۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

رکوردشکنی‌های شاخص کل بورس در اولین روز پاییز نیز ادامه یافت/ رشد چشمگیر معاملات خرد درپی ورود موج جدید نقدینگی

۱ مهر ۱۳۹۷، ۱۵:۳۹
کد خبر: 302403
رکوردشکنی‌های  شاخص کل بورس در اولین روز پاییز نیز ادامه یافت/ رشد چشمگیر معاملات خرد درپی ورود موج جدید نقدینگی

در جریان معاملات پُرحجم امروز بورس تهران، همچون روز گذشته تمام نماگرها در محدوده‌های مثبت قرار گرفتند. از این رو در اغلب گروه‌های بزرگ بازار همچون پالایشی و فلزی شاهد تغییرات مثبت قیمتی قابل توجه بودیم. همچنین در نتیجه موج جدید ورود نقدینگی تازه نفس، ارزش معاملات خرد در بورس و فرابورس به بیشترین میزان خود در 10 روز کاری اخیر رسید.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ در نخستین روز پاییز معاملات تالار شیشه‌ای با هیجان روز گذشته ادامه پیدا کرد و شاهد ثبت رکوردهای جدید برای تمام نماگرهای بازار بودیم. از این رو علاوه بر جو مثبت در گروه های بزرگی همچون فلزی-معدنی و پالایشی، در گروه‌های کوچکتری مانند دارویی، غذایی، قندی و سیمانی با ادامه روند ورود نقدینگی، اغلب نمادها، رشد بیش از چهار درصد قیمت را تجربه کردند.

 

دنده عقب خودرویی‌ها

اما در بین هیجانات مثبت روز جاری، گروه خودرو که در هفته اخیر مورد اقبال فعالان بازار قرار گرفته بود، امروز را بدون هیجان خاصی پشت سر گذاشت. در این گروه پس از رشد اخیر شاهد افزایش عرضه در نمادهای «خساپا»، «خپارس»، «خودرو»، «خریخت»، «خچرخش»، «خلنت» و «خنصیر بودیم و همچنین نماد «خساپا» تا مرز صف فروش نیز پیش رفت.

از سوی دیگر روز گذشته «خکاوه» از نامعلوم بودن زمان شناسایی سود طرح کلید به کلید صحبت کرد. در این شفاف سازی آمده: عملیاتی و محقق شدن طرح کلید به کلید ریاست محترم جمهور در صورتی قابلیت اجرایی دارد که کلیه موارد مرتبط با این طرح (تامین اعتبار از محل صندوق توسعه ملی، ایجاد گشایش اعتبار توسط بانکهای عامل و ...) مهیا و آماده باشد ضمن اینکه با توجه به عوامل متعدد دخیل در این طرح تعیین آثار ریالی که برنامه ای دو یا چند ساله میباشد در حال حاضر امکان پذیر نیست. از سوی دیگر به اطلاع کلیه سهامداران و فعالان بازار میرساند که تا تاریخ تهیه این گزارش زیان شش ماهه شرکت بالغ بر 107 میلیارد تومان است. در مجموع امروز گروه خودرویی با دادوستد بیش از 722 میلیون سهم به ارزش 113 میلیارد تومان بازدهی منفی یک درصدی را به همراه داشت.

 

سرمایه گذاری‌ها و بانکی‌ها مقصد اصلی ورود نقدینگی

در گروه سرمایه گذاری اکثر نمادها در محدوده مثبت داد و ستد شدند، صف خرید سنگین نماد «وخارزم» از ابتدای بازار مورد توجه بود. از این رو امروز شاهد ورود بیشترین حجم نقدینگی جدید به این گروه به میزان 35 میلیارد تومان بودیم. در این گروه نیز 657 میلیون سهم به ارزش 87 میلیارد تومان دادوستد شد که بازدهی 3.8 درصدی را به دنبال داشت.

همچنین در گروه بانکی نیز تمام نمادها در محدوده مثبت و اغلب صف خرید را تجربه کردند. در این گروه «وتجارت» بیشترین حجم دادوستدهای کل بازار را به خود اختصاص داد. این گروه نیز امروز 28 میلیارد تومان نقدینگی جدید جذب کرد.

 

خیز بلند سیمانی‌ها

در سیمانی ها نیز روند مثبت معاملات به جز در نمادهای «سصفها»، «ساروم» و «سیدکو» ادامه یافت. در این گروه امروز «سخوز» با تعدیل 40 درصدی سود خود را از 680  ریال  به 950  ریال افزایش داد. گفتنی است معاملات این گروه در صورت ادامه رشد طی روز آینده به سطوح مقاومتی مهمی خواهد رسید. از این رو معاملات 11 میلیارد تومانی سبب بازدهی 3.5 درصدی این گروه شد.

 

فلزی - معدنی ها همپای بازار به پیش می روند

در گروه فلزات اساسی ، امروز «ذوب» با حجم تقاضای قابل توجهی روبرو شد. اما  «فولاد» و «فخوز» و «هرمز» و «کاوه» تقریبا متعادل معامله شدند. همچنین در این گروه  «فزرین»، «فرآور»، «فاسمین»، «کیمیا»، و «زنگان» نیز مورد توجه قرار گرفتند. همچنین در این گروه شرکت ملی صنایع مس ایران، امروز 500 تن مس مفتول با قیمت پایه 292,806 ریال به ازای هر کیلو در بورس کالاعرضه کرد  که این معامله با میانگین قیمت 545,267( 86.22 درصد بالاتر از پایه و 11.38 درصد بالاتر از میانگین معامله قبلی) انجام شد.

در گروه معدنی نیز افزایش تقاضا اکثر نمادها را به صف خرید رساند. از این رو «کگل»، «کچاد» و «کروی» در این گروه به صف خرید رسیدند. گفتنی است با شروع موج جدید افزایش نرخ های جهانی به خصوص در بخش سنگ آهن، می توان انتظار گزارش های مساعد شش ماهه از این دوقلوی سنگ آهنی را داشت. 

 

آمار و ارقام بازار امروز

در مجموع شاخص کل با رشد 4534 واحدی در ادامه روند سقف شکنی های پیاپی خود را به قله 165 هزار و 72 واحد رساند. شاخص هم وزن نیز دقیقا رشدی مشابه شاخص کل را تجربه کرد و با رشد 793 واحدی برای اولین بار به پله 28 هزار و 728 واحد رسید.

در این بین بیش از چهار میلیارد و 800 میلیون ورقه بهادار به ارزش یک هزار و 372 میلیارد تومان در بورس دادوستد شد که از این میزان یک هزار و 212 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت. از این رو ارزش معاملات خرد در بورس و فرابورس به بیشترین میزان خود در 10 روز کاری اخیر رسید. همچنین گفتنی است گفتنی است در ادامه روند ورود نقدینگی جدید به بازار، امروز نیز خالص خرید اشخاص حقیقی به رقم 188 میلیارد تومان رسید که بیشترین جذب پول جدید در گروه بانکی و سرمایه گذاری اتفاق افتاد.

در بین صنایع بورسی گروه شیمیایی، فلزی و فرآورده های نفتی بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. همچنین در بین نمادهای تاثیرگذار بر شاخص، معاملات «فارس»، «کگل»، «همراه» و «شپنا» بیش از سایرین در رشد نماگر اصلی نقش داشتند.

 

کوتاه از فرابورس

در فرابورس هم ایفکس به روند صعودی خود ادامه داد و با رشد 23 واحدی کانال 1900 واحد را فتح کرد. در این بازار نیز بیش از 877 میلیون ورقه بهادار به ارزش 730 میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان 324 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام وحق تقدم در فرابورس اختصاص داشت.

در این بازار معاملات پُرحجم و مثبت «ذوب»، «زاگرس» و «شاوان» بیشترین تاثیر را در تقویت شاخص داشتند. اما «مارون» همچون روز گذشته سبب عقبگرد هشت واحدی آیفکس شد.

 

از تازه وارد فرابورسی چه خبر؟

نماد «تاپکیش» که روز گذشته برای اولین بار در فرابورس عرضه شد امروز با صف خرید بیش از 100میلیون سهمی در سقف قیمت به کار خود ادامه داد. امروز تنها 66 هزار سهم از این نماد به ارزش 11 میلیون تومان در قیمت 1785 ریال معامله شد.