۰ نفر

عسکری مارانی در گفتگو با اقتصاد آنلاین پیش‌بینی کرد

بورس در نیمه دوم امسال عملکرد درخشان‌تری خواهد داشت/ نهاد ناظر مراقب دستکاری قیمتی باشد

۱۱ مهر ۱۳۹۷، ۱۳:۱۰
کد خبر: 304815
بورس در نیمه دوم امسال عملکرد درخشان‌تری خواهد داشت/ نهاد ناظر مراقب دستکاری قیمتی باشد

مارانی: احتمالا شش ماهه دوم سال از شش ماهه اول هم بهتر خواهد بود و در این صورت و با امید قیمت‌گذاری کالا و خدمات براساس روش حسابداری LIFO ٬ احتمالا روند بهبود عملیات شرکت‌ها تقویت خواهد شد.

به گزارش اقتصادآنلاین، علیرضا عسکری مارانی٬ کارشناس بازار سرمایه با ابراز خوشبینی نسبت به شش ماهه دوم سال٬ معتقد است که نوسان‌های منفی چند روز اخیر بورس چندان قابل اتکا نیست. او در این رابطه به بیان چند دلیل قابل توجه و پیش‌بینی بهبود بازار در شش ماهه دوم سال جاری پرداخت. به گفته او با وجود اینکه شرکت‌ها در شش ماهه نخست سال جاری با قیمت‌های ارزان و غیرمنصفانه‌ای محصولات خود را به فروش رساندند٬ اما همچنان به نظر می‌آید که صورت‌های مالی شش ماهه شرکت‌ها مثبت و بهتر از سال قبل است و این خود می‌تواند محرک بازار باشد.

او پیش‌بینی کرد که اگر در شش ماهه دوم سال ریسک سیستماتیک جدیدی ایجاد نشود٬ به این معنا که اتفاق منفی جدیدی رخ ندهد٬ با توجه به اینکه دولت در حال پذیرش نرخ ارز ثانویه است و تلاش می‌کند که قیمت‌گذاری‌ها در بورس کالا منصفانه شود٬ بنابراین احتمالا شش ماهه دوم سال از شش ماهه اول هم بهتر خواهد بود و در این صورت و با امید قیمت‌گذاری کالا و خدمات براساس روش حسابداری LIFO ٬ احتمالا روند بهبود عملیات شرکت‌ها تقویت خواهد شد.

عسکری مارانی با ارزیابی نزدیک شدن نرخ ارز بازار به نرخ سامانه نیما٬ اظهار داشت که اگر نرخ ارز در بازار غیررسمی به نرخ ارز نیمایی نزدیک شود٬ نوسان‌های غیرمنطقی بازارهای موازی هم کنترل می‌شود و این موضوع می‌تواند برای بورس هم مثبت باشد.

او با اشاره به حجم بالای معاملات ناشی از ورود سرمایه‌گذاران جدید به بورس گفت: چنانچه این روند ورود نقدینگی ادامه داشته باشد و در صورتی که نرخ بهره در بازار پول افزایش پیدا نکند٬ عامل مضاعفی برای رشد بازار خواهد بود که تا حدودی می‌تواند ریسک حبابی شدن قیمت‌ها را بالا ببرد.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان در رابطه با ورود تازه‌واردان به بورس هشدار داد که یک سری سهم در بازار وجود دارد که بازیگران سفته‌باز دارند (مانند برخی از نمادهای بازار پایه) که ممکن است تازه‌واردان در این نمادهای کمتر بنیادی دچار زیان شوند. نهاد ناظر باید به این مساله توجه ویژه داشته باشد تا از دستکاری احتمالی بازار جلوگیری شود.