۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

شاخص کل بورس با افت 1343 واحدی به تعطیلات رفت/ «پارس» جان بازار را گرفت

۲۰ تیر ۱۳۹۷، ۱۴:۰۹
کد خبر: 284532
شاخص کل بورس با افت 1343 واحدی به تعطیلات رفت/ «پارس» جان بازار را گرفت

شاخص امروز بورس پس از انتشار اخبار ضد و نقیض از عرضه اولیه «پارس» سرانجام نتوانست از فشار فروش‌ها جان سالم به در برد و با افت 1.21 درصدی مواجه شد. این در حالی بود که تا اواخر ساعت معاملاتی نماگر بورس 400 واحد افت را نشان می‌داد.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ امروز بورس تهران در ادامه روند کم اقبالی سهامداران به خرید و فروش، تا میانه‌های بازار، جو کم هیجانی را تجربه کرد. در این بین اما تنها نکته ای که سبب بروز هیجانات آنی در بین فعالان بورسی شده بود، انتشار اخبار ضد و نقیض از لغو عرضه اولیه «پارس» بود.

از این رو تا یک ساعت به پایان بازار و عدم تایید نهایی عرضه اولیه، شاخص کل افت 400 واحدی را تجربه کرده بود. اما با درج پیام ناظر مبنی بر شروع روند ثبت سفارش سهام پتروشیمی پارس، بر شدت فروش از سوی حقیقی‌ها افزوده شد و نهایتا شاخص کل نتوانست کانال 110 هزار واحد را حفظ کند. گفتنی است انتظار می رفت که با عرضه پتروشیمی پارس و بلیعدن 720 میلیارد تومان نقدینگی، بازار به کمای نسبی برود.

امروز در عرضه اولیه پتروشیمی پارس 182 هزار کد معاملاتی شرکت کردند که به هر کد 1898 سهم اختصاص یافت. در مجموع امروز 300 میلیون سهم (معادل 5 درصد) از «پارس» در قیمت 2400 تومان به فروش رفت. نکته دیگر اینکه قیمت تمام شده این سهم برای هلدینگ خلیج فارس، 60 تومان بود که در عرضه امروز با توجه به قیمت 2400 تومانی «پارس»، 8 تومان به EPS «فارس» افزوده شد. در عرضه امروز، «فارس» سه درصد، «وغدیر» یک درصد و «پارسان» یک درصد از پنچ درصد کل را عرضه کردند.

سقوط آزاد  قیمتهای جهانی ریزش شاخص را تشدید کرد

از بازارهای جهانی خبر می‌رسد که در پی ادامه یافتن تنش‌های سیاسی ناشی از جنگ تجاری، قیمت فلزات اساسی در سراشیبی اصلاح قرار گرفتند. همین اخبار منفی جهانی سبب شد تا حقیقی‌ها امروز ماشه فروش سهام فلزی را بکشند و 10 میلیارد تومان از سهام این گروه خود را واگذار کنند. به نظر می رسد با ادامه روند افت قیمت های جهانی در روزهای آتی شاخص اصلاح بیشتر قیمت سهام فلزی در بازار باشیم. البته شاید تنها راه نجات این گروه سودآور، اعلام دولت مبنی بر معافیت این گروه از عرضه ارز 4200 تومانی در سامانه نیما باشد.

روز دوم آغاز به کار بازار ثانویه ارز چگونه گذشت؟

روز گذشته اولین معامله در بازار توافقی ارز ثبت شد که نرخ دلار در این بازار 7502 تومان به ثبت رسید. شکل‌گیری این نرخ و همچنین وجود انتظارات برای کاهش قیمت ارز در بازار توافقی باعث واکنش نسبتا شدید بازارها شده است. همچنین دلار قاچاق در حال حاضر در محدوده 7هزار و 700 تومان معامله می‌شود و حکایت از افت 300 تومانی نسبت به روز یکشنبه دارد. سکه نقدی نیز کانال 2میلیون و 700 هزار تومانی را از دست داده و در کانال 2میلیون و 600 هزار تومانی معامله می‌شود. همین موضوع موجب شکل‌گیری صف فروش در بازار آتی سکه شده است. عامل دیگری که این روزها موجب افت قیمت سکه شده است، ادامه تحویل بدون مشکل سکه‌های پیش‌فروش شده است. ضمنا از بازار شنیده می‌شود که فشار فروش سکه نقدی رو به افزایش است. گفتنی است چنانچه مداخله‌ای در بازار ثانویه ارز صورت نگیرد این احتمال وجود دارد که قیمت‌ها در بازار سکه و بازار غیررسمی ارز بیش از این افت کند.

آمار و ارقام بازار امروز

در جریان دادوستدهای امروز بورس تهران امروز شاخص کل با افت 1343 واحدی (معادل 1.21 درصد) کانال 110 هزار واحد را از دست داد. شاخص هم‌وزن نیز افت مشابهی را تجربه کرد و با عقبگرد 195 واحدی (معادل 1.06 درصد) به ارتفاع 18 هزار و 332 واحد بازگشت. آیفکس نیز با ریزش 11 واحدی به پله یک هزار و 225 واحد بازگشت.

در مجموع امروز یک میلیارد 500 میلیون ورقه بهادار به ارزش 700 میلیارد تومان در بورس و فرابورس دادوستد شد که از این میزان 250 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این دو بازار اختصاص داشته است (بدون در نظر گرفتن عرضه اولیه «پارس»).

در بین نمادهای بورسی، فلزی ها سکاندار بیشترین افت قیمتی و تحمیل ریزش بر شاخص بودند. از این رو این «فملی»، «فولاد» و «فخوز» هرکدام به ترتیب 578، 161 و 66 واحد شاخص را عقب کشیدند. در بین نمادهای فرابورسی نیز «هرمز»، «زاگرس» و «ذوب» مجموعا 9 واحد افت را به ایفکس تحمیل کردند.