۰ نفر

اقتصادآنلاین از میانه‌های تالار شیشه‌ای گزارش می‌دهد؛

تردید شاخص برای صعود پُررنگ‌تر/ تقابل نماگرها با عقب‌نشینی گروه خودرو

۱۷ تیر ۱۳۹۷، ۱۰:۱۹
کد خبر: 283800
تردید شاخص برای صعود پُررنگ‌تر/ تقابل نماگرها با عقب‌نشینی گروه خودرو

در حالی دو ساعت از آغاز معاملات بورس تهران می‌گذرد که شاخص کل با رشد 51 واحدی توانسته فاصله خود را از ریزش‌های روز گذشته دور کند. این در حالی است که حجم و ارزش معاملات افت قابل توجهی را نشان می‌دهد.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ در جریان دادوستدهای امروز بورس تهران شاهد تعلل و پا پس کشیدن اشخاص حقیقی از گردونه معاملات هستیم. اما حمایت حقوقی‌ها از ابتدای بازار بسیار قابل توجه بوده و این حمایت در گروه معدنی و فلزی بیش از سایرین خود نمایی می‌کند.

خبر مهم اینکه دیروز دو تصمیم مهم بورسی در هیات دولت به تصویب رسید. نخست کاهش 80درصدی مالیات فروش سهام و دوم  معاف شدن افزایش سرمایه از مالیات بود. از این رو در چهارمین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی با حضور روسای قوه قضائیه و مجلس و به ریاست حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی، پیشنهادهایی در جهت توسعه اشتغال، رونق تولید و بازار سرمایه و نیز تامین تسهیلات لازم برای این هدف در بازار مالی کشور مطرح و تصویب شد.

در این جلسه در راستای تشویق و حمایت از گسترش بازار سرمایه و هدایت نقدینگی به سرمایه‌گذاری، به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی، تصویب شد که به مدت یک سال‌، نرخ مالیات فروش سهام و حق تقدم سهام از 0.5 درصد ارزش فروش به 0.1 درصد کاهش یابد. همچنین در این جلسه مصوب شد تا "در صورتی که شرکت‌ها تصمیم بگیرند بخشی از سود تقسیم نشده خود را به حساب سرمایه منتقل کنند و با افزایش سرمایه شرکت، به اجرای طرح‌های توسعه بپردازند، از مالیات بر درآمد آن بخش که به افزایش سرمایه تخصیص یافته است، معاف خواهند شد. به نظر می رسد تصویب این موضوع می تواند یک گام مهم در افزایش نقدشوندگی سهام به شمار آید.

دیگر خبر تاثیرگذاری که شب گذشته به گوش فعالان بازار سرمایه رسید، عرضه اولیه بزرگترین پتروشیمی گازی در چهارشنبه هفته جاری بود. در این اطلاعیه آمده است؛ پنج درصد از «پارس» به میزان 300 میلیون سهم با نوسان قیمتی 2280 تا 2400 تومان برای اولین بار در بورس معامله خواهد شد.

از این رو امروز تا کنون شاخص کل با افزایش 0.08 درصدی در محدوده 111 هزار و 130 واحد نوسان می کند. این در حالی است که شاخص هم با عقبگرد خودرویی ها افت 35 واحدی را تجربه کرده است. شاخص فرابورس هم با سه واحد کاهش در محدوده یک هزار و 241 واحد قرار دارد.

تا کنون مجموعا 600 میلیون ورقه بهادار به ارزش 260 میلیارد تومان در بورس و فرابورس دادوستد شده است که از این میزان 110 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم اختصاص داشته است.

برخلاف روزهای گذشته در تاثیرگذاری شاخص خبری از نمادهای فلزی و معدنی نیست. از این روز نمادهای «فارس»، «رانفور» و «پارسان» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشته اند.