۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

افت 1.5 درصدی شاخص بورس در هفته جاری/ استراحت نمادهای بزرگ در آستانه برگزاری مجامع

۲۸ تیر ۱۳۹۷، ۱۲:۵۴
کد خبر: 286391
افت 1.5 درصدی شاخص بورس در هفته جاری/ استراحت نمادهای بزرگ در آستانه برگزاری مجامع

شاخص کل بورس در هفته جاری پس از فراز و نشیب‌های بسیار نهایتا با افت 1723 واحدی روبرو شد. مهمترین اتفاق هفته جاری حضور پُرهیجان پتروشیمی پارس در بازار دوم بورس بود.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ در جریان معاملات هفته جاری بورس تهران نتوانست در کانال صعودی قرار بگیرد و در چهار روز کاری در محدوده های منفی نوسان کرد. این درحالی بود که به دلیل حضور «پارس»، حجم و ارزش معاملات بطور چشمگیری افزایش یافته بود.

گفتنی است؛ در هفته جاری گروه‌های فلزی-معدنی و فراورده های نفتی بازدهی منفی را تجربه کردند. از سوی دیگر اما با عدم اقبال جدی به گروه های مذکور از یک سو و افت سنگین قیمت جهانی کامودیتی‌ها، سبب به حاشیه رانده شدن نمادهای مطرح و شاخص ساز بود.

اما در گروه خودرو و سیمانی وضعیت به نحو متفاوتی رقم خورد وبا بازدهی 3.9 و 1.9 درصدی مواجه شدند. این اقبال سبب شد که شاخص کل از صعود باز به ماند و شاخص هم وزن رشد به نسبت مطلوبی را در این هفته تجربه کند.

همچنین نگاهی به آمار خرید و فروش اشخاص حقیقی در هفته جاری نشان می‌دهد که این گروه از فعالان بازار بیشتر سعی در واگذاری سهام گروه شیمیایی، خودرو، بانکی و فلزات اساسی به گروه حقوقی داشتند. از سوی دیگر با پُررنگ تر شدن رسیک‌های سیتماتیک، بازهم اقبال حقیقی‌ها به گروه‌ها و نمادهای کوچک بازار کشیده شد. از این رو خرید حقیقی‌ها بیشتر در گروه محصولات کاغذی و سایر واسطه گری‌های مالی انجام پذیرفت. با توجه به ادامه روند پُرابهام اقتصاد کلان و مسایل مرتبط با برجام به نظر می رسد در غیاب حضور نمادهای بزرگ، توجه معامله گران به تک سهم ها و نمادهای کوچک بازار معطوف شود.

اما در بین نمادهای پُربازده این هفته، «پرداخت»، «خلنت» و «سهم تازه وارد «پارس» بیشترین بازدهی را نصیب سهامدارانشان کردند. اما در سمت منفی های بازار، «سقاین»، «شدوص» و «لخزر» قرار داشتند که به ترتیب منفی 15، منفی 11 و منفی 10 واحد عقبگرد در بازدهی نسبت به هفته گذشته را داشتند.

اما گفتنی است؛ با توقف نمادهای بزرگ بازار به دلیل برگزاری مجمع سالانه در اخرین روزهای تیرماه، اوایل هفته آینده نیز شاخص کل توان صعود نداشته و بازار در حالت نیمه تعطیل به سر برد.