۰ نفر

مروری بر پیام‌های ناظر امروز؛

55 توقف و 10 بازگشایی حاصل پیام‌های ناظران امروز/ هجوم نمادها برای رسیدن به مجمع

۲۷ تیر ۱۳۹۷، ۱۵:۰۰
کد خبر: 286198
55 توقف و 10 بازگشایی حاصل پیام‌های ناظران امروز/ هجوم نمادها برای رسیدن به مجمع

حاصل پیام‌های ناظران بازارهای بورس و فرابورس 27 تیر 1397 با 55 توقف و 10 بازگشایی همراه بود.

اقتصاد آنلاین - محمد امین خدابخش؛  آخرین روز کاری هفته در حالی به پایان رسید که شاخص کل با 4.1 افت مواجه بود. در این روز اگرچه بازار ساعات ابتدایی خود را مثبت دنبال کرد اما در نهایت نتوانست کامیاب به استقبال هفته بعد برود. امروز نیز به دلیل ازدحام نمادها برای رفتن به مجمع تعداد توقف ها بسیار بیشتر از بازگشایی ها بود. در مهمترین پیام های ناظران بورس و فرابورس بیست و هفتمین روز از تیرماه 97، «قثابت» از تعدیل مثبت احتمالی خبر داد و «سشرق» از تعدیل منفی سنگین در سود پیش بینی شده گفت و «شغدیر» فرابورسی نیز از جزئیات دعوای حقوقی خود پرده برداشت. آنچه در ادامه این نوشتار می خوانید٬ شرحی مختصر از مهمترین این پیام‌ها است.

بورس:

•    «دشیمی» از اموال ترهینی گفت: نماد شرکت شیمی دارویی داروپخش (دشیمی) امروز به علت شفاف سازی درخصوص فک رهن از بانک سپه و ترهین دوباره زمین و تجهیزات و ماشین آلات واقع در کارخانه کرمانشاه نزد بانک رفاه کارگران کرمانشاه، امروز متوقف شد. ارزش دارایی فک شده 1.9 میلیارد تومان بوده است که در ازای دریافت سه میلیارد تومان به رهن بانک درآمده بود.

•    «قثابت» واگذار می‌کند: نماد شرکت قند ثابت‌ خراسان‌ (قثابت) با توجه به افشای اطلاعات درخصوص تصمیم شرکت به واگذاری ساختمان اداری و همچنین واگذاری بخشی از سرمایه گذاری متعلق به شرکت فرعی، امروز متوقف شد. این ساختمان که در شهر مشهد واقع است٬ در صورت واگذاری می تواند سود هر سهم شرکت را از 70 ریال به 110 ریال برساند. همچنین در نامه این شرکت به اداره نظارت بر ناشران فرابورس گفته شده که شرکت فرعی در نظر دارد مقداری از سهام سرمایه گذاری شده در شرکت های دیگر را به فروش برساند که در صورت وقوع این امر سود حاصل از این فروش بعدا اعلام خواهد شد.

•    کاهش سود «سشرق» را از بازگشت به معاملات بازداشت: نماد شرکت سیمان شرق (سشرق) که از روز 24 تیرماه متوقف است امروز همچنان به دلیل کاهش سود پیش بینی شده از مبلغ 26.5 میلیارد تومان به 1.8 میلیارد تومان، متوقف مانده است. کاهش سود عملیاتی در پیش بینی تعدیل شده نسبت به پیش بینی اولیه ناشی از عوامل ذیل است:

الف – کاهش فروش محصولات به دلیل افزایش بازار رقابتی و تاسیس و راه اندازی کارخانجات سیمانی جدید به ظرفیت 2.5 میلیون تن سیمان جدید در خراسان بزرگ

ب – افزایش هزینه های تولید به دلیل عوامل مختلف از جمله افزایش بهای کیسه خریداری شده، قطعات و لوازم مصرفی و همچنین افزایش هزینه های توزیع و فروش مانند هزینه حمل سیمان صادراتی به هرات افغانستان بوده است. از دیگر دلایل عمده کاهش سود پیش بینی تعدیل شده نسبت به پیش بینی اولیه، سود ناشی از فروش ساختمان آرژانتین به مبلغ 170.000 میلیون ریال است که در صورت تحقق فروش، مبلغ مذکور به سود پیش بینی تعدیل شده اضافه خواهد شد.

فرابورس:

•    جزئیات شکایت «شغدیر» از فروشنده گرانفروش کاتالیست: نماد شرکت پتروشیمی غدیر (شغدیر) به دلیل شفاف سازی درخصوص شکایت علیه یکی از شرکت های فروشنده داخلی کاتالیست متوقف شد. این شکایت به دلیل گرانفروشی، تقلب، عدم صدور فاکتور، عدم اجرای ضوابط قیمت گذاری و عدم اجرای تعهدات صورت گرفته است. شرکت علیه یکی از شرکت های فروشنده داخلی کاتالیست به دلیل گران فروشی، تقلب، عدم صدور فاکتور، عدم اجرای ضوابط قیمت گذاری و عدم اجرای تعهدات، در سازمان تعزیرات حکومتی طرح دعوی کرده که پرونده به شعبه 73 بدوی ارجاع شده است. مراتب تعیین کارشناس و کارشناسی پرونده انجام و در تاریخ 22 خرداد ماه امسال جلسه دادرسی تشکیل و ختم دادرسی اعلام و شرکت منتظر صدور رای بدوی شد. لازم به ذکر است موضوع به کارشناس رسمی دادگستری به عنوان معتمد سازمان تعزیرات حکومتی که منتخب سازمان صنعت معدن و تجارت استان تهران نیز هست٬ ارجاع شده که رقم فوق را معادل 92 میلیارد ریال ارزیابی کرده که به تائید هیات پنج نفره سازمان صنعت معدن و تجارت رسیده است.

خلاصه اتفاقات در سایر نمادهای بورسی و فرابورسی در جدول زیر آمده است:

13970427