۰ نفر

مدیرعامل محورسازان ایران خودرو؛

قیمت گذاری دستوری فولاد دستاوردی جز رانت ندارد

۲۷ مرداد ۱۳۹۷، ۱۱:۱۷
کد خبر: 293731
قیمت گذاری دستوری فولاد دستاوردی جز رانت ندارد

قیمت‌گذاری دستوری همانند تجویز دارویی به مریض به صورت دستوری و بدون در نظر گرفتن شرایط روحی و برنامه ریزی شده است که نه تنها اثرات مثبتی به همراه نخواهد داشت بلکه شرایط را بدتر می کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین، مدیرعامل محورسازان ایران خودرو گفت: قیمت گذاری دستوری فولاد دستاوردی جز آشفتگی بازار این محصول و صنایع مصرف کننده آن نخواهد داشت.

فضل الله جمالو در گفت و گو با اقتصاد آنلاین با اشاره به اثرات منفی قیمت گذاری دستوری در هر صنعتی از جمله فولاد گفت: افزایش و یا کاهش قیمت ها به صورت دستوری در اقتصاد سالم معنایی جز ایجاد رانت نخواهد داشت. این در حالیست که هم اکنون برخی دارنده رانت های اطلاعاتی هستند که تنها ضررکننده اصلی این روند، تولیدکننده و مصرف کننده خواهند بود.

وی ادامه داد: دارندگان این رانت با توجه به بازار آشفته از این بازار سودجویی کرده و از آب گل آلود بهره می برند که در سال های گذشته شاهد این روند بوده ایم و حال پیش بینی می شود که با ادامه قیمت های دستوری در هر بازاری بازهم شاهد چنین فسادهایی باشیم. 

این کارشناس صنعت با تاکید بر این که تصمیم گیری های اقتصادی باید بر پایه شاخص های اقتصادی انجام شود، گفت: در غیر این صورت اثرات سویی را در تولیدکنندگان و مصرف کنندگان و سایر صنایع که از این مواد با قیمت گذاری دستوری استفاده می کنند به همراه خواهد داشت.

جمالو با بیان این که قیمت گذاری دستوری دستاوردی جز آشفتگی بازار به همراه نخواهد داشت، ادامه داد: قیمت گذاری دستوری همانند تجویز دارویی به مریض به صورت دستوری و بدون در نظر گرفتن شرایط روحی و برنامه ریزی شده است که نه تنها اثرات مثبتی به همراه نخواهد داشت بلکه شرایط را بدتر می کند. اصولا هر برنامه ای که مدون نشده و غیرکارشناسی باشد تبعات منفی آن بیشتر از دستاوردهای مثبت خواهد بود و قیمت گذاری دستوری در صنعت فولاد نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود.