۰ نفر

اقتصادآنلاین از میانه‌های تالار شیشه‌ای گزارش می‌دهد؛

ریزش ادامه‌دار شاخص کل به بهانه استراحت/ افت قابل توجه حجم و ارزش معاملات خرد

۲۲ مرداد ۱۳۹۷، ۱۱:۰۱
کد خبر: 292562
ریزش ادامه‌دار شاخص کل به بهانه استراحت/ افت قابل توجه حجم و ارزش معاملات خرد

در دو ساعت ابتدایی بازار امروز شاهد عقب نشینی بیش از 1500 واحدی شاخص کل بورس هستیم. این در حالی است که شاخص هم وزن در جهت مخالف نماگر اصلی بازار در حرکت است. جو منفی غالب گروه شیمیایی به سایر نمادهای بزرگ بازار نیز سرایت کرده است.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ در چهارمین روز ریزش قیمت‌ها در بورس تهران، شاهد ضعف عرضه در میانه های ساعت معاملاتی هستیم. این در حالی ست که در غیاب نمادهای بزرگ وتاثیرگذار برای رشد شاخص کل، افزایش اقبال به نمادهای گروه بانکی و ساختمانی سبب افزایش شاخص هم وزن شده است.

در این بین اخبار و تصمیمات خلق الساعه در عرصه اقتصاد، سبب نوسان شاخص بورس شده است. یک روز خبر افزایش احتمالی نرخ خوراک پتروشیمی ها شوک به معامله گران وارد می کند و روز دیگر بلاتکلیفی قیمت عرضه محصولات فلزی در بورس کالا سبب سردرگمی فعالان بورسی می شود.

از این رو در نوسانات نامعقول این روزهای بورس، نمادهای کوچکتر مجال رشد پیدا کرده و سبب سبز شدن شاخص هم وزن شده اند. در این بین امروز تمام نمادهای گروه بانک به جز «دی» روز مثبتی راتجربه کردند. در این گروه «وبملت» و «وتجارت» صف خرید شدند.

در گروه انبوه سازی نیز شاهد افزایش تقاضا و بهبود معاملات هستیم. تمام نمادها به جز «کرمان» در محدوده های مثبت معاملاتی قرار دارند. گفتنی است لیدری افزایش قیمت در این گروه با نمادهای «ثالوند» و «ثتران» است.

در مجموع تا این لحظه شاخص کل با عقبگرد 1490 واحدی به ارتفاع 128 هزار و 407 واحد بازگشته است. شاخص هم وزن اما همانطور که گفته شد با رشد 50 واحدی وارد کانال 19 هزار واحد شد. در این بین مجموعا یک میلیارد و 305 میلیون ورقه بهادار به ارزش 305 میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان 280 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در بورس اختصاص داشت.

در بین نمادهای با اهمیت بورسی نیز «فولاد»، «فملی» و «فارس» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص تحمیل کردند. در سوی دیگر «رمپنا»، «رانفور» و «وبصادر» تا حدی از ریزش بیشتر شاخص جلوگیری کردند.

در فرابورس هم آیفکس با افت اندک شش واحدی به رقم یک هزار و 484 واحد بازگشته است. در این بازار نیز مجموعا 545 میلیون ورقه بهادار به ارزش 231 میلیارد تومان دادوستد شده است که از این میزان 116 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشته است. در این بازار نیز «ذوب»، «زاگرس» بیشترین تاثیر منفی را بر آیفکس تحمیل کردند.