۰ نفر

مروری بر پیام‌های ناظر امروز؛

«کسرا» در تولید آلفا آلومینا خودکفا شد / افزایش سرمایه در«تپکو»

۱۴ مهر ۱۳۹۷، ۱۶:۵۲
کد خبر: 305567
«کسرا» در تولید آلفا آلومینا خودکفا شد / افزایش سرمایه در«تپکو»

در نخستین روز از هفته خیز ابتدایی بازار در جهت رشدی مطبوع اندکی پس از شروع معاملات کم کم جای خود را به منفی‌های سنگین در نمادهای تاثیرگذار بازار داد. طی این روز پیام ناظران بازار نیز دیگر آن جنب و جوش روزهای قبل را نداشت و بازار توقف‌ها و بازگشایی‌های اندکی را شاهد بود٬ به‌طوری‌که امروز تنها 12 نماد متوقف و 27 نماد بازگشایی شدند.

اقتصادآنلاین - محمدامین خدابخش؛ چهاردهمین روز از مهر ماه سال 97 با رشدی قابل توجه در نمادهای تاثیرگذار بازار همراه بود. در این روز بازار ابتدا چهار هزار واحد بر ارتفاع شاخص بورس تهران افزود اما در ادامه معاملات٬ شاخص کل با کاهش آهسته اما پیوسته در نهایت ۱۴۷۵ واحد از سطح روز قبلی خود نیز پایین تر رفت و در نقطه 184 هزار و 84 واحدی آرام گرفت. در این روز «کسرا» خبر از خودکفایی در تولید آلفا آلومینا داد و «فایرا» از تغییر نرخ تسعیر ارز محصولات خود گفت. در فرابورس نیز «تپکو» از قصد خود برای افزایش سرمایه پرده برداشت.

 

«کسرا» آلفا آلومینا تولید می‌کند: نماد معاملاتی شرکت سرامیک‌های ‌صنعتی ‌اردکان‌ (کسرا) با توجه به افشای اطلاعات با اهمیت درخصوص تولید نیمه صنعتی واحد آلومینا متوقف شد. بر این اساس شرکت اعلام کرده است که آلفا آلومینا  قرار است به‌عنوان مواد اولیه عمده در تولید محصولات شرکت سرامیک‌های صنعتی اردکان مورد استفاده قرار گیرد. شرکت همچنین اعلام کرده است که این ماده هم اکنون در مقیاس نیمه صنعتی به تولید رسیده و در صورت جذب سرمایه مورد نیاز می تواند ظرفیت تولید خود را افزایش دهد. گفتنی است٬ «کسرا» که در حال حاضر قادر به تولید ماهانه 300 تن از این ماده حیاطی صنعت است٬ می تواند تا پایان سال جاری 1700 تن آلفا آلومینا تولید کند.

«فایرا» و تغییر نرخ تسعیر: نماد معاملاتی شرکت آلومینیوم ‌ایران‌ (فایرا) دیگر نمادی بود که امروز به دلیل تغییر مبنای محاسبه ارزی نرخ محصولات متوقف شد. براساس نامه معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن ‌و تجارت به شرکت بورس کالای ایران، نرخ ارز مورد استفاده در محاسبه قیمت پایه محصولات آلومینیومی از نرخ ارز رسمی بانک مرکزی به نرخ ارز نیما تغییر یافت و سقف رقابت نیز به میزان 20 درصد تعیین شد. براساس تغییرات فوق، در معامله روز چهارشنبه گذشته شمش خالص آلومینیوم، قیمت پایه 18 هزار و 990 تومان و قیمت میانگین موزون 23 هزار و 147 تومان  به ازای هر کیلوگرم تعیین شد که نسبت به آخرین معامله قبل از آن در هر کیلوگرم 9 هزار و 178 تومان در قیمت پایه و سه هزار و 197 تومان در قیمت میانگین معامله، افزایش نشان می‌دهد.

«رتکو» قرارداد بست: شرکت بازرسی فنی و کنترل خوردگی تکین کو (رتکو) خبر از انجام خدمات مشاوره ای برای خدمات بازرسی فنی٬ جوش، آزمایشات مخرب و غیرمخرب، کنترل خوردگی و کنترل کیفی طرح توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی داد و نماد آن متوقف شد. به موجب این قرار داد با شرکت مهندسی و توسعه نفت به مبلغ 29 میلیارد تومان٬ کارفرما متعهد شده تا ظرف مدت 20 روز پس از دریافت صورت وضعیت ماهانه پیمانکار را پس از کسر کسورات قانونی (سپرده حسن انجام کار - سپرده بیمه ) پرداخت می کند. ضمنا در صورت درخواست پیمانکار، کارفرما 20 درصد از مبلغ اولیه قرارداد را در مقابل اخذ ضمانت‌نامه بانکی پرداخت می‌کند که مبلغ پیش‌پرداخت از صورت وضعیت‌های تایید شده پیمانکار کسر خواهد شد. مبلغ قرارداد خدمات بازرسی فنی شرکت مهندسی و توسعه نفت مربوط به دو سال از تاریخ ابلاغ قرارداد است که تاثیرات ریالی درآمد قرارداد در سال 1397 با توجه به کارکرد هشت ماهه معادل حدود 45.7 میلیارد ریال بوده که با توجه به برآورد صورت گرفته تا مبلغ هشت میلیارد ریال بر سود شرکت می افزاید. لازم به ذکر است که تاثیرات اصلی درآمد خدمات در این پروژه در ماه‌های 11 الی 15 است که در سال دوم قرارداد یعنی سال 1398 تاثیر عمده به همراه خواهد داشت.

«تپکو» خبر از افزایش سرمایه داد: نماد معاملاتی شرکت تولید تجهیزات سنگین هپکو (تپکو) به موجب اعلام قصد خود به افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها متوقف شد.

خلاصه پیام‌های امروز ناظران بورس و فرابورس در جدول زیر آمده است:

13970714