۰ نفر

اقتصاد آنلاین بررسی می‌کند؛

مروری بر مهم‌ترین رویدادهای بورس کالا

۱۱ مرداد ۱۳۹۷، ۱۳:۱۱
کد خبر: 289891
مروری بر مهم‌ترین رویدادهای بورس کالا

از درج بورس کالا در بورس تهران با نماد «کالا» و کاهش قیمت محصولات فولادی (با رشد عرضه‌ها در این بورس) گرفته تا افزایش وجه تضمین اولیه قراردادهای آتی به 9 میلیون و250 هزار تومان، تنها برخی از مهمترین اتفاقات تالار نقره‌ای در هفته گذشته است.

اقتصاد آنلاین - لیلی شهیر؛ طی هفته گذشته مجموع تالارهای بورس کالا ارزشی حدود میزان یک هزار و 695 میلیارد و 755 میلیون تومان داشت که در 2624 قرارداد منعقد شد. از این مبلغ حدود یک هزار و 548 میلیارد تومان به رینگ داخلی تعلق داشت. همچنین، تالار پتروشیمی با حدود 501 میلیارد تومان بیشترین ارزش را در تالارهای موجود به خود اختصاص داد.  

در این هفته رویدادها و اتفاقات مختلفی در حوزه بورس کالا رخ داد؛ از درج بورس کالا در بورس تهران با نماد «کالا» و کاهش قیمت محصولات فولادی (با رشد عرضه‌ها در این بورس) گرفته تا افزایش وجه تضمین اولیه قراردادهای آتی سکه به 9 میلیون و250 هزار تومان. در ادامه رویدادهای دیگری از بازار کالای هفته سپری شده را مرور می‌کنیم. 

کاهش قیمت ۹.۰۷ درصدی وکیوم باتوم «شپنا» در روز شنبه

در نخستین روز از هفته گذشته کل معاملات بورس‌کالا حدود 230 میلیارد تومان ارزش داشت که در این میان بیشترین ارزش معاملات به «وکیوم باتوم» شپنا در حدود 170 میلیارد تومان اختصاص یافت. این محصول به قیمت یک هزار و 362 تومان بدون رقابت، به طور سلف فروخته شد. قیمت این محصول نسبت به معامله قبلی خود 9.07 درصد کاهش داشت. 

گفتنی است، دیگر محصول پر معامله طی این روز به «وکیوم باتوم» پالایش نفت تبریز اختصاص داشت. این محصول نیز با قیمت یک هزار و498  تومان با رقابت 10 درصدی نسبت به قیمت پایه در حجم پنج هزار تن فروخته شد. ارزش این معامله حدود هفت میلیارد تومان بود که نسبت به معامله قبلی خود در تاریخ 23 تیر 6.16 درصد افزایش قیمت داشت.

شایان ذکر است، تالار صنعتی در این روز شاهد عرضه و انجام معامله ای نبود.

  

رشد بیش از ۳ درصد قیمت کاتد و مفتول «فملی» در روز یکشنبه 

یکشنبه گذشته، ارزش کل معاملات بورس‎کالا حدود 252 میلیارد تومان بود؛ در این میان بیشترین ارزش معاملات به «مس کاتد» شرکت ملی صنایع مس ایران (فملی) به میزان حدودی 60 میلیارد تومان تعلق داشت. مس کاتد با رقابت 10 درصدی نسبت به قیمت پایه نقدی معامله شد و نسبت به معامله قبلی خود با رشد 3.1 درصدی قیمت مواجه بود.

همچنین، طی این روز مس مفتول (فملی) نیز حدود 31 میلیارد تومان ارزش داشت. این محصول با قیمت کیلویی 39 هزار و 909 تومان با 10 درصد رقابت نسبت به قیمت پایه در حجم 36 هزار و 300 تن فروخته شد و نسبت به معامله قبلی خود شاهد رشد 3.02 درصدی بود. 

شایان ذکر است، محصولات پرمعامله تالار پتروشیمی طی این روز دارای ثبات قیمتی بودند و بیشترین ارزش معاملات این تالار به «وکیوم باتوم» پالایش نفت بندر عباس در حدود 23.6 میلیارد تومان تعلق گرفت. این محصول به قیمت کیلویی یک هزار و 573 تومان حدود 10 درصد رقابت، نقدی فروخته شد و نسبت به معامله قبلی خود با تغییر قیمتی شاهد نبود.

صدرنشینی «ورق گرم C » فولاد مبارکه در روز دوشنبه

دوشنبه گذشته هم ارزش کل معاملات امروز بورس کالا حدود 260 میلیارد تومان بود. بیشترین ارزش معاملات آن به «ورق گرم C» فولاد مبارکه اصفهان به میزان حدود 101 میلیارد تومان تعلق داشت که به طور سلف (مچینگ) معامله شد. این محصول نسبت به قیمت معامله قبلی خود با 1.7 درصد افزایش قیمت رو به رو بود.

لازم به ذکر است، شمش (ایرالکو) نیز طی این روز حدود 11.3 میلیارد تومان ارزش داشت. این محصول به قیمت کیلویی 11 هزار و 304 تومان با رقابت 15درصدی نسبت به قیمت پایه نقدی معامله شد و نسبت به قیمت معامله قبلی خود با 0.49 درصد افزایش قیمت رو به رو بود. همچنین، بیلت همان شرکت ارزشی به میزان حدود 12 میلیارد تومان داشت. این محصول با قیمت کیلویی 12 هزار و 21 تومان با 15 درصد رقابت نسبت به قیمت پایه فروخته شد و نسبت به معامله قبلی خود افت 0.15 درصدی قیمت داشت.

طی این روز، بیشترین ارزش معاملات تالار پتروشیمی هم به «وکیوم باتوم» شرکت «پالایش نفت بندر عباس» به میزان حدودی 28 میلیارد تومان تعلق گرفت. این محصول به قیمت کیلویی یک هزار و 573 تومان بدون رقابت نسبت به قیمت پایه، نقدی فروخته شد و نسبت به معامله قبلی خود تغییر قیمتی نداشت اما دیگر محصول پر معامله این تالار به «پلی پروپیلن فیلم» نوید زرشیمی، اختصاص داشت. این محصول با قیمت پنج هزار و 944 تومان به ازای هر کیلو با رقابت 5 درصدی ارزشی در حدود 14.6 میلیارد تومان داشت و نسبت به معامله قبلی خود 0.55 درصد رشد قیمتی داشت.

رشد 0.54 درصدی قیمت «پلی‌پروپیلن نساجی» مارون در روز سه شنبه

سه شنبه گذشته، ارزش کل معاملات بورس کالا حدود 410 میلیارد تومان بود؛ بیشترین ارزش معاملات بورس کالا طی این روز به «پلی پروپیلن نساجی» پتروشیمی مارون به میزان حدودی 18.4 میلیارد تومان تعلق گرفت. این محصول به قیمت کیلویی پنج هزار و 898 تومان بدون رقابت نسبت به قیمت پایه، فروخته شد و نسبت به معامله قبلی خود شاهد 0.54 درصد افزایش قیمت بود.

دیگر محصول پر معامله این تالار به «پلی پروپیلن نساجی» شرکت پروپیلن جم، اختصاص داشت. این محصول نیز با قیمت پایه پنج هزار و 837 تومان به ازای هر کیلو بدون رقابت نسبت به قیمت پایه فروخته شد. ارزش این معامله حدود 17.5 میلیارد تومان بود و نسبت به معامله قبلی خود 0.43 درصد افزایش داشت. تالار صنعتی نیز در این روز عرضه و معامله ای نداشت.

افت ۶.۵ درصدی قیمت شمش «فخوز» در روز چهارشنبه

طی روز گذشته با افزایش عرضه محصولات فولادی در بورس کالا، قیمت ها در این بازار کاهش قیمت قابل توجهی پیدا کرد. به طوریکه شمش بلوم فولاد خوزستان تا 6.5 درصد نسبت به معامله قبلی خود کاهش قیمت پیدا کرد، هرچند که بیشترین ارزش معاملات این روز هم به همین محصول با ارزش 96 میلیارد تومان تعلق گرفت. 

همچنین طی این روز، تختال فولاد خوزستان هم حدود 76 میلیارد تومان ارزش داشت. این محصول به قیمت کیلویی دو هزار و 545 تومان با رقابت پنج درصدی به طور سلف معامله شد. این محصول نسبت به قیمت معامله قبلی خود با 1.12 درصد کاهش قیمت رو به رو بود. همچنین، تختال فولاد هرمزگان جنوب هم نسبت به معامله قبلی خود، افت 4.41 درصدی داشت. البته شمش بلوم مجتمع فولاد خراسان نسبت به معامله قبلی خود با 15 درصد افزایش قیمت داشت.

گفتنی است، طی این روز بیشترین ارزش معاملات تالار پتروشیمی هم به «استایرن منومر» شرکت «پتروشیمی پارس» در حدود 37.7 میلیارد تومان تعلق گرفت. این محصول به قیمت کیلویی شش هزار و پنج تومان با رقابت 0.56 درصدی نسبت به قیمت پایه، نقدی فروخته شد و نسبت به معامله قبلی خود 5.79 درصد افزایش قیمت داشت.  

بورس کالا در افزایش قیمت آهن مقصر نیست

اویل هفته گذشته، مباحثی به نقل از رییس اتحادیه فروشندگان آهن در خصوص قیمت آهن و تفاوت آن در بازار آزاد و بورس کالا در برخی رسانه ها منتشر شد که سرمنشاء اختلاف نرخ را بورس کالا عنوان کرده بود و گفته بود: بورس کالا شرایط را برای افزایش قیمت‌ها فراهم کرده است. این در حالیست که اقتصاد آنلاین ضمن گفت و گو با این مقام مسئول، دریافت که این موضوع تنها سوءبرداشتی از صحبت های محمد آزاد بوده است زیرا وزارت صمت، مرجع قیمت گذاری (قیمت پایه) محصولات فلزی در بورس کالاست. 

رییس اتحادیه فروشندگان آهن روش قیمت‌گذاری قیمت‌های پایه توسط این وزارتخانه را مناسب ندانست و گفت: نباید قیمت‌ها برای مصارف داخلی (عرضه‌های بورس کالا) تحت تاثیر قیمت‌های جهانی و براساس نرخ دلار آزاد تعیین شود؛ بلکه محصولات مورد نیاز داخلی در راستای حمایت از تولیدکنندگان، باید بر اساس «دلار دولتی» محاسبه شود. 

افزایش وجه تضمین اولیه قراردادهای آتی سکه طلا

طبق آخرین اطلاعیه منتشر شده توسط بورس‌کالا، وجه تضمین اولیه قراردادهای آتی سکه به 9 میلیون و 250 هزار تومان افزایش پیدا کرد. بنابر این اطلاعیه، مطابق با بند 11 مشخصات قرارداد آتی سکه بهار آزادی طرح امام (ره) در خصوص تعیین وجه تضمین اولیه قرارداد آتی سکه طلا و با توجه به افزایش قیمت تسویه روزانه قراردادهای فعال طی روزهای اخیر، از روز شنبه 13 مرداد پس از اتمام روز معاملاتی وجه تضمین اولیه برابر مبلغ هفت میلیون و 400 هزار تومان به همراه وجه تضمین اضافی در مجموع 9 میلیون و 250 هزار تومان تعیین می‌شود. این رقم در هفته گذشته هشت میلیون 750 هزار تومان بود.

درج بورس کالا در بورس تهران با نماد «کالا»

هفته گذشته، شرکت «بورس کالای ایران» با نماد «کالا» در فهرست نرخ‌های تابلوی فرعی بازار اول بورس اوراق بهادار تهران درج شد.

مدیریت پذیرش اوراق بهادار بورس تهران در این خصوص اعلام کرد؛ با توجه به مصوبۀ دوم تیرماه هیئت پذیرش بورس اوراق بهادار تهران، شرکت بورس کالا در بازار بورس اوراق بهادار پذیرفته شده است. باتوجه به نتیجۀ اقدامات انجام شده و ارائۀ تعهدات لازم در خصوص موارد ذکر شده در مصوبۀ مذکور، نام شرکت از تاریخ نهم مرداد ماه سال 1397 به عنوان پانصد و بیست و سومین شرکت پذیرفته شده در بورس در بخش «فعالیت‌های جنبی واسطه‌گری‌های مالی»، گروه « فعالیت‌های جنبی واسطه‌گری‌های مالی به جز تامین وجوه بیمه و بازنشستگی» و طبقۀ «اداره بازارهای مالی» با کد «6711» و نماد «کالاkala» در فهرست نرخ‌های تابلوی فرعی بازار اول بورس اوراق بهادار تهران درج شده است.