۰ نفر

مروری بر پیام‌های ناظر امروز؛

شوینده‌ها افزایش نرخ دادند/ «دزهراوی» خبر از افزایش سرمایه داد

۲۰ شهریور ۱۳۹۷، ۱۴:۳۹
کد خبر: 299655
شوینده‌ها افزایش نرخ دادند/ «دزهراوی» خبر از افزایش سرمایه داد

سه شنبه هفته جاری روزی صعودی برای شاخص بورس تهران بود. در این روز بسیاری از نمادها همچون روزهای گذشته به واسطه افزایش مداوم قیمت‌ها متوقف شدند. به طوریکه طی این روز 51 نماد متوقف و 38 نماد بازگشایی شدند.

اقتصادآنلاین - محمدامین خدابخش؛ در بیستمین روز از شهریورماه سال جاری شاخص بورس تهران یک هزار و 578 واحد دیگر افزایش یافت و به سطح 148 هزار و 577 واحد رسید که بیشتر آن به دلیل برداشته شدن سقف قیمت های محصولات فولادی در بورس کلا بود. گفتنی است، طی این روز «شپارس» و «شپاکسا» خبر از افزایش نرخ دادند و «دزهراوی» از افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی گفت.

 

بورس:
 
  • افزایش نرخ در دو نماد از گروه شوینده: نماد معاملاتی (شپارس) متعلق به شرکت بین المللی محصولات پارس، متوقف شد. طی این توقف شرکت اعلام کرد که مطابق با مجوز صادر شده از طرف انجمن صنایع شوینده بهداشتی و آرایشی ایران، قیمت انواع پودر شوینده به میزان 18% می باشد و نرخ های فروش قبلی و جدید بر اساس متوسط نرخ مصرف کننده پودرهای شوینده این شرکت محاسبه شده است ار افزایش داده و از نرخ 4832 تومان به 5701 تومان رسانده است. دیگر نماد از گروه شوینده که امروز به دلیل افزایش نرخ اعمال شده از جانب انجمن صنایع شوینده بهداشتی و آرایشی ایران متوقف شد، نماد معاملاتی شرکت پاکسان (شپاکسا) بود. شرکت به موجب اطلاعات افشا شده اعلام کرد که در این افزایش قیمت انواع پودرهای دستی، ماشینی، کفشوی و صابون افزایش نرخ مجاز برای انواع پودرها 18 درصد و سایر محصولات 25 درصد است، لازم به ذکر است نرخ قبلی و جدید ارئه شده بر اساس میانگین نرخ فروش محصولات داخلی به شرح ذیل، محاسبه شده است که بر اساس مجوز افزایش نرخ دریافت شده از تاریخ 24 شهریور ماه سال 97 به تدریج قابل اعمال خواهد بود. این شرکت همچنین اعلام کرده است از کل مبلغ فروش محصولات شرکت در سال مالی قبل 67 درصد مربوط به فروش محصولات نهایی داخلی است.
  • «دزهراوی» و افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی: نماد معاملاتی شرکت ‌داروسازی‌زهراوی‌ (دزهراوی) متوقف شد. طی این توقف شرکت اعلام کرد قصد افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارائی‌هایش را دارد.

 

فرابورس
 
  • «ساینا» متوقف شد: نماد معاملاتی شرکت صنایع بهداشتی (ساینا) به دلیل افشای اطلاعات در مورد افزایش بین 20 تا 25 درصدی نرخ فروش محصولات متوقف شد. شرکت در شرح این افزایش نرخ اعلام کرده است که کلیه محصولات تولیدی شرکت ، شامل انواع مایع ظرفشویی، مایع نرم کننده لباس، مایع لباسشویی، مایع شیشه شوی، انواع مایعات سپیدکننده، مایع چند منظوره، مایع و ژل توالت شوی و لوله بازکن معادل 20 الی 25 درصد نرخ فروش قبلی، افزایش یافته است. گفتنی است، نرخ قبلی و جدید ارایه شده در زیر بر اساس میانگین نرخ فروش محصولات داخلی محاسبه شده است. شرکت اعلام کرده است که طبق صورت های مالی سال مالی منتهی به 30 آذرماه 1396 معادل89.89 درصد کل فروش شرکت مربوط به فروش داخلی بوده است.   
  • «زکشت» و افزایش نرخ شیرخام: نماد معاملاتی (زکشت) به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت برای شرکت کشاورزی مکانیزه اصفهان کشت متوقف شد. شرکت اعلام کرده است که با توجه به نوسانات نرخ ارز و در نتیجه افزایش قیمت نهاده های دامی، بر اساس توافق انجام شده با شرکت های لبنی (خریداران شیر) و با عنایت به کارگروه تنظیم بازار و صنایع فرآورده های لبنی ایران، مجوز افزایش نرخ فروش شیر از 1400تومان به 1570 صادر شده است. 
  • افزایش قیمت شکر به 3000 تومان قندی ها را متوقف کرد: نماد معاملاتی (قشیر) متعلق به شرکت شرکت تولیدی قند شیروان، قوچان و بجنورد و نماد معاملاتی (قجام) متعلق به شرکت فرآورده‌های غذائی و قند تربت جام به دلیل افشای اطلاعات مربوط به افزایش نرخ شکر به هر کیلو 3000 تومان، متوقف شدند. نماد معاملاتی (سجام) به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت در خصوص تولید سیمان پرتلند و اخذ پروانه بهره برداری سه شیفت از سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی، برای شرکت مجتمع سیمان غرب آسیا متوقف شد. طی این شفاف سازی شرکت اعلام کرد که به موجب مجوز اخذ شده پروژه ای به مدت ده سال با بهای تما شده 230 میلیارد تومان با ظرفیت اسمی یک میلیون و 500 هزار تن سیمان و ظرفیت حقیقی یک میلیون تن، شروع به کار خواهد کرد که به تولید انواع سیمان پرتلند خواهد پرداخت. بر این مبنا پیش بینی می شود با یهره برداری و رفع موانع و تحقق تولید با ظرفیت کامل، درآمد فروش سالیانه مبلغی بالغ بر 120 میلیارد تومان باشد که در این مورد توجه به مواد زیر ضروری است: 1 - تولید آزمایشی شرکت شروع شده است. 2- پروانه موقت تولید سیمان از کلینکر اخذ شده است. 3- در خصوص اخذ پروانه کامل خط تولید اطلاع رسانی صورت خواهد گرفت.
 
خلاصه پیام‌های امروز ناظران بورس و فرابورس در جدول زیر آمده است:

13970620