۰ نفر

اقتصادآنلاین از میانه های تالار شیشه‌ای گزارش می‌دهد؛

ورود شاخص کل به کانال 160 هزار واحد در آخرین روز تابستان/ شاخص‌ها با هم قد کشیدند

۳۱ شهریور ۱۳۹۷، ۱۱:۴۴
کد خبر: 302101
ورود شاخص کل به کانال 160 هزار واحد در آخرین روز تابستان/ شاخص‌ها با هم قد کشیدند

در دو ساعت ابتدایی معاملات اولین روز هفته شاهد سقف شکنی جدید نماگر اصلی بازار هستیم. همچنین شاخص هم‌وزن و شاخص فرابورس هم رکوردهای جدیدی را به ثبت رسانده‌اند.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ در آخرین روز تابستان بورس تهران در ادامه روند صعودی که از ابتدای شهریورماه آغاز کرده بود به محدوده‌های جدید وارد شد. در این بین شاخص کل با رشد بیش از 3200 واحدی برای اولین بار به رقم  160 هزار و 600 واحدی رسیده است. شاخص هم وزن اما با شتاب بیشتری به پیش می رود و با رشد 2.76 درصدی به ارتفاع 27 هزار و 851 واحد دست یافت. همچنین در فرابورس هم آیفکس با رشد بیش از 32 واحدی روبرو شده است.

گفتنی است روز جاری اقبال فعالان بازار هم به گروه خودرو و گروه های کوچکتر افزایش یافته و هم در نمادهای بزرگ و تاثیرگذار شاخص همچون «فملی» و «شپنا» نمایان است. به نظر می رسد با پایان یافتن مهلت تسویه اعتباری کارگزاری ها در هفته پیش، شاهد ورود موج جدید نقدینگی به بازار سهام باشیم.

در گروه پالایشی پس از یک استراحت کوتاه، نمادهای مطرح این گروه امروز مجددا صف خرید را تجربه کردند. از این جمله می توان به «شبندر»، «شبریز» و «شتران» اشاره کرد.

در فلزی-معدنی هم نیز شاهد معاملات مثبت و اغلب تشکیل صف خرید در نمادهای کوچکتر هستیم. در این گروه تا این لحظه «فملی» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشته است.

در گروه یکدست مثبت خودرویی نیز شاهد بازگشایی نمادهای «خساپا»، «خاور» و «خپارس» در محدوده های پنج تا 12 درصد قیمتی بودیم. همچنین در این گروه ابتدای صبح خبر مثبتی از سوی معاونت وزارت صمت مبنی بر معاف بودن قطعه سازها از پرداخت مابه التفاوت نرخ ارز 4200 تومانی سبب شکل گیری تقاضای بیشتری در نمادهای قطعه ساز شد. در این رابطه معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه قیمت گذاری خودروها بر اساس ارز بازار ثانویه خواهد بود، گفت: این موضوع فرایند دارد که خودروسازان تا چه مرحله‌ای ارز 4200 تومانی می‌گیرند و از چه زمانی ارز بازار ثانویه دریافت خواهند کرد که باید مبانی و سیاست آن استخراج شود تا بر اساس آن اقدام شود.

وی همچنین اظهار کرد: قطعات خودرویی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی ثبت سفارش شده بودند و شامل پرداخت مابه التفاوت می‌شدند با تصمیم دولت و ابلاغ وزیر صنعت کلیه مواداولیه و قطعات آن‌ها از پرداخت مابه التفاوت معاف شدند و در حال ترخیص هستند و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

در مجموع تا این لحظه بیش از سه میلیارد ورقه بهادار به ارزش یک هزار میلیارد تومان در بورس و فرابورس دادوستد شد که از این میزان 750 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این دو بازار اختصاص داشت.

همچنین در بین نمادهای با اهمیت بورسی، «فملی»، «همراه»  «شبندر» بیش از سایرین در پرواز شاخص تاثیر داشتند. در فرابورس هم معاملات مثبت «ذوب»، «شراز» و «دماوند» بیشترین نقش را در صعود ایفکس داشتند.