۰ نفر

مروری بر پیام‌های ناظر امروز؛

افزایش ظرفیت تولید «کماسه» و انحلال «لازما»

۱۰ مرداد ۱۳۹۷، ۱۵:۴۶
کد خبر: 289659
افزایش ظرفیت تولید «کماسه» و انحلال «لازما»

بازار سرمایه کشور امروز رشد خوبی را تجربه کرد و از این بابت توقف‌ها و بازگشایی‌های زیادی را به خود دید.

اقتصادآنلاین - محمد امین خدابخش؛ بازار امروز روز پر توقف و بازگشایی را شاهد بود؛ طی این روز که با افزایش شاخص های بورس و فرابورس ایران همراه بود٬ تعداد 38 نماد متوقف و 22 نماد بازگشایی شدند، یک نماد نیز تعلیق شد. پیام های ناظران امروز از این جهت قابل توجه بود که به دلیل افزایش شاخص های بازار سرمایه در چند روز متوالی بسیاری از توقف ها و بازگشایی ها ناشی از نوسان قیمت بیش از 20 درصد قیمت سهام بود. در این روز تنها سه افشای اطلاعات بااهمیت وجود داشت که شاید مهمترین آنها مربوط به افزایش ظرفیت 20 هزار تنی «کماسه» و انحلال «لازما» و دلایل آن باشد.

بورس:

  • کماسه در مسیر تحقیق و توسعه: نماد معاملاتی شرکت تامین ماسه ریخته گری (کماسه) امروز متوقف شد. این توقف ناشی از ارائه توضیحات شرکت مبنی بر تولید ماسه درشت دانه و تاثیرات آن بر روند فعالیت شرکت بوده است. در این پیام آمده که با توجه به بحران خشکسالی در کشور و نیاز شرکت ها و تولید کنندگان به خصوص شرکت های فولادسازی و صنعت پالایشگاهی به بازچرخانی پساب موجود و استفاده از سیستم های فیلتراسیون و تصفیه آب، این شرکت اقدام به انجام بررسی های مطالعاتی جهت اجرای طرح توسعه و تامین نیاز شرکت های مزبور نکرده است که درنهایت خط تولید ماسه درشت دانه با فرمت D3 و D2 در مرداد ماه سال جاری راه اندازی شد. این راه اندازی منجر به افزایش ظرفیت تولیدات ماسه های صنعتی به مقدار 20 هزار تن شد؛ در این رابطه نظر به مزیت رقابتی این شرکت در تامین حجم ماسه صنعتی مورد نیاز مشتریان، مذاکرات با واحدهای مورد نظر جهت انعقاد قرارداد در جریان است که به محض انعقاد قرارداد اطلاع رسانی لازم انجام خواهد شد.   
  • بازگشایی های مهم: در بازگشایی های امروز از جمله نمادهایی که می توان به آنها اشاره کرد، «فولاد»، «کچاد»،«کگل» و «پارسان» هستند که همگی انها به دلیل نوسان بیش از 20 درصد قیمت سهام متوقف شده بودند. نماد «فولاد» متعلق به فولاد مبارکه اصفهان بعد از بازگشایی در محدوده مثبت و منفی اندکی نوسان کرد و در نهایت در قیمت پایانی 443 تومان و 8 ریال معادل 0.59 درصد افزایش روز خود را به پایان برد. «کگل» اما روز خود را مثبت آغاز کرد و مثبت به پایان برد. این نماد مهم گروه فلزی- معدنی پس از بازگشایی توانست تا قیمت 556 تومان و سه ریال معادل 3.31 درصد مثبت در قیمت پایانی افزایش پیدا کند. اما «کچاد» دیگر نماد معروف این گروه بر خلاف «کگل» تماما منفی معامله شد به طوری که تا 337 تومان نیز کاهش یافت و در نهایت در قیمت 339 تومان و دو ریال (2.33 درصد منفی) به عنوان قیمت پایانی به انتظار معاملات هفته بعد نشست. نماد گشترش نفت و گاز پارسیان (پارسان) ابتدا با صف خرید نسبتا خوبی همراه بود و تمام مدت معامله خود را در قیمت های سبز رنگ تابلو معامله شد؛ این نماد در نهایت با 4.79 درصد افزایش قیمت پایانی این هفته را به پایان برد.

فرابورس:

  • انحلال آزمایش: در روز جاری نماد معاملاتی شرکت کارخانه های صنعتی آزمایش (لازما) متوقف شد. دلیل توقف این شرکت انحلال آن براساس صورت‌جلسه مجمع فوق العاده به دلایل زیر بود:

1-    عدم توانایی رقابت با تولیدکنندگان خارجی و واردکنندگان محصولات مشابه تولید داخلی

2-    فراهم نشدن امکان برای به روز کردن تکنولوژی خطوط تولید شرکت

3-    فقدان سرمایه گذاری توسط سرمایه گذاران خارجی و شرکت های مطرح

4-    دسترسی نداشتن به سرمایه در گردش جهت راه انداختن ماشین آلات خط تولید، تهیه مواد اولیه و پرداخت هزینه حقوق و دستمزد و...

5-    افزایش زیان انباشته شرکت در سنوات اخیر سهم شرکت اصلی 99.96 درصد از شرکت مرودشت

  • چند و چون افزایش سرمایه «وحافظ»: بیمه حافظ (وحافظ) امروز به دلیل ارائه توضیحات لازم درمورد برنامه افزایش سرمایه و جزئیات آن متوقف شد. بنا بر آنچه که شرکت اعلام کرده٬ برنامه افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها در دست بررسی است که در این مرحله مبلغ دقیق مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها مشخص نبوده و روشن شدن این مقدار نیازمند اخذ مجوز از بیمه مرکزی برای تجدید ارزیابی دارایی ها است.

139705100