورس دادوستد شده است که از این میزان بیش از یک هزار و 400 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این دو بازار اختصاص داشت.

در این بین معاملات منفی نمادهای «فارس»، «فولاد»، «کگل» و «فملی» بیشترین نقش را در افت شاخص داشتند. در فرابورس نیز «مارون»، «ذوب»، «زاگرس» و «میدکو» مجموعا 40 واحد شاخص فرابورس را منفی کردند.