۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

وضعیت بازار جهانی بیلت فولادی در هفته‌ گذشته/ افزایش قیمت بیلت ایران تحت تاثیر کاهش عرضه محصول

۲۵ تیر ۱۳۹۷، ۱۸:۰۴
کد خبر: 285652
وضعیت بازار جهانی بیلت فولادی در هفته‌ گذشته/ افزایش قیمت بیلت ایران تحت تاثیر کاهش عرضه محصول

قیمت بیلت در بازارهای مختلف در هفته گذشته شاهد روند یکسانی نبوده است و عمدتا با کاهش اندک و یا ثبات قیمتی همراه بوده است اما در بازار بیلت ایران، شاهد رویه دیگری بود‌ه ایم که در نهایت منجر به افزایش قیمت‌ها شده است.

اقتصاد آنلاین - صدرا خلف؛ بنا به گزارش متال بولتن، بازار بیلت جهانی فولاد در هفته منتهی به جمعه 22 تیر شاهد قیمت‌گذاری متفاوتی در مناطق مختلف بوده است. 

منطقه CIS، شمال آفریقا و ترکیه

صادرکنندگان بیلت CIS در برخی از بازارهای عمده خود خصوصا شمال آفریقا و ترکیه از نبود تقاضا رنج می‌برند. مشتریان در مصر و تونس اعلام کرده‌اند که با تقاضای اندکی برای محصولات تمام شده بلند فولادی مواجه هستند و در نتیجه انتظار دارند تا قیمت بیلت‌های وارداتی با کاهش مواجه شود. مشتریان در تونس نیز اعلام کرده‌اند که با توجه به کاهش قیمت محصولات تمام شده بلند فولادی، قیمت بیلت وارداتی در محدوده 505 دلار برای آن‌ها مقرون به صرفه نیست.

در ترکیه میزان سفارش بیلت برای واردات همچنان در حال کاهش است و مشتریان ترجیح می‌دهند از قراضه به جای آن استفاده کنند که شاهد کاهش قیمت شدیدی در هفته گذشته بوده است. از طرف دیگر در ترکیه نیز همچون کشور ما ایران با مشکل کاهش ارزش پول ملی مواجه هستند و همین امر باعث کاهش تقاضا برای واردات شده است. در روز جمعه 22 تیر 100 لیر ترکیه معادل با 20.58 دلار بوده است در حالی که در هفته ماقبل 100 لیر معادل با 21.58 دلار بوده است.

در نتیجه فعالیت‌های مرتبط با خرید برای صادرکنندگان منطقه CIS عموما در محدوده 505 دلار بوده که افت 5 دلاری را نسبت به هفته پیشین نشان می‌دهد. 

چین

قیمت بیلت در بازار داخلی چین تا روز جمعه شاهد رشد 100 یوانی بوده و به 3720 یوان در هر تن معادل با 556 دلار رسیده است. نگرانی فعالان بازار نسبت به محدودیت‌های تولید در ناحیه تانگشان که پیشتر به اطلاعتان رساندیم، عامل رشد قیمت بوده است. موجودی بیلت تانگشان در روز جمعه بدون تغییر نسبت به هفته گذشته در سطح 240 هزار تن بوده است.

ایران، خاورمیانه

در بازار ایران نیز در هفته گذشته ما شاهد افزایش قیمت بودیم که این رشد با وجود فعالیت اندک در بازارهای خارجی بیلت ایران صورت گرفته است و بیشتر ناشی از کاهش دسترسی به این محصول بوده است.

یکی از دلایل کاهش صادرات بیلت، افزایش تقاضا برای محصولات نیمه تمام در بازار داخلی بوده است. با این حال این تقاضا، ناشی از تقاضای واقعی برای مصرف نبوده بلکه به دلیل کاهش ارزش ریال بوده است. با توجه به تحریم‌های پیش رو از جانب ایالات متحده و تداوم افت ارزش ریال، تجار بیشتر ترجیح می‌دهند تا به خرید کامودیتی بپردازند تا ارزش پول خود را حفظ نمایند.

یک دلیل دیگر در کاهش دسترسی به محصولات نیمه تمام فولادی این است که بعضی از تولیدکنندگان فولادی ما با مشکل در دسترسی به مواد خام مواجه هستند. گفته می‌شود که به دلیل کمبود نقدینگی بعضی از تولیدکنندگان نتوانسته‌اند تا آهن اسفنجی خریداری نمایند. 

همچنین کمبود آب در این تابستان بسیار گرم در تولید محصولات فولادی نیمه تمام، تاثیرگذار بوده است. 

در نتیجه این عوامل قیمت بیلت صادراتی با مبدا ایران در هفته گذشته به 510 – 505 دلار رسیده است که رشد 5 تا 10 دلاری را نسبت به هفته ماقبل نشان می‌دهد.

از طرف دیگر در بازار امارات متحده عربی، محموله‌های بیلت ایرانی با نرخ CFR 535 -  530 دلار برای فروش عرضه شده‌اند که رشد 15 دلاری را نسبت به هفته گذشته نشان می‌دهد اما بر حسب گزارش منابع، سفارش‌گذاری خاصی صورت نگرفته است.

در جنوب شرقی آسیا بیلت ایران به نرخ 540 دلار برای فروش عرضه شده است. 

جدول زیر آخرین ارزیابی قیمتی بیلت در بازارهای مختلف تا پایان روز جمعه را نشان می‌دهد.

photo_2018-07-16_17-15-33