۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

افت هزار واحدی، حاصل کار هفته پُرنوسان شاخص کل/ تکلیف نرخ‌گذاری پتروشیمی‌ها و فلزی‌ها هفته آینده مشخص می‌شود؟

۲۵ مرداد ۱۳۹۷، ۱۱:۲۶
کد خبر: 293374
افت هزار واحدی، حاصل کار هفته پُرنوسان شاخص کل/ تکلیف نرخ‌گذاری پتروشیمی‌ها و فلزی‌ها هفته آینده مشخص می‌شود؟

نماگر اصلی بورس تهران در پنج روز کاری گذشته پس از فراز و نشیب‌های بسیار، با عقبگرد 110 واحدی، سرانجام در ارتفاع 130 هزار و 476 واحدی آرام گرفت. اما این هفته به دفعات شاهد افت و خیزهای بلند شاخص بودیم که نتیجه عدم ثبات در تصمیم گیری‌های اقتصاد کلان و به تبع آن فضای مبهم آینده اقتصاد کشور است.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ هفته پُرنوسان بورسی را در حالی پشت سر گذاشتیم که انتشار اخبار ضد و نقیض در دو گروه بزگ شیمیایی و فلزی سبب سردرگمی فعالان و معامله گران شد. از سوی دیگر همچنین مغتنم شمردن فرصت شناسایی سود توسط برخی سهامداران سبب شد تا فشار عرضه ها در نمادهای با اهمیت فزونی یابد.

در گروه پُرحاشیه فلزات اساسی، به تاخیر انداختن تدوین دستورالعمل جدید قیمت گذاری محصولات فلزی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، باعث کاهش محسوس تقاضای حقیقی ها از نمادهایی همچون «فولاد و «ذوب» شد. در روز سه شنبه اما شاهد افزایش نسبی تقاضا در این گروه و ورود حجم نقدینگی مطلوب به اغلب نمادهای فلزی بودیم که گفتگوی ویژه خبری سه شنبه و شب و اظهارات سرقینی معاون وزیر صمت مجددا سبب گریز سرمایه از فلزات اساسی شد. وی با بیان اینکه قیمت فولاد در سال جاری بیش از بالا رفته است گفت: برای نیمه دوم سال انتظار داریم قیمت فولاد در داخل کشور پایین تر هم بیایید. اما دو ایراد اساسی که به این اظهارات می توان گرفت این است که؛ قیمت فولاد را نرخ های جهانی باید تعیین کنند و نه به صورت دستوری و اجباری در بورس کالا (چرا که این مدل قیمت گذاری همانطور که شاهد هستید موجب بروز فساد و رانت در بین متقاضیان محصولات فلزی شده است). از سوی دیگر دومین مولفه تاثیرگذار بر قیمت فولاد و فلزات، تغییر نرخ ارز است. پس چطور می توان بصورت دستوری برای این مواد  اولیه قیمت گذاری کرد؟!

از این رو اهمال و دستکاری قیمت از سوی وزارت صمت در این برهه حساس اقتصادی امری تامل برانگیز و غیرمنطقی به نظر می رسد. در نهایت فعالان بازار منتظر فرارسیدن یکشنبه هفته آینده و نتایج جلسه وزیر صنعت با فولادسازان خواهند بود تا شاید راه چاره ای برای کوتاه کردن دست رانت خواران اندیشیده شود.

در مجموع این هفته، بازده گروه فلزات اساسی با افت 0.8 درصدی نسبت به هفته گذشته و حجم معاملاتی 2.98 میلیارد سهم به ارزش 944 میلیارد تومان مواجه شد. شاخص این گروه همچنین در روز چهارشنبه افت 877 واحدی را تجربه کرد.

در سوی دیگر بازار گروه شیمیایی ها نیز درگیر اخبار ضد و نقیض افزایش نرخ خوراک مجتمع های پتروشیمی هستند. در اواسط هفته و با درج خبر تصویب نرخ خوراک با دلار 3800 تومانی برای چهار ماه ابتدایی سال جاری، نمادهای پتروشیمی این گروه صعود قابل ملاحظه ای را تجربه کردند. اما در میانه های همان روز با انتشار اظهارات رئیس انجمن کارفرمایی پتروشیمی در خصوص افزایش احتمالی نرخ خوراک، از شتاب افزایش قیمت نمادهای پتروشیمی کاسته شد و نهایتا در روز چهارشنبه شاهد افت نسبی قیمت در اغلب نماده بودیم.

به نظر می رسد با توجه به صحبت های اخیر مدیرعامل های مجموعه تاپیکو و «فارس» در خصوص افزایش نرخ خوراک باید منتظر شنیدن این خبر از مراجع رسمی بوده و در نتیجه هفته پُرتلاطمی را برای نمادهای پتروشیمی انتظار داریم.

در این گروه نیز شاهد معامله 1.29 میلیارد سهم به ارزش 972 میلیارد تومان در مجموع پنج روز کاری هفته جاری بودیم که این حجم ارز دادوستدها سبب کاهش 2.92 درصدی بازده کلی گروه شیمیایی ها شد.

پالایشی ها اما گروه کم تنش هفته جاری بودند. در این گروه دو نماد «شاوان» و «شسپا» چهار روز معاملاتی را با صف خرید پشت سر گذاشتند. اما سایر نمادهای بزرگ و با اهمیت گروه همچون «شپنا» و «شبندر» نسبتا متعادل معامله شدند. از این در این گروه نیز 545 میلیون ورقه بهادار به ارزش 441 میلیارد تومان دادوستد شد که بازدهی منفی 0.43 درصدی را برای این هفته در پی داشت.

در این گروه همانطور که گفته شد «شپاس»، «شسپا» و «شاوان» بیشترین بازدهی را در هفته جاری کسب کردند. از سوی دیگر اما «شبندر»، «شراز» و «شنفت» بیشترین افت را تجربه کردند.

گروه بی رمق خودرو نیز هفته نسبتا آرامی را پشت سر گذاشت. در این گروه نیز دو لیدر اصلی یعنی «خودرو» و «خساپا» علی رغم افزایش نرخ محصولاتشان نتوانستد صعود چشمگیری داشته باشند. از این رو بازدهی هفتگی «خودرو»، 1.96 و «خساپا» چهار درصد بود. همچنین در این گروه 1.85 میلیارد ورقه بهادار به ارزش 194 میلیادر تومان دادوستد شد که بازدهی 0.88 درصدی را برای این هفته به دنبال داشت.

اما در کل هفته جاری، هفته نمادها و گروه های کوچک بازار بود چرا که گروه استخراج نفت و گاز، استخراج ذغالسنگ و محصولات چوبی در صدر جدول پُربازده ترین های هفته قرار گرفتند. در آن سوی جدول اما گروه شیمیایی ها و استخراج کانه های فلزی با افت بیشتر قیمت مواجه شدند. شاخص کل نیز در ابتدای هفته کار خود را از ارتفاع 131 هزار و 500 شروع کرد و پس از افت و خیز بسیار در پایان ساعت معاملاتی دیروز در پله 130 هزار و 476 به پایان رساند.