۰ نفر

یک نماینده مجلس مطرح کرد؛

افزایش انتقاد‌ها از سامانه بهین‌یاب وزارت صمت/ شفافیت در معاملات مانع احتکار کالا می‌شود

۳ مهر ۱۳۹۷، ۱۰:۴۷
کد خبر: 302771
افزایش انتقاد‌ها از سامانه بهین‌یاب وزارت صمت/ شفافیت در معاملات مانع احتکار کالا می‌شود

رضیان، نماینده مجلس: انتقاد‌های زیادی به سامانه بهین‌یاب وارد است، زیرا این سامانه برای معاملات بورس‌کالا بسیار حائز اهمیت است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، عبدالله رضیان، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سامانه بهین یاب وزارت صمت دارای نواقصی است، گفت: این سامانه از جهت آنکه سهمیه میزان خرید مواد اولیه را به بورس کالا معرفی می‌کند، حائز اهمیت است به طوری که نواقص و ایرادات این سامانه می‌تواند به طور مستقیم بر روند تولید کالاهای استراتژیک اثرگذار باشد.

وی اظهار کرد: البته روند منفی این سامانه توسط وزارت صمت در حال اصلاح است. کنترل و نظارت مستمر در خصوص میزان سهمیه‌ها باید وجود داشته باشد تا آسیبى به تولید و معیشت مردم وارد نشود و نیازهاى مردم تامین شود.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه به نقش بورس‎کالا در شفافیت معاملات کالا‌ها اشاره کرد و گفت: بورس کالا یکی از نهاد‌های مالی شفاف در اقتصاد است و همواره مورد حمایت مجلس و دولت قرار گرفته است؛ این بازار توانسته رقابت را در صنعت پتروشیمی و فلزات ایجاد کند و به عبارتی یکی از ابزار‌های اقتصاد ایران برای عبور از مرحله دادوستد‌های غیرشفاف و زیر زمینی محسوب می‌شود.

رضیان ادامه داد: التهاب‌های اخیر در حوزه بازار کالا‌ها که از نوسانات ارزی نشات گرفت، در حال پایداری و تعادل است و بورس کالا نیز در این مسیر اصلی‌ترین راهکار نهاد‌های تصمیم‌گیر برای حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده به شمار می‌رود.

این نماینده مجلس بیان کرد: باید پس از گذر بیش از یک دهه از عمر بورس‌کالا از نگاه داخلی و عرضه همه جانبه محصولات فراتر رویم و با اعتماد به بازار سرمایه، زمینه توسعه ابزار‌های مالی و مبادلات بین‌المللی را در بورس‌کالا فراهم کنیم؛ اما متاسفانه برخی‌ها تضاد منافع و صنفی خودشان را به بورس‌کالا که یک بستر شفاف برای مبادلات است نسبت می‌دهند که همین دیدگاه‌ها باعث ایجاد دست انداز در توسعه بورس‌کالا می‌شود.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به تجربه موفق دنیا در به کارگیری از ظرفیت‌های بورس‌های کالایی مطرح کرد: کشور‌های پیشرفته به دلیل قدرت بالا در معاملات بورس با ابزار‌های مالی، معاملات سراسر دنیا را تحت تاثیر قرار می‌دهند و ما نیز باید به بازار‌های متشکلی که زمینه رشد اقتصادی را فراهم می‌کنند توجه بیشتری داشته باشیم.