۰ نفر

مروری بر پیام‌های ناظر امروز؛

«کچاد» از نقشه‌برداری پهنه جدید معدنی خبر داد/ «وایران» 650 دستگاه خودرو فروخت

۲۳ مرداد ۱۳۹۷، ۱۵:۳۲
کد خبر: 292919
«کچاد» از نقشه‌برداری پهنه جدید معدنی خبر داد/ «وایران» 650 دستگاه خودرو فروخت

سه شنبه سبز شاخص با 11 توقف و شش بازگشایی همراه بود و در این روز هیچ نمادی تعلیق نشد.

اقتصادآنلاین - محمد امین خدابخش؛ بیست و سومین روز از مرداد ماه سال 97 با رشد 2404 واحدی شاخص بورس تهران همراه بود؛ در این روز از میان پیام های ناظران بورس و فرابورس شش توقف ناشی از شفاف سازی شرکت ها و الباقی حاصل توقف های بیش از حد سهم‌ها بودند. بازگشایی ها نیز به جز یک مورد ناشی از نوسان قیمت بودند.

بورس:

•    «کچاد» و پهنه معدنی جدید: نماد شرکت معدنی و صنعتی چادرملو (کچاد) به منظور ارائه اطلاعات درخصوص نقشه برداری یک پهنه معدنی جدید متوقف شد. این شرکت خبر از آغاز عملیات نقشه‌برداری از پهنه معدنیD19 (به عنوان یک فرصت تا دریافت مجوز نهایی) داد. این پهنه معدنی در نزدیکی مجتمع معدنی این شرکت قرار دارد. هدف این شرکت در شروع عملیات یاد شده، تسریع در امر اکتشاف و بهره‌برداری از پهنه مذکور و دسترسی به سنگ آهن، با ذخیر‌ه‌ای معادل ۱۰۰ میلیون تن است. این ذخیره با اشتراک شرکت سنگ آهن مرکزی و این شرکت استفاده خواهد شد. هیأت مدیره شرکت معدنی و صنعتی چادرملو تأمین هزینه‌های سرمایه‌گذاری اجرای طرح اکتشاف و بهره‌برداری از پهنه یاد شده را در قالب برنامه آتی افزایش سرمایه پیش‌بینی کرده است. هدف‌گذاری اجرای طرح فوق به نحوی پیش‌بینی شده است که قبل از اتمام ذخایر معدن فعلی، ذخایر سنگ آهن پهنه مذکور آماده استفاده باشد. در تاریخ ۲۲ مرداد ۹۷ اولین شارژ آزمایشی محموله گندله به انبار مواد اولیه آماده مصرف در کارخانه آهن اسفنجی با موفقیت انجام شده است. کارخانه آهن اسفنجی این شرکت با ظرفیت یک میلیون و ۵۵۰ هزار تن در سال، مراحل پایانی تکمیل را سپری می‌کند.

•    «وایران» 650 دستگاه خودرو فروخت: نماد معاملاتی شرکت لیزینگ ایرانیان (وایران) با توجه به لزوم شفاف سازی واسپاری 650 دستگاه خودرو متوقف شد. این شرکت خبر از انعقاد یک قرارداد در تاریخ  ۱۸ مرداد با شرکت ایران خودرو دیزل داد. این قرارداد مربوط به فروش تعداد ۶۵۰ دستگاه از محصولات شرکت ایران خودرو دیزل (پیکاپ فوتون و ون وانا) در قالب طرح فروش اقساطی خودروها است. مبلغ قرارداد ۵۰ میلیارد تومان است که به صورت اقساط از مشتریان اخذ می‌شود.

•    «دلر» و فروش ساختمان: نماد معاملاتی شرکت داروسازی‌ اکسیر (دلر) به دلیل لزوم شفاف سازی درباره فروش ساختمان دفتر مرکزی و یک باب مغازه تجاری در شهر تهران متوقف شد. شرکت سرمایه گذاری دارویی تامین در راستای انتقال دفاتر مرکزی به استان ها و محل استقرار کارخانه ها و نیز چابک و چالاک سازی مجموعه ها در نظر دارد املاک مازاد شرکت های وابسته به خود را از طریق مزایده عمومی به فروش برساند.   

•    «دفارا» هم ساختمان فروخت: نماد معاملاتی شرکت داروسازی‌ فارابی‌ (دفارا) با توجه به در خواست شرکت سرمایه گذاری دارویی تامین به عنوان سهامدار عمده شرکت، مبنی بر فروش ساختمان های مازاد، متوقف شد. این شرکت در نظر دارد ساختمان های خود در تهران و اصفهان را از طریق مزایده به فروش برساند.

فرابورس:

•    «چکاپا» از بی اثری ممنوعیت ها گفت: نماد معاملاتی گروه صنایع کاغذ پارس (چکاپا) به دلیل افشای اطلاعات درخصوص ممنوعیت صادرات کاغذ و شفاف سازی در مورد نوع تولیدات شرکت و تاثیرپذیری آن از ممنوعیت ابلاغ شده، متوقف شد. گفتنی است؛ توقف انجام شده حداکثر برای دو روز کاری ادامه خواهد داشت. در اطلاعیه این شرکت که در سامانه کدال منتشر شده است٬ چنین آمده: پیرو نامه وزیر صنعت، معدن و تجارت درخصوص ممنوعیت صادرات انواع کاغذ و همچنین اختصاص ارز یارانه ای برای واردات خمیر کاغذ، برخی برداشت ها و شایعات به دلیل عدم آشنایی با این صنعت در رسانه ها و فضای مجازی منتشر شده است که سهامداران این شرکت را با نگرانی مواجه کرده است. از آنجا که این شرکت خود را متعهد به حفظ حقوق سهامداران و انتشار اخبار صحیح در زمان مقتضی می داند، بدین وسیله به استحضار کلیه سهامداران می رساند که بیش از 93 درصد ارزش ریالی کل صادرات این شرکت را خمیر ویرجین تشکیل می دهد که ممنوعیت ابلاغ شده هیچ محدودیتی برای صادرات این شرکت ایجاد نخواهد کرد.

•    «حسینا» و تسعیر ارز: نماد معاملاتی شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا (حسینا) به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت درباره تغییر مبنای محاسبه ارز متوقف شد.«حسینا» خبر از محاسبه تمامی فاکتورهای خدمات THC و صورت حساب‌های ارزی شناورها با قیمت ارز مبادله‌ای داد.

13970523