۰ نفر

مروری بر پیام‌های ناظر امروز؛

27 توقف و 17 بازگشایی و یک تعلیق حاصل پیام ناظران/ «ونوین» قصد فروش دارایی کرد/ «ودی» خبر از بی تاثیر بودن عدم تمدید قرار داد بر سودسازی شرکت داد

۲۰ تیر ۱۳۹۷، ۱۵:۵۳
کد خبر: 284561
27 توقف و 17 بازگشایی و یک تعلیق حاصل پیام ناظران/ «ونوین» قصد فروش دارایی کرد/ «ودی» خبر از بی تاثیر بودن عدم تمدید قرار داد بر سودسازی شرکت داد

پیام‌های ناظران بورس و فرابورس در بیستمین روز از تیرماه شامل 27 توقف و 17 بازگشایی و یک تعلیق بود. در این روز مهم ترین شفاف سازی ها از آن «ونوین» و «ودی» بود.

اقتصاد آنلاین - محمد امین خدابخش؛ کاهش شاخص امروز به رقم 1343 واحد رسید، «پارس» عرضه شد و بسیاری از نمادها از مجمع بازگشتند، با این حال پیام های ناظران بازار سهام اگرچه 27 نماد را متوقف کرد و 17 بازگشایی را در پی داشت اما به جز چند اتفاق معدود، خبری با اهمیت را شامل نمی شد. امروز «ونوین» از فروش سهام خود در چند شرکت تابعه سخن گفت و «ودی» طی نامه ای به اداره نظارت بر ناشران فرابورسی از تاثیر ناچیز حذف قرارداد اتکایی اختیاری با بیمه مرکزی ابراز اطمینان کرد.

بورس:

•    بازگشایی‌های بورسی: در این روز معاملاتی از چندین نماد‌ی که بعد از بازگشت از مجمع عمومی عادی سالانه بازگشایی شدند٬ می توان گفت «فملی»، «مداران»، «کبافق» و «شخارک» از همه مهمتر بودند. شرکت ملی صنایع مس ایران (فملی) که سال مالی خود را با سود 49 تومانی به ازای هر سهم به پایان برده بود، در مجمع برای هر سهم تنها 15 تومان سود نقدی تقسیم کرد. اما نماد «مداران» که خارج از بورس با عنوان شرکت داده پردازی ایران شناخته می شود، برخلاف «فملی» نسبت EPS  به DPS صد درصدی داشت و تمامی 32 تومان و 5 ریال سود ساخته شده خود را در میان سهامداران تقسیم کرد. شرکت معادن بافق (کبافق) که سال مالی قبل را با 287 تومان و 6 ریال به اتمام رسانده بود، به ازای هر فقط سهم 50 تومان تقسیم کرد و در نهایت پتروشیمی خارگ (شخارک) نیز 380 تومان از 481 تومان و 6 ریال را عاید سهامداران خود کرد.

•    «ونوین» سهام خود را می فروشد: نماد شرکت بانک‌ اقتصاد نوین‌ (ونوین) با توجه به افشای اطلاعات با اهمیت در خصوص درج آگهی در تاریخ ۲۰ تیرماه ۹۷ بابت فروش سهام بانک اقتصاد نوین در شرکت های سرمایه گذاری اقتصاد نوین، شرکت شیمی بافت، شرکت کارگزاری بانک اقتصاد نوین و شرکت مدیریت سرمایه اقتصاد نوین و خدمات رایان از طریق مزایده یا عرضه در بازار سرمایه، امروز متوقف شد. این شرکت در صدد است تا سهام خود را به شرح جدول زیر به فروش برساند:

Capture0042

فرابورس:

•    «ودی» و عدم تمدید اتکایی اختیاری: بیمه دی (ودی) اعلام کرد که به دنبال سنجش ریسک های پیش روی شرکت مقرر شده تا به دلیل افزایش سطح توانگری شرکت نسبت به سنوات گذشته آن ۱۰ درصد از پرتفوی شرکت که به صورت قرار داد اتکایی اختیاری به بیمه مرکزی واگذار می شد٬ از امسال ادامه نخواهد داشت. این شرکت در نامه خود اداره نظارت بر ناشران فرابورسی چنین اضافه کرده است که با توجه به عدم تمدید قرار داد اتکایی 10 درصدی تنها بر روی 15 درصد پرتفوی شرکت تاثیرگذار است؛ بنابراین با توجه به وزن اندک آن، پیش بینی می شود که تنها دو درصد از حق بیمه سهم نگهداری شرکت را افزایش دهد که در مجموع تاثیر زیادی بر روی سود یا زیان شرکت نخواهد داشت. این نماد فرابورسی امروز ساعتی پس از توقف، در قیمت 111 تومان و 4 ریال بازگشایی شد و در همین قیمت با رشد پنج درصدی قیمت پایانی هفته را به پایان برد.

 خلاصه اتفاقات در سایر نمادهای بورسی و فرابورسی در جدول زیر آمده است:

 

13970420