۰ نفر

در مجمع عمومی عادی سالانه افرانت مطرح شد؛

پیش بینی درآمد ۱۰۰ میلیارد تومانی افرانت در سال ۱۴۰۰ از حوزه دیتاسنتر/ قطب‌های دیتاسنتر در کشور ایجاد می شود

۲۱ تیر ۱۳۹۷، ۱۰:۱۹
کد خبر: 284689
پیش بینی درآمد ۱۰۰ میلیارد تومانی افرانت در سال ۱۴۰۰ از حوزه دیتاسنتر/ قطب‌های دیتاسنتر در کشور ایجاد می شود

مجمع عمومی عادی سالانه شرکت افرانت (افرا) برای سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۶ دیروز با حضور بیش از ۹۲ درصدی سهامداران در محل سالن شهید قندی وزارت ارتباطات برگزار شد و در جریان آن یک میلیارد تومان سود تقسیم شد.

اقتصاد آنلاین- مروارید اسلامی؛ مجمع عمومی عادی سالانه شرکت افرانت (افرا) برای سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۶ امروز با حضور ۹۲ درصدی سهامداران در محل سالن شهید قندی برگزار شد و در جریان آن یک میلیارد تومان سود تقسیم شد. اقدامات سال ۹۶ شرکت به استماع سهامداران رسید و برنامه های سال ۹۷ اعلام شد.

مصوبات مجمع

صورت های مالی مربوط به سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۶ مورد تصویب مجمع قرار گرفت و معاملات مشمول ماده ۱۲۹ قانون تجارت تصویب شد. سود تقسیمی به میزان یک میلیارد تومان معادل دو تومان به ازای هر سهم تعیین شد. روزنامه اطلاعات به عنوان روزنامه کثیرالانتشار انتخاب شد. حق حضور اعضای غیرموظف هیات مدیره برای هر جلسه و حداکثر دو جلسه در ماه مبلغ ۶۵۰ هزار تومان و پاداش هیات مدیره رقم ۲۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تعیین شد. موسسه حسابرسی دایا رهیافت هم به عنوان حسابرس مستقل و بازرس قانونی و موسسه فاطر به عنوان بازرس علی البدل انتخاب شدند.

همچنین شرکت های توسعه سرمایه گذاری دریا ساحل ایرانیان٬ پیشتازان تجارت ویستا٬ توسعه تجارت مجازی سارینا٬ اسکان آیت و آقای فریدون قاسم زاده به عنوان اعضای هیات مدیره تعیین شدند.

مهمترین اقدامات سال ۹۶ افرانت/ تکمیل فاز۲ دیتاسنتر بهشتی و فاز۲ دیتاسنتر راه آهن تا پایان سال

فریدون قاسم زاده٬ مدیرعامل شرکت افرانت٬ در ابتدای مجمع به ارائه گزارش عملکرد شرکت در سال ۹۶ پرداخت. به گفته او٬ بیشترین تجمیع استارتاپ ها در افرانت است. اولین پرداخت آنلاین بلیط هواپیمای هما توسط افرانت انجام شد. همچنین افرانت اولین شرکت اینترنتی بود که گواهینامه ISO و isms را دریافت کرد.

او در ادامه خدمات افرانت را در پنج پلتفرم رشد شامل  پهنای باند اختصاصی٬ دیتاسنتر٬ خدمات ابری٬ شبکه توزیع محتوا و دیجیتال معرفی و عنوان کرد: رشد پهنای باند در ایران یک نفس ادامه داشته و نرخ رشد مرکب پهنای باند جمهوری اسلامی ایران از ۱۳ سال گذشته تاکنون (سال ۱۳۸۳) ۷۳ درصد بوده است و پهنای باند کشور در پنج سال گذشته ۱۵ برابر شده است. پهنای باند افرانت در این مدت ۳۷ برابر شده و رشد آن بیش از دو برابر رشد پهنای باند کشور و معادل سالانه ۱۰۶ درصد بوده است؛ به این معنا که پهنای باند افرانت هر سال بیش از دو برابر شده است. این قبیل رشدهای سریع یکی از ویژگی های صنایع دانش بنیان است و هم اکنون بزرگترین ارزش بازارهای دنیا از آن شرکت های IT و دانش بنیان است.

قاسم زاده درباره خدمات ابری شرکت گفت: افرانت اولین شرکتی در ایران بود که خدمات ابری ارائه کرد. در سال ۹۵ دیتاسنتر ابری افرانت با ظرفیت ۲۰ هزار سرور مجازی افتتاح شد. او همچنین اظهار داشت که به طور مرتب تقریبا ۹۰ درصد در سال ترافیک دیتاسنتر شرکت رشد داشته است.

او مهمترین اقدامات سال گذشته را برشمرد: در سال ۹۵ دیتاسنتر ابری افرانت با ظرفیت ۲۰ هزار سرور مجازی به عنوان اولین دیتاسنتر کلاد کشور و جزو اولین های خاورمیانه افتتاح شد. این دومین دیتاسنتر افرانت بود و اولین دیتاسنتر ۱۰ سال پیش ایجاد شده بود. سومین دیتاسنتر هم سال گذشته با مشارکت مخابرات ایران در دیتاسنتر بهشتی راه اندازی شد؛ فاز۱ دیتاسنتر تلکو کلاد شهید بهشتی سال ۹۶ افتتاح شد و فاز۲ در آینده نزدیک افتتاح خواهد شد. چهارمین دیتاسنتر با مشارکت همراه اول بود که راه آهن فاز۱ آن به بهره برداری رسید و درخصوص فاز۲ محدودیت های برق وجود دارد که در حال پیگیری برای رفع آن هستیم و امیدواریم با رفع این موانع تا پایان سال هم فاز۲ بهشتی و هم فاز۲ راه آهن تکمیل شود. مصرف برق این حوزه بسیار بالا است و در حال مذاکره برای تامین برق هستیم و حتی اگر تامین نشود هم ابتدا با ژنراتور کار را پیش می بریم اما برای پایداری به برق اصلی نیاز داریم.

مدیرعامل افرانت در ادامه اظهار داشت که مجموعه اقدامات شرکت موجب شده تا ۱۵۰۰ شرکت از خدمات پهنای باند و ۱۳۰۰ شرکت از دیتاسنتر افرانت استفاده کنند. نکته مهم این است که تجمیع اصلی استارتاپ های کشور ابتدا در افرانت است مانند دیجی کالا٬ بازار٬ اول مارکت٬ شیپور٬ اسنپ٬ تپ سی٬ کارپینو٬ دیوار، فکس دات آی آر، مکتب خونه، جرینگ، نت برگ، تلوبیون، علی بابا، قلم چی، مدرسان شریف، لنز، روکولند والوپیک.

کسب رتبه سوم جشنواره ملی فاوا در محور پژوهش های منتهی به فناوری اطلاعات و پیاده سازی بخش عمده پروژه ITIL از دیگر اقدامات سال ۹۶ افرانت بود. به گفته مدیرعامل افرانت٬ تمام اپراتورهای برتر دنیا باید ITIL داشته باشند تا سیستم از اتکا به فرد به سازمان منتقل شود.

توزیع درآمد افرانت در سال ۹۶

درآمد حاصل از پهنای باند ۸۸ درصد و درآمد حاصل از دیتاسنتر ۱۱ درصد درآمد افرانت در سال ۹۶ را تشکیل داده اند. مدیرعامل افرانت در رابطه با درآمد شرکت توضیح داد: عمده سود شرکت به آرامی از بخشی می آید که درآمد کمتری دارد و در آینده بخش دیجیتال هم توسعه می یابد و این بخش ها مارجین های بالاتری دارند اما به هر حال مجبور هستیم که پهنای باند را داشته باشیم٬ هر چند که حاشیه سود کمتری داشته باشد.

به گفته او پهنای باند شرکت در پنج سال گذشته هر سال ۶۰ درصد رشد داشته و درآمد شرکت ۱۰ برابر شده است (در پنج سال گذشته ۳۷ برابر پهنای باند فروخته شد اما درآمد شرکت ۱۰ برابر شد و طبیعی است چون هرچقدر پهنای باند بیشتر شود٬ قیمت کمتر می شود). درآمد دیتاسنتر به ۱۲.۶ میلیارد تومان رسیده است؛ افرانت پول را از پهنای باند درمی آورد و آن را در کارهایی تزریق می کند که ستاره های شرکت هستند مانند دیتاسنتر و خدمات ابری که رشد خوبی دارد.

قاسم زاده با بیان اینکه روند سود عملیاتی شرکت همواره رشدی بوده٬ توضیح داد: آهنگ سود عملیاتی در سال گذشته کمی ملایم شد که هم به دلیل شرایط خاص سال گذشته بوده و هم به این دلیل که برای توسعه بازار بیشتر روی گرفتن سهم بیشتری از بازار تمرکز شد تا روی کسب حاشیه سود بیشتر.

او ادامه داد: درآمد شرکت در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ حدود ۴۵ درصد رشد داشته است. سود ناخالص نیز پنج درصد و سود عملیاتی ۱۱ درصد رشد داشته است. سود خالص شرکت در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ حدود پنج درصد کاهش داشته است که به این دلیل بود که بر گرفتن سهم بیشتری از بازار تمرکز شد که در آینده تبدیل به سود می شود.

قاسم زاده با اشاره به سرمایه ثبت شده ۵۰ میلیارد تومانی شرکت گفت: این سرمایه نسبت به سال ۹۵ حدود ۱۵۰ درصد افزایش یافت. حقوق صاحبان سهام نزدیک به ۶۹ میلیارد تومان است که با ۱۰ درصد افزایش همراه بوده و با سود کسب شده سال قبل به میزان هفت میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان٬ در واقع اکنون ۱۷ میلیارد تومان پول سهامداران افرانت در سود انباشته شرکت است که صرف اقدامات توسعه ای می شود.

وی افزود: قریب 12 میلیون دلار از سرمایه گذاری انجام شده افرانت با دلار 1000 تا 3000 تومانی انجام شده و ارزش ساختمان های شرکت قریب 43 میلیارد تومان است که افزایش اخیر نرخ ارز و قیمت ملک باعث افزایش ارزش ذاتی شرکت شده است.

برنامه های پیش رو/ ایجاد قطب های دیتاسنتر در کشور

ازجمله برنامه های سال ۹۷ شرکت افرانت، توسعه خدمات ابری، بهره برداری از فاز۲ دیتاسنتر راه آهن، آغاز پروژه دیتاسنتر بزرگ افرانت و ایجاد تنوع بیشتر در سبد محصولات و معرفی محصولات جدید است. شرکت روی کاهش هزینه ها و افزایش درآمد از طریق تنوع خدمات تمرکز کرده است. مدیرعامل افرانت با اشاره به شرایط سخت سال جاری با توجه به تحریم ها و نوسان های ارزی گفت: شرکت هایی مانند افرانت که به میزان سنگینی خرید ارزی و جا به جایی جنس دارند و بیشتر فروشندگان تجهیزات شرکت های غربی هستند٬ بدون مشکل نمی مانند؛ البته نوسان های ارزی برای افرانت هم آثار مثبت و هم آثار منفی داشته است؛ اثر منفی مربوط به خرید تجهیزات است که به صورت ارزی انجام می شود و مجبور به افزایش قیمت هستیم و هنوز مشخص نیست دلار در چه قیمتی می ایستد. اثر مثبتی که نوسان نرخ ارز برای کشور دارد این است که تمایل به مصرف کالای داخلی افزایش پیدا می کند و در حوزه فعالیت ما٬ افزایش قیمت دلار موجب افزایش استقبال از خدمات دیتاسنتر افرانت می شود.

او ادامه داد: یکی از برنامه های شرکت که کارهای مقدماتی آن انجام شده است٬ دیتاسنتر بزرگی است که در فرصت مناسب و پس از تامین منابع و کسب مجوزهای لازم احداث خواهد شد. دلیل پیگیری این طرح آن است که کل بازار دیتاسنتر دنیا ۴۰۰ میلیارد دلار است؛ ایران یک درصد از آن را معادل چهار میلیارد دلار دارد٬ به این معنا که به میزان چهار میلیارد دلار در ایران امکان ارائه خدمات دیتاسنتر وجود دارد و اگر فقط خدمات میزبانی سرور (Co-Location) را در نظر بگیریم٬ یک دهم رقم مورد اشاره یعنی ۴۰۰ میلیون دلار ظرفیت داریم. در حال حاضر به لحاظ تومانی٬ سه درصد خدمات دیتاسنتر و یک درصد خدمات کلاد در کشور سرویس داده می شود٬ بنابراین بازار وسیعی وجود دارد و جا دارد که شرکت ها و افراد بیشتری در این حوزه کار کنند.

مدیرعامل افرانت با اشاره به اینکه امسال ایجاد قطب های دیتاسنتر از تهران آغاز خواهد شد، گفت: چشم انداز افرانت کاهش وابستگی کشور در صنعت مادر و استراتژیک دیتاسنتر به خارج و افزایش ظرفیت تولید و میزبانی خدمات و محتوای دیجیتال در داخل کشور است. هدفی که دنبال می شود٬ افزایش ظرفیت میزبانی دیتاسنتر به عنوان کارخانجات تولیدی فضای مجازی در داخل کشور با کمترین هزینه٬ بیشترین سرعت و بالاترین امنیت و پایداری از طریق استقرار در قطب های دیتاسنتر در نقاط کلیدی شبکه ملی اطلاعات است که در همین رابطه با مسئولان دولتی مذاکراتی شده و به اجماع نظر رسیده ایم تا به جای آنکه دیتاسنترهای جداگانه ای ایجاد شود و برق و فیبر جداگانه گرفته شود؛ با ایجاد قطب های دیتاسنتر در مراکز اصلی شبکه ملی اطلاعات و اعطای بسته حمایتی از سوی دولت به سرمایه گذاران بخش خصوصی روند توسعه صنعت دیتاسنتر سرعت داده شود.

قاسم زاده در ادامه گفت: این انتظار وجود دارد که شرکت افرانت که درآمد دیتاسنتر آن در سال ۹۵ حدود ۱۰ میلیارد تومان و سال ۹۶ نزدیک به ۱۳ میلیارد تومان بود، با احداث دیتاسنتر جدید؛ در سال ۱۴۰۰ به حدود ۱۰۰ میلیارد تومان برسد. توسعه دولت الکترونیک٬ توسعه تجارت و خدمات الکترونیک٬ رشد کسب و کارهای نوپا و ارتقای بهره وری ازجمله دستاوردهای پروژه دیتاسنتر بزرگ افرانت خواهد بود.