۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

صعود ٤٠٠ واحدی شاخص کل بورس با وجود عرضه‌های سنگین/ چرخش زمین بازی به نفع نفتی‌ها

۱۳ مرداد ۱۳۹۷، ۱۳:۱۴
کد خبر: 290310
صعود ٤٠٠ واحدی شاخص کل بورس با وجود عرضه‌های سنگین/ چرخش زمین بازی به نفع نفتی‌ها

در جریان معاملات امروز بورس تهران، شاخص کل پس از فراز و نشیب‌های بسیار باوجود عرضه های سنگین در نمادهای فلزی، توانست به لطف بازگشایی مثبت نمادهای پتروشیمی و پالایشی، خود را در کانال ١٢٤ هزار واحد تثبیت کند.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ معاملات روز جاری بورس تهران تحت تاثیر اخبار و رویدادهای مختلف رنگ و بوی جدیدی به خود گرفت. در ابتدای صبح در پاسخ به خبر تعویق ارائه بسته ارزی دولت، حجم عرضه ها از سوی اشخاص حقیقی افزایش یافت. این امر سبب افت 350 واحدی شاخ در نیم ساعت ابتدایی بازار شد. اما با ورود بزرگان نفتی به تالار معاملات که به دلیل افزایش بیش از 20 درصدی قیمت متوقف شده بودند، شاهد تغییر رنگ یکباره شاخص و صعود 860 واحدی نماگر اصلی بازار بودیم.

گفتنی است در گروه فراورده های نفتی مطابق با جو کلی بازار، داد و ستدها در دقایق ابتدایی در محدوده های منفی برای اکثر نمادها به ثبت رسید. اما از همان ابتدا  صف خرید نمادهای «شبهرن» و «شراز» جالب توجه بود. اما با بازگشایی مثبت نمادهای «شبریز» و «شتران» در محدوده مثبت 10 درصد قیمت، اقبال کلی به این گروه بازگشت و تمام نماای گروه در محدوده های مثبت معاملاتی قرار گرفتند.

اما در آن سوی بازار در گروه فلزات اساسی به دلیل حجم گسترده عرضه ها در بیشتر لحظات بازار شاهد دادوستدهای منفی در تمام نمادهای این گروه بودیم. به نظر می رسد افزایش عرضه فولاد در بورس کالا در هفته گذشته، جو روانی منفی را برای آن گروه حاکم کرده است.

در گروه شیمیایی ها نیز به دلیل بازگشایی نمادهای «شاراک»، «تاپیکو»، «جم»، «پارس»، «شپدیس» و «شخارک» شاهد افزایش اقبال حقیقی ها به این گروه بودیم. تا جایی که بیشترین میزان خالص خرید حقیقی ها در این گروه و به میزان 25 میلیارد تومان برای روز جاری اتفاق افتاد. گفتنی است این وضعیت در دقایق پایانی بازار تشدید شد و خالص خرید حقیقی ها در آن دقایق به رقم 30 میلیارد تومان در گروه پتروشیمی رسید. همچنین این اقبال سبب رشد 60 واحدی شاخص در لحظات پایانی بازار شد.

از سویی دیگر در گروه خودرو برخلاف بهبود جو بازار معاملات یکپارچه منفی دنبال شد. افزایش نرخ ارز و البته تاثیر پذیری زیاد این گروه از تحریم های پیش رو در کنار عملکرد ضعیف اکثر نمادها در گزارش های سه ماهه از جمله دلایل افت چند وقت اخیر این گروه بوده است.

در این بین اما گروه قند و شکر روز بسیار خوشی را سپری کردند تا جایی که در میانه های بازار تقریبا اغلب نمادهای این گروه صف خرید را تجربه کردند. رشد نرخ ارز این گروه را نیز به افزایش نرخ محصولات امیدوار کرده است.

اما این اتفاق برای گروه سیمانی و ساختمانی به صورت کاملا برعکس رقم خورد و تمان نمادهای این دو گروه در محدوده های منفی معامله شدند. از این رو شاخص هم وزن به دلیل بی توجهی فعالان بازار به نمادهای کوچکتر و همچنین افت قابل توجه قیمت در تمام نمادهای گروه خودرو، با کاهش ١53 واحدی مواجه شد.

در مجموع امروز شاخص کل پس از نوسان زیاد با 401 واحد افزابش در ارتفاع 124 هزار و 352 واحد آرام گرفت. این در حالی بود که شاخص هم وزن در خلاف جهت شاخص کل حرکت کرد و با افت 153 واحدی به رقم 18 هزار و 738 واحد بازگشت. در این بین یک میلیارد و 958 میلیون ورقه بهادار به ارزش 708 میلیارد تومان در بورس دادوستد شد که از این میزان بیش از 568 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در بورس اختصاص داشت.

در این بین بیشترین ارزش معاملات به گروه شیمیایی، فلزات اساسی و فرآورده های نفتی اختصاص داشت. همچنین بیشترین تاثیر مثبت را نمادهای "پارس"، "پارسان"، "جم"، "شتران" و "فارس" بر شاخص کل داشتند.

در فرابورس اما شاهد افت 9 واحدی شاخص این بازار بودیم که البته این افت در لحظات اولیه به رقم 20 واحد رسیده بود. در این بازار نیز 735 میلیون ورقه بهادار به ارزش 511 میلیارد تومان دائوستد شد که از این میزان 125 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام وحق تقدم در این بازار اختصاص داشت. در فرابورس هم «زاگرس»، «شراز» و «دماوند» تا حد زیادی از رزش بیشتر آیفکس جلوگیری کردند. اما معاملات منفی «مارون» و «میدکو» بیشترین افت را بر آیفکس تحمیل کردند.