۰ نفر

مروری بر پیام‌های ناظر امروز؛

شفاف‌سازی پتروشیمی‌ها یکی پس از دیگری درخصوص آزادسازی سقف نوسان در بورس کالا/ نوسان‌های شدید؛ بیشترین دلیل توقف این روزهای نمادها

۲۷ شهریور ۱۳۹۷، ۱۶:۲۴
کد خبر: 301455
شفاف‌سازی پتروشیمی‌ها یکی پس از دیگری درخصوص آزادسازی سقف نوسان در بورس کالا/ نوسان‌های شدید؛ بیشترین دلیل توقف این روزهای نمادها

بیشتریت توقف‌های امروز هم به دلیل نوسان قیمتی بود و مهمترین شفاف‌سازی‌هایی که منجر به توقف نمادها شد، توضیح شرکت‌های پتروشیمی درباره میزان تاثیر آزادسازی سقف نوسان محصولات در بورس کالا و همچنین تعدیل منفی در «ثنوسا» بود.

اقتصادآنلاین - مروارید اسلامی؛ امروز سه‌شنبه 27 شهریور و آخرین روز کاری هفته جاری شاخص کل برخلاف روز گذشته، اندکی ریزشی بود به طوری با 743.25 واحد ریزش بر پله 157328.66 واحد ایستاد اما شاخص هم وزن 547.18 واحد مثبت بود که نشان از توجه بازار به سهام کوچکتر دارد. همچنان بیشتر توقف‌های بازار به دلیل نوسان‌های قیمتی شدید رخ می‌دهد و در این میان چند شفاف‌سازی مهم هم اعلام شد؛ ازجمله تعدیل منفی در «ثنوسا»، شفاف‌سازی شرکت‌های پتروشیمی در رابطه با آزادسازی سقف نوسان محصولات پتروشیمی در بورس کالا و میزان تاثیرپذیری از آن. در ادامه مهمترین ‌شفاف‌سازی‌های امروز که منجر به توقف نمادها شد، می‌آید.

بورس:

  • «ثنوسا» تعدیل منفی داد: نماد معاملاتی شرکت نوسازی‌ و ساختمان‌ تهران‌ (ثنوسا) با توجه به افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف متوقف شد و روز معاملاتی بعد به صورت حراج ناپیوسته و بدون محدودیت دامنه نوسان قیمت بازگشایی خواهد شد. شرکت خبر از تعدیل منفی داده و سود پیش‌بینی‌شده پنج میلیارد تومانی را به زیان ۲۲ میلیارد تومانی تغییر داده است. این تعدیل منفی به دلیل عملیاتی نشدن انتقال سهم اداره کل راه و شهرسازی استان تهران در پروژه ظفر به شرکت و عدم تحقق پیش‌فروش بخش عمده‌ای از متراژ باقیمانده پروژه ظفر منعکس در بودجه سال مالی منتهی به ۳۱ شهریور ۹۷ بوده است.
  • «ددام» متوقف شد: نماد معاملاتی شرکت داروسازی زاگرس فارمد پارس (ددام) با توجه به افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف متوقف شد و روز معاملاتی بعد به صورت حراج ناپیوسته و بدون محدودیت دامنه نوسان قیمت بازگشایی خواهد شد. روز گذشته شرکت خبر از فروش دفتر مرکزی داده بود. دفتر مرکزی شرکت داروسازی زاگرس فارمد پارس (داملران رازک) در راستای تصمیم شرکت سرمایه‌گداری دارویی تامین به فروش املاک مازاد شرکت‌های وابسته به خود از طریق مزایده عمومی و انتقال دفاتر مرکزی به استان‌ها و محل استقرار کارخانه‌ها و چابک و چالاک‌سازی مجموعه‌ها، از طریق مزایده به مبلغ ۹ میلیارد تومان به شرکت هما فارمد فروخته شد. خالص ارزش دفتری این دارایی حدود دو میلیارد تومان بوده است.
  • توقف و بازگشایی «جم» به دنبال شفاف‌سازی: نماد شرکت پتروشیمی جم (جم) که با توجه به افشای اطلاعات با اهمیت متوقف شده بود، در قیمت ۱۷۱۶ تومان و پنج ریال بازگشایی شد و روز خود را با قیمت پایانی 1697 تومان (1.05 درصد منفی) به پایان برد. شرکت اعلام کرده بود که در راستای نامه وزارت صنعت، معدن و تجارت، مبنی بر آزادسازی سقف رقابت کالاهای پتروشیمی در بورس کالا، از بین تولیدات مجتمع پتروشیمی جم تنها بخشی از محصولات پلیمری شامل ۳۵ درصد پلی اتیلن و ۷۵ درصد پلی پروپیلن از طریق بورس کالا در داخل کشور به فروش می‌رسند و مابقی صادر می‌شوند. آثار مالی ناشی از تغییرات نرخ فروش محصولات شرکت، به خاطر آزادسازی سقف قیمت در بورس کالا، به عنوان تنها کانال فروش داخلی محصولات پلیمری در طی دوره مالی ۹۷ در صورت‌های مالی شرکت منعکس می‌شود.
  • بیمه دی متوقف ماند: نماد شرکت بیمه دی (ودی) که امروز به دلیل افشای اطلاعات روز گذشته متوقف شده بود، قرار بود تا ساعت 10 امروز بازگشایی شود اما به منظور رفع ابهام یا اصلاح اطلاعات منتشره شرکت بیمه دی، توقف نماد معاملاتی حداکثر برای دو روز کاری تداوم یافت. شرکت اعلام کرده بود که در مناقصه درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران برنده شده است.

فرابورس:

  • پتروشیمی زاگرس درباره تغییر سقف نوسان و نرخ خوراک توضیح داد: پتروشیمی زاگرس شفاف‌سازی کرد که با توجه به اینکه حدود 96 تا 97 درصد فروش محصول متانول این شرکت صادراتی است، بنابراین تغییر سقف نوسان مجاز قیمت محصولات پتروشیمی تاثیر با اهمیتی در نرخ و حجم فروش متانول این شرکت در بورس کالای ایران نداشته و رویداد مورد اشاره تغییر بااهمیتی هم در سودآوری شرکت نخواهد داشت. درخصوص آخرین تغییرات صورت گرفته در نرخ خرید گاز خوراک و یوتیلیتی مصرفی، شرکت اعلام کرده که طبق آخرین تصویب نامه هیات وزیران و نامه شرکت ملی صنایع پتروشیمی، نرخ تسعیر ارز در محاسبه قیمت خوراک‌های تحویلی به واحدهای پتروشیمی در سال 97 معادل 3800 تومان تعیین شده است؛ بنابراین آخرین مبنای محاسبه نامه مذکور است. همچنین طبق رأی ابلاغی شورای رقابت که قبلا از سوی این شرکت شفاف‌سازی شده، کالاها و خدمات شرکت پتروشیمی مبین جنبه انحصاری داشته و تعیین نرخ خدمات مشمول تدوین دستورالعمل قیمت‌گذاری کالا و خدمات انحصاری خواهد بود و طبق رأی ابلاغی دستورالعمل قیمت‌گذاری نرخ خدمات و محصولات جانبی باید توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی به صورت صرفا" ریالی تدوین و جهت اجراء به شرکت پتروشیمی مبین ابلاغ شود و نتیجه عملکرد شرکت مذکور را ظرف مهلت شش ماه به شورای رقابت گزارش کند. نرخ‌های دستورالعمل مذکور برای سال 95 و 96 اعمال و برای سال 97 متعاقبا" شورای رقابت درخصوص دستورالعمل مجددا" تصمیم‌گیری خواهد کرد. در صورت ابلاغ هرگونه دستورالعمل جدید در این‌ خصوص، مراتب از طریق سامانه کدال اطلاع‌رسانی خواهد شد. «زاگرس» امروز متوقف و در قیمت 5500 تومان بازگشایی شد و روز خود را با قیمت پایانی 5460 تومان و سه ریال به پایان برد.
  • توضیح «شغدیر» درباره آزادسازی سقف رقابت در بورس کالا و مشکلات بین‌المللی: نماد معاملاتی پتروشیمی غدیر (شغدیر) به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت متوقف شد و تا ساعت 10 جلسه معاملاتی بعد به صورت حراج ناپیوسته با محدودیت دامنه نوسان قیمت بازگشایی خواهد شد. شرکت اعلام کرده که عطف به نامه وزارت صنعت، معدن و تجارت، مبنی بر آزادسازی سقف رقابت کالاهای پتروشیمی در بورس کالا، این شرکت تک محصولی بوده و حدود 50 درصد تولیدات خود را از طریق بورس کالا در داخل کشور به فروش می رساند و مابقی صادر می شوند. آثار مالی ناشی از تغییرات نرخ فروش محصولات شرکت به خاطر آزادسازی سقف قیمت در بورس کالا، به عنوان تنها کانال فروش داخلی محصولات در طی دوره مالی 97 در صورت‌های مالی شرکت منعکس می‌شود. درخصوص تامین نیاز این شرکت به کاتالیست EHP ( آغازگر واکنش پلیمراسیون PVC)، اعلام شد که در سال‌های گذشته این ماده از معتبرترین برندهای اروپایی تامین می‌شد که با توجه به محدودیت‌های بین‌المللی اخیر با مشکلات و تاخیر در حال انجام است؛ بر این اساس، با توجه به پیش بینی های صورت گرفته اواخر سال گذشته مقدار 240 تن کاتالیست مزبور جهت مصرف دو سال شرکت با تولیدکننده اروپایی مذاکره و سفارش گذاری صورت گرفت و با توجه به اینکه این ماده تاریخ مصرف (shelf time) سه ماهه دارد، به صورت مرحله ای وجه آن پرداخت و ارسال می‌شود که در مرحله اخیر پس از ثبت سفارش و تخصیص ارز بانکی و انتقال ارز به حساب تولیدکننده اروپایی، شرکت مزبور به بهانه تحریم ها از ارسال محموله خودداری و مبلغ پرداختی را عودت کرد. جهت جلوگیری از مشکلات آتی مذاکره با دیگر تامین کنندگان معتبر بین المللی در دستور کار فوری شرکت قرار گرفت و با یکی از این تامین کنندگان 4 تن کاتالیست جهت تست و بررسی خریداری و تحویل شرکت قرار گرفت و مقر‌ر شد قرارداد یکساله با شرکت مزبور منعقد شود. در حال حاضر 10 تن کاتالیست دیگر از این شرکت سفارش گذاری شده که طی هفته آتی زمان حمل آن مشخص می‌شود. به صورت موازی نیز 20 تن دیگر از نماینده برند اروپایی سفارش گذاری شده است که مقرر شد در نیمه اول مهرماه بارگیری و ارسال شود. درصورت دریافت محموله های اقدام شده فوق مشکل کاهش ظرفیت مقطعی نیز برطرف خواهد شد و اثرات مالی با اهمیتی را در پی نخواهد داشت. لازم به ذکر است نیاز سالانه به این ماده براساس ظرفیت تولیدی حدود 120 تن در سال است و متاسفانه تامین کننده داخلی ندارد.
  • آزادسازی سقف رقابت محصولات پتروشیمی بر پتروشیمی خراسان تاثیر ندارد: نماد معاملاتی پتروشیمی خراسان (خراسان) به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت متوقف شد و تا ساعت 10 جلسه معاملاتی بعد به صورت حراج ناپیوسته با محدودیت دامنه نوسان قیمت بازگشایی خواهد شد. در رابطه با آخرین وضعیت فروش محصولات پتروشیمی در بورس کالا، شرکت شفاف‌سازی کرد که از بین تولیدات مجتمع پتروشیمی خراسان، تنها بخشی از آنها از طریق بورس کالا عرضه می شود که شامل 9 درصد محصول اوره و 70 درصد آمونیاک و 50 درصد ملامین است که با توجه به اینکه محصول اصلی مجتمع کود اوره است، حجم خیلی کمی از آن از آزادسازی سقف رقابت در بورس تاثیرپذیر است و سایر محصولات نیز با توجه به حجم تولید پایین، عملا تاثیرپذیر از سیاست عرضه در بورس را نخواهد داشت و چنانچه در درازمدت و در پایان سال مالی تاثیرات اندک داشته باشد، در صورت‌های مالی سال 97 شرکت منعکس می شود.
  • فرابورس میزبان یک عرضه اولیه: روز شنبه 31 شهریور 97 تعداد 40 میلیون سهم از سهام شرکت تجارت الکترونیک پارسیان کیش برای اولین بار پس از پذیرش در بازار دوم فرابورس ایران در نماد «تاپکیش» به روش ثبت سفارش عرضه می‌شود.

توقف و بازگشایی‌های امروز به شرح جدول زیر است.

WhatsApp Image 2018-09-18 at 05.48.12