۰ نفر

اقتصادآنلاین از میانه‌های تالار شیشه ای گزارش می‌دهد؛

تقابل معنادار دو شاخص با رشد خودرویی‌ها/ فلزی-معدنی‌ها عقب کشیدند

۲۳ تیر ۱۳۹۷، ۱۰:۲۶
کد خبر: 285033
تقابل معنادار دو شاخص با رشد خودرویی‌ها/ فلزی-معدنی‌ها عقب کشیدند

در دو ساعت ابتدایی بازار با افزایش فشار فروش در نمادهای گروه فلزی-معدنی، شاهد عقب نشینی همه نماگراصلی بازار هستیم. این در حالی است که با اقبال مجدد گروه خودرو و انبوه سازی، شاخص هم‌وزن صعود نسبتا مناسبی را ثبت کرده است.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ معاملات بورس تهران در اولین روز هفته با فروکش کردن هیجان در نمادهای گروه فلزات اساسی، سبب قرمز شدن شاخص اصلی بازار شد. دادوستدهای منفی در نمادهای بزرگ و شاخص سازی همچون «فملی» و «فولاد» کلیت بازار را تحت الشعاع قرار داده و موجب کوچ معامله‌گران از سهام این گروه ها به نمادهای کوچکتر بازار شده است.

در این بین  اولین روز معاملاتی هفته شاهد ریزش شاخص گروه فلزات اساسی و استخراج کانه های فلزی هستیم. این در حالی است که تا دو هفته پیش دو گروه مذکور، سکاندار پرواز شاخص بودند. همچنین گفتنی است این روزها با افزایش فشار عرضه در بازارهای جهانی و همچنین کاهش تقاضا برای «مس»، قیمت این فلز به کف سالانه خود در عدد 6200 دلار در هر تن رسیده است. از آنجا که بنا به سنت دیرینه بازار فلزات، «مس» پیشتاز و تعیین کننده جهت قیمتی این گروه از کامودیتی‌ها محسوب می شود، اصلاح ادامه دار قیمت آن موجب تشکیل جو منفی در سایر فلزات از جمله «روی» و بازگشت به قیمت 2570 دلار شده است. به نظر می رسد با ادامه روند فرسایشی تنش‌های حاصل از جنگ تعرفه‌ای اقتصادهای بزرگ دنیا، فشار بر روی گروه فلزی افزایش یابد. از این رو در بازارداخلی نیز تا کنون معاملات منفی «کگل»، «فملی»، «کچاد» و «فولاد» بیشترین افت را بر شاخص تحمیل کرده‌اند.

اما در سوی دیگر تابلوی معاملاتی، به نظر می رسد موتور گروه خودرو و انبوه‌سازی و به تبع آن گروه سیمانی روشن شده است. البته این روش معمول بازار است که با تعویض زمین بازی از گروه فلزی-معدنی شاهد بازگشت اقبال به گروه خودرو و سایر نمادهای کوچکتر بازار باشیم. از این رو تا این لحظه اغلب نمادهای گروه خودرو و انبوه‌سازی و سیمانی در محدوده‌های مثبت قرار دارند. گفتنی است در گروه خودرو نمادهای «خساپا» و «خپارس» با اقبال بیشتری همراه بوده و در سقف قیمتی در حال معامله هستند.

در مجموع تا این لحظه شاخص کل با عقبگرد 362 واحدی در ارتفاع 109 هزار و 142 واحد قرار دارد. شاخص هم‌وزن اما همانطور که گفته شد در خلاف جهت نماگر اصلی بازار در حال حرکت است و با افزایش 40 واحدی به رقم 18 هزار و 371 رسیده است. شاخص فرابورس اما بدون تغییر نسبت به چهارشنبه گذشته در محدوده یک هزار و 226 واحد قرار دارد.

در این بین تاکنون 700 میلیون ورقه بهادار به ارزش 160 میلیارد تومان دادوستد شده است که از این میزان 120 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این دو بازار اختصاص داشته است.

نمای کلی سه سهم تازه وارد در بازر امروز

در اولین روز پس از عرضه دومین عرضه اولیه بورسی سال، «پارس» با صف خرید سنگین 450 میلیون سهمی کار خود را آغاز کرد. اکنون نیز با حجم اندک 315 هزار سهم به قیمت 2520 تومان رسیده است. به نظر می رسد در اواخر بازار حقوقی سهم به دلیل تکمیل شدن حجم مبنا اندکی دیگر از این سهم را عرضه کند.

بعد از آن پتروشیمی غدیر نیز در ابتدای ششمین روز کاری خود را با صف خرید 11 میلیون سهمی همراه است. این سهم نیز اکنون در سقف قیمتی 2119 ریال بیش از 2 میلیون سهم معامله شده است. گفتنی این سهم در چهارشنبه گذشته برای لحظاتی متعادل شد اما مجددا در اواخر ساعت معاملاتی با حمایت حقوقی سهم مجددا صف خرید را به خود دید.

سومین سهم تازه وارد فرابورسی هم با 26 میلیون سهم در صف خرید در در سقف قیمتی 168 تومان به کار خود رد دومین روز پس از عرضه اولیه ادامه می‌دهد.