۰ نفر

مروری بر پیام‌های ناظر امروز؛

واپسین روز تیرماه 97 با 8 توقف و 15 بازگشایی پایان یافت/ دو شرکت بورسی پیش‌بینی‌های خود را تعدیل کردند/ افزایش نرخ در «شرانل»

۳۱ تیر ۱۳۹۷، ۱۵:۱۹
کد خبر: 287061
واپسین روز تیرماه 97 با 8 توقف و 15 بازگشایی پایان یافت/ دو شرکت بورسی پیش‌بینی‌های خود را تعدیل کردند/ افزایش نرخ در «شرانل»

در بازار کم رفت و آمد سی و یکم تیرماه «وسبحان» از ناکامی در مزایده خبر داد.

اقتصاد آنلاین - محمد امین خدابخش؛ امروز روزی نسبتا دلپذیر برای بازار سرمایه کشور بود. در این روز شاخص کل بورس همچنان به پیمودن مسیر خود ادامه داد و 535 واحد دیگر رشد کرد. شاخص فرابورس نیز 8.59 واحد رشد داشت تا چهارمین ماه سال را به خوشی به پایان ببرد. در مجموع ناظران بازار نیز روز خلوتی داشتند تا آنجا که در کل هشت شرکت متوقف و 15 شرکت دیگر بازگشایی شدند، «قثابت» نیز تعلیق شد تا وضعیت ناشر را مشخص کنند. شاید بتوان گفت که به جز بازگشایی چند نماد از مجمع برگشته و چند توقف ناشی از نوسان قیمت٬ مهمترین پیام های ناظران امروز بازار تعدیل پیش بینی «غبشهر» و «سکرما» و افزایش نرخ بدون تاثیر در سودآوری «شرانل» بود. آنچه در ادامه این نوشتار می خوانید٬ شرحی مختصر از مهمترین این پیام‌ها است.

بورس:

•    «غبشهر» و تغییر مفروضات بودجه تعدیلی: نماد شرکت صنعتی‌ بهشهر (غبشهر) با توجه به اعلام مفروضات لحاظ شده در تهیه بودجه تعدیلی متوقف شد. بودجه تعدیلی جاری شرکت با در نظر گرفتن این مفروضات تهیه شده است: 1- افزایش نرخ فروش محصولات شرکت از ابتدای شهریور ماه 1397 به میزان 17 درصد؛ 2- تخفیفات فروش براساس شرایط بازار فروش؛ 3- نرخ های روغن خام منظور شده در بودجه اصلاحی براساس نرخ های جهانی تیر ماه 1397 که براساس دلار لحاظ شده است؛ 4- نرخ ارز منظور شده جهت خرید روغن خام وارداتی به میزان 3950 تومان به ازای هر دلار؛ 5- نرخ های منظور شده جهت خرید مواد بسته بندی و سایر مواد براساس میانگین نرخ های خرداد ماه و تورم آتی با نرخ ارز 4350 تومان به ازای هر دلار؛ 6- هزینه های عمومی و اداری، مالی و سایر هزینه ها براساس اطلاعات واقعی شش ماهه اول سال 1397 و تورم سالانه؛ 7- کاهش 51 درصدی در سود خالص پیش بینی شده شرکت نسبت به بودجه اولیه و کاهش 19 درصدی نسبت به بودجه اصلاحی قبلی عمدتا ناشی از عدم تطابق افزایش نرخ فروش محصولات شرکت (از جمله افزایش نرخ ارز جهت خرید مواد اولیه وارداتی (روغن خام)، افزایش در هزینه های انتقال پول، افزایش بی رویه قیمت مواد بسته بندی به دلیل افزایش در نرخ های ارز و...) به رغم کاهش قابل توجه در تخفیفات اعطایی است.

•    «سکرما» تغییر پیش بینی داد: نماد شرکت سیمان‌ کرمان‌ (سکرما) با توجه به عملیات شش ماهه شرکت و تغییرات صورت گرفته در ساختار تولید، پیش بینی اولیه خود را از نحوه تولید و فروش تعدیل کرده است. این تعدیل پیش بینی با توجه به عملکرد شش ماهه واقعی سال مالی منتهی به 30 آذر ماه 1397 و مقایسه آن با پیش بینی اولیه صورت گرفته است که این تعدیلات شامل این موارد است: 1- به علت تغییر کاربری خط یک از خاکستری به سفید، در پیش بینی تعدیل شده برای شش ماهه دوم سال تولید و تحویل سیمان سفید به مقدار 8000 تن در نظر گرفته شده است. همچنین شرکت در نظر دارد در شش ماهه دوم سال حدود ۱۰ هزار تن کلینکر به فروش برساند؛ ۲- نرخ فروش سیمان در بودجه تعدیلی نسبت به بودجه مصوب مطابق مصوبه انجمن صنفی در تاریخ اول اسفند ماه 1396 افزایش یافته است. فروش خالص در پیش بینی تعدیل شده نسبت به مصوب حدود هشت درصد افزایش دارد؛ 3- بهای تمام شده در پیش بین تعدیل شده نسبت به مصوب حدود 10 درصد افزایش دارد که این افزایش با توجه به عملکرد شش ماهه واقعی عمدتا مربوط به افزایش نرخ خرید و مصرف مواد و تجهیزات تحت تاثیر نرخ ارز است؛ 4- درآمدهای غیرعملیاتی حدود40 درصد افزایش دارد که این افزایش عمدتا مربوط به الف- افزایش سود سهام تقسیمی شرکت های سرمایه پذیر(سیمان ممتازان، سیمان مازندران و سیمان آرتا اردبیل) نسبت به پیش بینی اولیه آنها است؛ ب- افزایش سود سپرده بانکی تحت تاثیر مدیریت نقدینگی شرکت؛ ج- فروش ضایعات در شش ماهه ابتدای سال حدود 22 میلیارد ریال؛ 5- افزایش سود هر سهم پس از کسر مالیات از 353 ریال به 406 ریال. لازم به ذکر است شرکت در نظر دارد با توجه به قدیمی بودن خطوط تولید، پروژه بهینه سازی خط 3 را در راستای افزایش ظرفیت تولید، کاهش هزینه ها و تولید محصولات با کیفیت بالاتر به بهره برداری برساند. بستن قرارداد مشاوره ای از اقدامات اولیه انجام شده در خصوص پروژه مذکور است. مبالغ برآوردی پروژه و منابع تامین آن در دست بررسی است و اطلاعات فوق متعاقبا اعلام می شود.

فرابورس:

•    توقف «شرانل» به خاطر افزایش نرخ: نماد شرکت نفت ایرانول (شرانل) به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت در خصوص  افزایش 9 درصدی قیمت روغن موتور، امروز متوقف شد. در شفاف سازی این شرکت در کدال آمده است که پیرو اطلاعیه منتشر شده درخصوص افزایش 9 درصدی نرخ فروش انواع روغن موتور٬ از اردیبهشت سال جاری قیمت گذاری خوراک شرکت (لوبکات) از نرخ مبادله ای دلار ۳۸۰۰ تومانی به نرخ ارز مصوب دولتی ۴۲۰۰ تومانی تغییر یافته و در چند ماه گذشته قیمت فوب خلیج فارس نفت کوره به تبع افزایش قیمت جهانی نفت نیز روند افزایشی داشته است. با توجه به افزایش قیمت تمام شده محصولات، پیگیری‌های مختلفی از سازمان حمایت جهت افزایش نرخ فروش محصولات و همچنین شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران برای اصلاح مبنای قیمت گذاری خوراک با ارز مبادله ای صورت گرفته که تاکنون 9 درصد افزایش نرخ فروش انواع روغن موتور تصویب شده است. افزایش یاد شده برای پوشش افزایش مواد اولیه مصرفی بوده و هیچگونه اثری بر سودآوری و درآمد هر سهم ندارد.     

•    «وسبحان» خبر از فروش املاک و دارایی های مازاد شرکت داد: نماد سرمایه گذاری سبحان (وسبحان) به دلیل ارائه توضیحات درخصوص فروش املاک و دارایی های مازاد شرکت، بعد از پایان معاملات امروز متوقف شد. در این توضیحات آمده است که سه قلم دارایی به شرح ملک واقع در بلوار فردوس، ملک واقع در منطقه فرمانیه و سهام شرکت فسفات کارون به مزایده گذاشته شده بودند که به رغم واریز مبلغ 300 میلیون تومان بابت دریافت اسناد شرکت در مزایده، در مدت زمان تعیین شده هیچگونه پاکتی به آدرس اعلامی واصل نشد؛ از این رو مزایده فاقد شرکت کننده و برنده به اتمام رسید.

139704311