۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

روز سقف شکنی‌ها در بورس تهران/ 185 میلیارد تومان نقدینگی جدید وارد بازار شد

۱۹ شهریور ۱۳۹۷، ۱۵:۱۳
کد خبر: 299405
روز سقف شکنی‌ها در بورس تهران/ 185 میلیارد تومان نقدینگی جدید وارد بازار شد

در حالی شاخص کل بورس امروز با جهش تاریخی 4764 واحدی در کمتر از دو ساعت مواجه شد که سایر نماگرها نیز صعود پُرقدرتی را از خود به نمایش گذاشتند. در این بین اما حجم و ارزش معاملات خرد به میزان یک هزار و 260 میلیارد تومان به ثبت رسید که رشد قابل توجهی نسبت به میانگین هفته گذشته را نشان می‌دهد.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ در جریان معاملات داغ بورس تهران، اغلب گروه های بازار رنگ سبز را به خود دیدند. این روزها باتوجه به اقبال عمومی به بازار سهام شاهد ورود نقدینیگی جدید و تازه نفس هستیم که سعی در تبدیل دارایی ریالی به دلار داشته و با کوچکترین خبری به یکی از گروه های حاضر در بورس سرازیر می شود. نکته قابل توجه بازار امروز ورود 185 میلیارد تومان نقدینگی جدید به بازار بود که این رقم در دو ماه گذشته بی سابقه بوده است.
 

دلایل اصلی پرواز شاخص

به عقیده کارشناسان بازار سهام، پنج دلیل اصلی سقف شکنی های این هفته شاخص، خوشبینی فعالان بورسی به شنیدن اخبار مثبت از بورس کالا و به تبع آن آزاد شدن نرخ محصولات بالا دستی، انتقال نقدینگی از بازار پول به سرمایه، سقف شکنی شاخص در ابتدای هفته که این خود سیگنال مثبتی برای ادامه روند صعودی بازار بود، عقب ماندگی بازدهی بورس نسبت به بازارهای موازی و کند شدن رالی صعودی بازدهی دلار می توان بیان کرد. 
 

شیطنتنی که فلزی‌ها را سبز کرد

از این رو امروز نیز فعالان بازار در ادامه رالی صعودی که هفته گذشته پالایشی ها آن را شروع کردند، با انتشار خبری از گروه فلزی به سمت این گروه چرخش پیدا کردند. گفتنی است درج یک گزارش در خصوص جایگزینی ارز آزاد به جای دولتی در بورس کالا خبرساز شد. البته اصل موضوع این بود که یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اطلاعیه بورس کالا در خصوص انجام معاملات رینگ صادراتی بر مبنای نرخ خرید ارز سامانه سنا بیان کرد که این موضوع موجب از میان رفتن فضای دلالی و سفته‌بازی در معاملات خواهند شد. اما نکته جالب این خبر بحث رینگ صادراتی بود که تقریبا از چشم فعالان بازار مغفول مانده و همین امر سبب اقبال دوچندان به گروه فلزی حاضر در بورس شد. پس از ان بو که نماد «فولاد» صف خرید را تجربه کرد و به پیروی از آن سایر نمادهای فلزی نیز به صف خرید رسیدند. در مجموع امروز گروه فلزی با حجم معاملات 375 میلیون سهمی به ارزش 158 میلیارد تومان و بازدهی 3.8 درصدی در صدر با ارزش ترین گروههای بورسی قرار گرفت. همچنین حقیقی ها امروز بیشترین تحرک در در این گروه از خود نشان دادند و شاهد ورود بیش از 29 میلیارد تومان نقدینگی جدید به فلزی ها بودیم . همچنین بورس کالا امروز میزبان شمش دو شرکت فولادی «ارفع» و «فخاس» بود. نرخ پایه برای عرضه این محصول 2079 تومان تعیین شده بود که با توجه به برتری تقاضا بر عرضه، شکل گیری رقابت منجر به رشد 15 درصد قیمت معامله و رسیدن به سطح 2391 تومان شد.
 

معاملات منفی شیمیایی‌ها در لحظات پایانی

پس از این گروه، محصولات شیمیایی با ارزش 122 میلیارد تومان قرار گرفتند که در مجموع بازدهی 3.25 درصدی را نصیب سهامدارانش کرد. گفتنی است در این گروه تمام نمادها به جز «زاگرس» و «خراسان» و «فارس» با رنگ سبز معاملات امروز خود را به پایان رساندند. همچنین اشاخص حقیقی بعد از گروه فلزی، به نمادهای گروه شیمیایی روی آوردند. از این رو خالص خرید این گروه در محصولات شیمیایی به عدد 28 میلیارد تومان رسید.

 اما در گروه فرآورده های نفتی با توجه به متوقف بودن چند نماد این گروه، شاهد دست به دست شدن بیش از 72میلیون سهم به ارزش 68 میلیارد تومان و بازدهی 4.6 درصدی بودیم که بیشترین بازدهی را در بین گروه های مطرح بازار داشت.
 

آمار و ارقام بازار امروز

در مجموع معاملات امروز بورس تهران، شاخص کل با رشد 4764 واحدی (معادل 3.35 درصد) برای اولین بار خود را به آستانه کانال 147 هزار واحد رساند. البته گفتنی است شاخص امروز برای لحظاتی در رقم 47 هزار و 53 واحد نیز ایستاد اما افزایش عرضه ها در پایان بازار سبب افت نسبی و بازگشت به کانال 146 هزار شد. 

شاخص هم وزن نیز به تبعیت از جو روانی مثبت امروز تا 697 واحد رشد را تجربه کرد و به رقم 24 هزار و 134 واحد رسید. در این بین مجموعا 349 میلیارد ورقه بهادار به ارزش یک هزار و 25 میلیارد تومان در بورس دادوستد شد که از این میزان بیش از 924 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق دقتم در این بازار اختصاص داشت.

همچنین در بین نمادهای تاثیرگذار بورسی نیز «فولاد»، «کگل»، «فملی» و«شبندر» هرکدام به تریتب 451، 246، 229 و 192 واحد شاخص کل را تقویت کردند. در این بین «حکشتی» و «رانفور» اما تا حد اندکی مانع از رشد بیشتر شاخص شدند.
 

کوتاه از فرابورس

آیفکس هم روز پُرهیجانی را پشت سر گذاشت و با رشد 44 واحدی (معادل 2.64 درصد) برای اولین بار به رقم یک هزار و 686 واحد رسید. در این بازار نیز یک میلیارد و 118 میلیون ورقه بهادار به ارزش 598 میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان 314 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت. 

همچنین در این بازار نمادهای «مارون»، «شراز»، «ذوب» و «هرمز» بیش از سایرین در صعود آیفکس نقش داشتند. اما در فرابورس بازار فقط معاملات منفی «اوان» بود که به میزان 0.1 واحد مانع از رشد بیشتر شاخص شد.