۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

از دست رفتن کانال 108 هزار واحد با عقبگرد 329 پله ای شاخص کل بورس/رشد ارزش معاملات خرد در پی خروج اشخاص حقیقی

۲۶ تیر ۱۳۹۷، ۱۴:۵۹
کد خبر: 285889
از دست رفتن کانال 108 هزار واحد با عقبگرد 329 پله ای شاخص کل بورس/رشد ارزش معاملات خرد در پی خروج اشخاص حقیقی

معاملات امروز بازار سهام در حالی انجام پذیرفت که در لحظات ابتدایی صبح شاخص کل با معامله پُرحجم «پارس» در سقف قیمتی، تا 250 واحد رشد را تجربه کرد. اما با توقف این نماد به دلیل رشد بیشتر از 20 درصدی قیمت و افزایش فشار فروش در گروه فلزی-شیمیایی، شاخص کل با افت مواجه شد.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ در جریان دادوستدهای امروز بازار سهام، شاخص کل، کانال صعودی موقتی روز گذشته را رها کرد و به منفی‌های روزهای اخیر بازگشت. در این بین اما بازگشت قیمت جهانی کامودیتی‌ها  از ریزش های دیروز صبح، جالب توجه است. از این رو «مس» مجددا به 6200 دلار و «روی» به 2500 دلار بازگشت. نفت نیز که تا 71 دلار سقوط کرده بود، در ابتدای معاملات امروز به 72.5 دلار رسید.

فلزی‌ها بازهم منفی شدند

نکته قابل توجه اینکه بازار سهام داخلی تقریبا با تاخیر یک روزه سعی در انعکاس اخبار ضعیف منتشر شده از اقتصاد چین دارد. از این رو امروز برخلاف روز گذشته، شاهد قرمزپوشی اغلب نمادهای گروه فلزی-معدنی بودیم. گروه شیمیایی نیز با توقف «پارس» به محدوده منفی وارد شد.

در بازارهای جهانی چه گذشت؟

از سویی دیگر اما کارشناسان معتقدند قیمت سنگ آهن عیار بالا با تشدید مقابله دولت چین با آلودگی هوا از طریق محدود کردن فعالیت صنعتی که خریداران این کشور را متقاضی کالاهای مرغوب‌تر خواهد کرد، ممکن است به ۱۰۰ دلار در هر تن صعود کند. در این بین سنگ آهن با عیار ۶۵ درصد پس از این‌که در ماه مارس دچار ریزش قیمت شد، هر ماه رشد داشته و روز جمعه به ۹۱ دلار در هر تن افزایش یافت و با وجود افزایش اختلافات تجاری جهانی، همچنان روند صعودی خود را در سال میلادی جاری حفظ کرده است. در مقابل سنگ آهن با عیار ۶۲ درصد در محدوده ۶۰ دلار ثابت مانده و ۱۴ درصد کاهش داشته است.

در خصوص قیمت های جهانی مس نیز میزان تولید معادن مس شرکت های جهان طی 3 ماهه نخست سال 2018 میلادی، 7درصد افزایش یافت از این رو، مس روند نزولی قیمت را تجربه می کند. تولیدکنندگان معادن مس جهان طی 3 ماهه نخست 2018 بیش از 4 میلیون و 954 هزار تن ماده معدنی تولید کردند. این رقم در مدت مشابه سال 2017 میلادی، 4 میلیون و 628 هزار تن بود. از این میزان، 2 میلیون و 707 هزار و 400 تن مربوط به قاره «آمریکا»، یک میلیون و 20 هزار و 800 تن «آسیا»، 507 هزار و 600 تن «آفریقا»، 455 هزار تن «اروپا» و 263 هزار و 200 تن مربوط به اقیانوسیه بوده است. همچنین تولیدکنندگان جهانی مس طی 3 ماهه نخست سال جاری میلادی، 5 میلیون و 907 هزار تن مس تصفیه شده تولید کردند. این رقم در مدت مشابه سال 2017 میلادی، 5 میلیون و 737 هزار تن بود که نشان دهنده افزایش 3 درصدی است. در همین مدت، ظرفیت معادن مس جهان به 6 میلیون و 74 هزار تن رسید که نسبت به مدت مشابه سال 2017 میلادی (5 میلیون و 951 هزار تن)، حاکی از رشد 2 درصدی است. همانطور که در گزارش های پیشین ینز اشاره شد، قیمت جهانی مس طی ماه های اخیر با کاهش مواجه شده، به طوری که قیمت این فلز از حدود 6880 دلار بر تن در ماه آوریل به حدود 6200 دلار در تن طی ماه جاری میلادی (ژوئیه) رسیده است. حال به نظر می رسد با تداوم روند فرسایشی قرارگیری قیمت مس در کانال 6200 دلار نباید منتظر روزهای اوج گیری مجدد این فلز به بالای 7000 دلار باشیم.

اخبار تاثیرگذار داخلی

امروز شاهد از سر گیری تحویل سکه های پیش فروش شده با موعد سه ماهه بودیم. گزارش ها حاکی از آن است که بانک ملی تحویل این سکه ها را بدون دریافت مبلغ اضافه انجام داده است. در نتیجه می توان گفت سود بیش از یک میلیون تومانی برای هرقطعه سکه پیش فروش شده عاید خریداران شده است. اما نکته جالب اینجاست که با بازار سکه نقدی بازهم روز داغی را پشت سر گذشت. در ابتدا این بازار با افت قیمتی مواجه شد. اما پس از گشذت تنها یک ساعت از آغاز به کار این بازار سیر صعودی قیمت ها در این بازار آغاز شد.

زمزمه افزایش نرخ سود سپرده بانکی

از بانک ها نیز خبر می رسد که نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران از تغییر نرخ سود بین بانکی اطلاع داد و گفت: روز گذشته درباره نرخ سود بین بانکی تصمیماتی گرفته شد و این نرخ تغییر کرد. وی همچنین گفت: هدف بانک مرکزی جمع کردن نقدینگی است و باید این نقدینگی به سمت بانک‌ها بازگردد. از این رو به نظر می رسد در آینده نزدیک شاهد افزایش نرخ سپرده بانکی به منظور کنترل نقدینگی باشیم. ابزاری که دفعات قبل هم مورد استفاده قرار گرفته اما نتیجه بلند مدتی نداشته است.

آمار و ارقام بازار امروز

در جریان دادوستدهای امروز تالار شیشه ای شاخص کل با 329 واحدی کانال 108 هزار را از دست داد و به رقم 107 هزار و 780  واحد رسید. این در حالی بود که شاخص هم وزن در خلاف جهت نماگر اصلی حرکت کرد و با رشد 3.5 واحدی در ارتفاع 18 هزار و 326 واحد آرام گرفت.

در این بین امروز یک میلیارد و 590 میلیون ورقه بهادار به ارزش 385 میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان 280 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام وحق تقدم در بورس اختصاص داشت. همچنین گفتنی است امروز حقیقی ها بیش از 60 میلیارد تومان سهم از پرتفوی خود را واگذار کردند که دلیل اصلی این واگذاری، خروج قابل توجه اشخاص حقیقی در معاملات امروز به دلیل نقد کردن سهام در آستانه برگزاری مجامع سالانه شرکت‌های بورسی بود.

اما در بین گروه های صنعت، شیمیایی، خودورویی و فلزات اساسی بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. همانطور که گفته شد نمادهای «فارس»، «فملی» و «مبین» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص اعمال کردند. از سوی دیگر معاملات پنج دقیقه ای «پارس» توانست بیش از 213 واحد شاخص را از افت بیشتر نجات داد. گفتنی است این نماد امروز در پی افزایش 20 درصدی قیمت برای پنج روز کاری متوقف شد. البته همانطور که مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس قول داده بود سریعا نامه شفاف سازی این موضوع در کدال قرار گرفت. این سهم فردا بدون دامنه نوسان بازگشایی خواهد شد.

کوتاه از فرابورس

در فرابورس اما آیفکس با عقبگرد 5.76 واحدی  در محدوده یک هزار و 209 واحد آرام گرفت. در این بازار نیز 201 میلیون ورقه بهادار به ارزش 274 میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان تنها 40 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت. در فرابورس نیز معاملات منفی «زاگرس»، «میدکو» و «مارون » توان آیفکس را برای صعودی شدن گرفت.

در این بازار پتروشیمی زاگرس گزارش سه ماهه منتشر کرد. در این گزارش شرکت پتروشیمی زاگرس سود خالص شرکت در سه ماهه سال جاری حدود ۴۳۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۴ درصد افزایش داشته است. سود خالص هر سهم نیز ۱۸۱ تومان و یک ریال بود. درآمدهای عملیاتی شرکت با ۲۱ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل٬ حدود ۱۰۱۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان بوده است.