۰ نفر

مروری بر پیام‌های ناظر امروز؛

تکرار توقف‌های ناشی از نوسان قیمت/ «خبهمن» از شرکت فرعی ملک خرید

۱۴ مرداد ۱۳۹۷، ۱۵:۰۵
کد خبر: 290603
تکرار توقف‌های ناشی از نوسان قیمت/ «خبهمن» از شرکت فرعی ملک خرید

15 توقف و 11 بازگشایی و یک تعلیق حاصل پیام‌های ناظران بورس و فرابورس بود که بیشتر آنها ناشی از نوسان‌های بیش از 20 درصدی قیمت بودند.

اقتصاد آنلاین – محمد امین خدابخش؛ بازار سرمایه ایران امروز روزی پر هیجان را پشت سر گذاشت. بورس تهران در چهاردهمین روز از فعالیت مرداد ماه خود توانست به میزان 4094 واحد رشد کند که این رشد ناشی از انتظارات فعالان بازار از سرنوشت سیاست ارزی جدید دولت بود. اما برخلاف هیجان تالارها، امروز روزی آرام برای پیام های نظران بود و تنها چیزی که به چشم می آمد٬ توقف های ناشی از نوسان بیش از 20 درصدی قیمت بود. «وبصادر» هم که از جزئیات واگذاری 51 درصد سهام زیرمجموعه گفته بود٬ متوقف شد و «خبهمن» از خرید ملکی 40 میلیارد تومانی از شرکت فرعی خبر داد.

بورس:

  • «دتماد» توضیح داد: نماد معاملاتی شرکت تولید مواد اولیه ‌داروپخش‌ (دتماد) با توجه به افشای اطلاعات با اهمیت درباره تغییر پیش‌بینی مبلغ فروش و هزینه مواد اولیه و افزایش نرخ از 14 تومان به 17 تومان متوقف شد. براساس آخرین برآوردهای انجام شده ناشی از عملکرد چهار ماهه و با اعمال افزایش نرخ فروش محصولات برای باقیمانده سال، پیش‌بینی می شود فروش سال از مبلغ 202 میلیارد تومان به مبلغ 231 میلیون تومان معادل ۱۴.۵ درصد نسبت به برآورد اولیه افزایش یابد. از طرف دیگر افزایش قابل توجه در نرخ خرید مواد اولیه و همچنین تغییرات نرخ ارز موجب شده که بهای تمام شده شرکت از مبلغ ۱۲۲ میلیارد تومان به مبلغ ۱۴۹ میلیارد تومان معادل ۲۲.۵ افزایش یابد که درمجموع به رغم رشد نسبت بهای تمام شده به فروش از 60 درصد به ۶۴.۵ داشته، تاثیر با اهمیتی در سود اعلامی شده قبلی سال 97 نخواهد داشت.
  • «رتکو» و شرکت مجتمع پارس جنوبی: نماد معاملاتی شرکت کنترل خوردگی ‌تکین ‌کو (رتکو) با توجه به لزوم ارائه توضیحات درباره انجام خدمات سالانه بازرسی فنی شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی متوقف شد. در این قرارداد مبلغ انجام خدمات سالانه بازرسی فنی شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی مربوط به دو سال از تاریخ ابلاغ قرارداد است. طبق مفاد قرارداد تا 25 درصد امکان افزایش قرارداد طی دو سال است که تاثیرات ریالی درآمد خدمات قرارداد در سال 1397 با توجه به کارکرد 9 ماهه معادل حدود 100 میلیارد ریال بوده که با توجه به برآورد صورت گرفته تا مبلغ 10 میلیارد ریال بر سود شرکت می افزاید. در قرارداد ذکر شده که کارفرما در پایان هر ماه و حداکثر تا پانزدهم ماه بعد صورت وضعیت ماهانه پیمانکار را پس از کسر کسورات قانونی (سپرده حسن انجام کار- سپرده بیمه) پرداخت کند و در صورت درخواست پیمانکار و تشخیص و صلاحدید کارفرما مبلغی به عنوان پیش پرداخت (به میزان 15درصد مبلغ اولیه پیمان در دو قسط و پس از ابلاغ کار) در مقابل اخذ ضمانت‌نامه بانکی به پیمانکار پرداخت کند که مبلغ پیش پرداخت از صورت وضعیت های تایید شده پیمانکار کسر خواهد شد.
  • «وبصادر» و فروش 51 درصد از سهام زیرمجموعه: نماد معاملاتی بانک صادرات (وبصادر) نیز امروز متوقف بود. مدیریت این بانک به منظور رعایت مفاد دستورالعمل سرمایه گذاری در اوراق بهادار بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و الزامات قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، نسبت به واگذاری و فروش پنج میلیارد و ۹۹ میلیون و ۲۷۳ هزار و ۱۷۸ سهم معادل ۵۱ درصد از سهام شرکت انرژی سپهر (سهامی خاص) به قیمت هر سهم حدود ۲۷۰ تومان (جمعا به میزان ۱۳۷۷ میلیارد تومان) به شرکت پترو فرهنگ اقدام کرده است. بهای تمام شده سهام واگذار شده در دفاتر این بانک معادل حدود ۴۹۷ میلیارد و ۵۵۵ میلیون تومان است که بر این اساس سود واگذاری معادل حدود ۸۷۹ میلیارد و ۴۵۲ میلیون تومان محاسبه شده است. از آنجا که مبلغ کل قرارداد ۲۵۰۲ میلیارد و ۵۰۹ میلیون تومان است که مبلغ ۶۸ میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان آن نقدی و مابقی به صورت اقساط پرداخت خواهد شد٬ بنابراین سود سال‌های آتی اقساط مذکور به میزان حدود ۱۱۲۵ میلیارد و ۵۰۲ میلیون تومان برآورد می‌شود.
  • «خبهمن» و خرید ملک از شرکت فرعی: گروه بهمن (خبهمن) امروز خبر از خرید یک ملک واقع در داودیه تهران به مبلغ 40 میلیارد تومان داد. این شرکت قرار است 20 میلیارد تومان از وجه معامله را نقد و 50درصد  مابقی را طی یک فقره چک پس از سه ماه و در هنگام انتقال سند در دفتر اسناد رسمی تسویه کند.

فرابورس:

  • «ودی» از بهبود عملیات بیمه گری گفت: نماد معاملاتی بیمه دی (ودی) امروز متوقف شد. این توقف ناشی از افزایش 11 درصدی حق بیمه دریافتی در سال جاری و رشد 290 درصدی درآمد حق بیمه بود. به طور کلی جمع بندی از اطلاعات ارائه شده از سوی شرکت حاکی از ارتقاع سطح عملیات بیمه گری و بهبود کیفیت درآمدزایی شرکت دارد. این شرکت دیروز نیز از کامیابی خود در مناقصه قرارداد تقریبا 1.700.000 نفری جامعه بنیاد شهید گفته بود.

13970514