۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‎‌دهد؛

رشد ادامه‌دار شاخص در پی آزادسازی قیمت محصولات صنایع بالادستی/ از فولادی‌ها استقبال نشد

۲۴ شهریور ۱۳۹۷، ۱۴:۰۳
کد خبر: 300631
رشد ادامه‌دار شاخص در پی آزادسازی قیمت محصولات صنایع بالادستی/ از فولادی‌ها استقبال نشد

امروز و در ادامه صعودهای بورس٬ همه شاخص‌های بازار به دنبال برداشته شدن سقف نوسان محصولات پتروشیمی باز هم مثبت بودند.

اقتصاد آنلاین - مروارید اسلامی؛ امروز و در ادامه صعودهای بورس٬ همه شاخص‌های بازار باز هم مثبت بودند؛ به دنبال آزادسازی‌های پی‌درپی محصولات صنایع بالادستی در بورس کالا٬ تاکنون سقف نوسان فرآورده‌های نفتی شرکت‌های پالایش نفت٬ مشتقات نفتی٬ فولادی٬ پتروشیمی٬ مس و آلومینیوم باز شده است. گمانه‌زنی‌های اواخر هفته گذشته این بود که سقف نوسان محصولات پتروشیمی هم برداشته می‌شود و این احتمال روز گذشته به خبر قطعی تبدیل شد که امروز رشد شدید شاخص را به دنبال داشت و بیشترین اثر مثبت را این گروه بر رشد شاخص کل گذاشت.

همچنین امروز برای اولین بار پس از جهش ارزی، محصولات فولادی با سقف باز رقابتی در بورس کالا معامله شدند. برخی محصولات فولادی امروز در بورس کالا با رشد قیمت بیش از ۳۰ درصدی نسبت به قیمت پایه اعلام شده معامله شدند. گفتنی است که قیمت‌های پایه با نرخ دلار ۴۲۰۰ تومانی محاسبه شده است. با وجود اختلاف بیش از سه برابری بین دلار بازار آزاد و دلار ۴۲۰۰ تومانی (نرخی که برای محاسبه قیمت‌های پایه محصولات فولادی در نظر گرفته شده است)، محصولات فولادی تنها ۳۰ درصد بالاتر از قیمت‌های پایه معامله شدند. همین موضوع امروز باعث کم‌رمق بودن نمادهای گروه‌های فلزی و معدنی بود٬ به‌طوری که در آخرین ساعات معاملات به محدوده منفی تابلو سقوط کردند. به نظر می‌رسد فعالان بازار سهام از قیمت‌های شکل گرفته در بورس کالا چندان راضی نیستند.

شاخص کل بورس امروز با ۳۰۵۸.۱۲ واحد معادل ۱.۹۷ درصد رشد٬ باز هم رکورد خود را شکست و رقم ۱۵۸۱۱۹.۲۲ واحد را ثبت کرد. شاخص کل هم‌وزن نیز با ۶۳۴.۶۹ واحد معادل ۲.۵ درصد رشد٬ به رقم ۲۵۹۷۶.۵۵ واحد رسید.

ارزش معاملات امروز بورس حدود ۱۷۹۰ میلیارد تومان و ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم در نمادهای عادی بورس حدود ۱۲۱۸ میلیارد تومان و مجموع ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم بورس و فرابورس امروز حدود ۱۶۳۳ میلیارد تومان بود.

اخیرا بورس با رشدهای شدید به طور مکرر رکوردشکنی می‌کند که ناشی از آزادسازی قیمت محصولات صنایع بالادستی و همچنین عقب‌ماندگی بازده بازار سرمایه از ابتدای سال در مقایسه با ارز و طلا است و اکنون بازده این بازار در حال افزایش است. 

شاخص تحت تاثیر کدام نمادها قرار گرفت

شرکت‌های صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) با ۴۹۲.۵۸ واحد، پتروشیمی پارس (پارس) با ۲۵۳.۷۳ واحد، پتروشیمی جم (جم) با ۱۹۹.۴۶ واحد٬ شرکت ارتباطات سیار ایران (همراه) با ۱۸۷.۸۹ واحد و مخابرات ایران (اخابر) با ۱۶۹.۷۸ واحد رشد٬ بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. ملی صنایع مس ایران (فملی) با ۲۲۴.۸ واحد و فولاد خوزستان (فخوز) با ۱۶۳.۸۱ واحد ریزش هم بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند.

برترین گروه‌ها کدام بودند

امروز بیشترین ارزش معاملات به گروه‌های شیمیایی، فلزات اساسی، بانک‌ها٬ فراورده‌های نفتی٬ چند رشته‌ای صنعتی٬ خودرو و سرمایه‌گذاری‌ها اختصاص یافت.

کدام صنایع بیشترین بازده را داشتند

امروز ۲۸ صنعت مثبت و هشت صنعت منفی بودند. گروه‌های ماشین‌آلات برقی (بازده ۹.۷۷ درصد)٬ مخابرات (بازده ۴.۸ درصد)، خدمات فنی و مهندسی (بازده ۴.۷۳ درصد)، حمل و نقل (بازده ۴.۵۳ درصد)٬ محصولات شیمیایی (بازده ۴.۲۴ درصد)٬ سایر واسطه‌گری‌های مالی (بازده ۴.۱۳ درصد) و خودرو و ساخت قطعات (بازده ۴.۱۱ درصد) به ترتیب بیشترین بازده را نصیب سهامداران خود کردند.

امروز همه شرکت‌های گروه‌های مخابرات٬ خدمات فنی و مهندسی و سایر واسطه‌گری‌های مالی مثبت بودند. همچنین همه شرکت‌های گروه ماشین‌آلات و دستگاه‌های برقی به جز «بموتو» و همه نمادهای گروه حمل ونقل، انبارداری و ارتباطات به جز «حپترو» مثبت بودند. در گروه محصولات شیمیایی تنها «ساینا»٬ «شاملا» و «پاکشو» و در گروه خودرو و ساخت قطعات «خاهن»٬ «خموتور» و «خمحور» منفی بودند.

کدام صنایع امروز بازده منفی نصیب سهامداران خود کردند

گروه استخراج نفت و گاز با زیان ۴.۹۸ درصدی٬ فلزات اساسی با زیان ۱.۹۵ درصدی٬ استخراج زغال‌سنگ با زیان ۱.۵۸ درصدی٬ ماشین‌آلات و تجهیزات با زیان ۱.۲۷ درصدی و محصولات غذایی با زیان ۱.۲۳ درصدی امروز بیشترین زیان را بر جای گذاشتند.

کوتاه از فرابورس

آیفکس هم امروز مثبت بود؛ شاخص کل فرابورس با ۳۴.۳۲ واحد (۱.۹۴ درصد مثبت) رشد٬ امروز بر پله ۱۸۰۵.۵۸ واحد ایستاد. نمادهای «مارون»٬ ‌«زاگرس»٬ «میدکو» و «ذوب» بیشترین تاثیر مثبت و «هرمز»٬ «ارفع» و «شراز» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص فرابورس داشتند. امروز ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم در نمادهای عادی فرابورس امروز حدود 415 میلیارد تومان بود.