۰ نفر

محمد آزاد رئیس اتحادیه فروشندگان آهن درباره انتشار اظهاراتش در رسانه‌ها تصریح کرد:

از حرف‌هایم سوءبرداشت شده/ بورس کالا را در افزایش قیمت آهن مقصر نمی‌دانم

۷ مرداد ۱۳۹۷، ۱۶:۵۲
کد خبر: 288835
از حرف‌هایم سوءبرداشت شده/ بورس کالا را در افزایش قیمت آهن مقصر نمی‌دانم

رییس اتحادیه فروشندگان آهن: تولیدکننده داخلی نیازمند حمایت وزارت صمت در تعیین قیمت‌ها برای مصرف داخلی است.

اقتصادآنلاین - لیلی شهیر؛ امروز یک خبرگزاری ضمن گفتوگو با رییس اتحادیه فروشندگان آهن در خصوص رشد 20 درصدی آهن به داخلی بودن این کالا تاکید کرده و گفته بود، دلیلی برای افزایش قیمت آن وجود ندارد. در این گزارش به نقل از محمد آزاد، آمده است: بورس کالا شرایط را برای افزایش قیمت‌ها فراهم کرده است. 

اما این فعال حوزه کالا در گفت و گوی اختصاصی با اقتصادآنلاین برای توضیح بیشتر این موضوع تصریح کرد: مشخص است که مرجع تعیین قیمت پایه در بورس کالا، وزارت صمت است و افزایش قیمت توسط بورس کالا (منتشر شده در گزارش اشاره شده) سوءتعبیری بیش نبوده است.

او در ادامه روش قیمت‌گذاری قیمت‌های پایه توسط این وزارتخانه را مناسب ندانست و گفت: نباید قیمت‌ها برای مصارف داخلی (عرضه‌های بورس کالا) تحت تاثیر قیمت‌های جهانی و براساس نرخ دلار آزاد تعیین شود؛ بلکه محصولات مورد نیاز داخلی در راستای حمایت از تولیدکنندگان، باید بر اساس «دلار دولتی» محاسبه شود. زیرا درآمدزایی تولیدکنندگان براساس ریال است و باید براساس هم برایشان قیمت تعیین کنیم. این موضوع بر بخش‌نامه‌های دولتی در خصوص کنترل قیمت کالاهای داخلی هم تاکید دارد.    

آزاد تاکید کرد: البته این اقدام در مورد کالاهای صادراتی لازم نیست و چنین کالاهایی باید بر اساس «دلار آزاد» تعیین و صادر شوند.      

رییس اتحادیه فروشندگان آهن در خصوص امکان ایجاد رانت برای کالاهای داخلی (با قیمت دلار دولتی) توضیح داد: همانطور که اشاره شد، کالاهای با قیمت دلار دولتی تنها برای مصرف داخلی هستند و از طرفی وزارت صمت با پایشی که از خریداران انجام می‌دهد، می‌تواند از احتکار آن جلوگیری کند. همچنین، طبق آخرین مصوبات این وزارتخانه صادرات تنها از طریق تولیدکنندگان و با احراز گواهی مبدا امکان پذیر است؛ بنابراین این روش به ایجاد رانت نمی‌انجامد.

او از صادرات برای تولیدکنندگان در جهت حمایت از آنها استقبال کرد و افزود: در حال حاضر مصرف داخلی محصولات فولادی بسیار کمتر از میزان عرضه آن است. در چنین شرایطی دولت باید با کنترل این بازار و دلالان حوزه فولاد از افزایش قیمت ها در این بازار جلوگیری کند تا شرایطی مانند التهابات کنونی بازار ارز در بازار فولاد ایجاد نشود.

  محمد آزاد در پایان تاکید کرد: بهتر است وزارت صنایع برای تعیین قیمت‌های مناسبتر از بخش‌های مختلف مربوط به این حوزه مانند اتحادیه، سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان، انجمن صنفی تولیدکنندگان فولاد و ... نیز نظرخواهی داشته باشند.