۰ نفر

مروری بر پیام‌های ناظر امروز؛

6 توقف، 9 بازگشایی و یک تعلیق حاصل پیام‌های امروز ناظران/ «خکاوه» به بازار پایه تبعید شد

۱۶ تیر ۱۳۹۷، ۱۶:۰۷
کد خبر: 283637
6 توقف، 9 بازگشایی و یک تعلیق حاصل پیام‌های امروز ناظران/ «خکاوه» به بازار پایه تبعید شد

امروز شنبه 16 تیر ۱۳۹۷، مهمترین پیام‌های ناظران بورس تهران و فرابورس ایران درخصوص توقف و بازگشایی نمادها به شرح زیر منتشر شد.

اقتصادآنلاین - محمد امین خدابخش؛ اولین هفته امروز با کاهش 1438 واحدی شاخص همراه بود کاهشی که اگرچه دور از انتظار نمی‌نمود اما فضای گرفته ای را بر سومین هفته تیرماه حکمفرما کرد. از اتفاقات مهم امروز می توان بازگشت «خکاوه» را نام برد، بازگشتی که این سهم با سابقه بورسی را به دامان بازار پایه فرابورس انداخت تا جوابی باشد به زیان انباشته سنگینی که هیچ تدبیر مناسبی برای رتق و فتق آن اندیشیده نشد. امروز همچنین «حتاید» روز خود را به خوبی آغاز کرد، روزی که با افزایش درآمد پیش بینی شده از 41 میلیارد تومان به 70 میلیارد تومان ساخته شد. ناظران بازار های بورس و فرابورس در مجموع امروز 16 پیام حاوی 6 توقف، 9 بازگشایی و یک تعلیق منتشر کردند که  آنچه در ادامه می‌خوانید٬ شرحی از تعداد و چگونگی این پیام‌ها است.

 

بورس:

  • «خگستر» و «تکنو» در راه مجمع: نماد شرکت های گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو(خگستر) و تکنوتار (تکنو) امروز در پایان وقت معاملات متوقف شدند تا به مجمع عمومی عادی سالانه بروند.
  • «رمپنا» و شناسایی سود شرکت‌های طابع: نماد معاملاتی شرکت گروه مپنا(رمپنا) با توجه به اطلاعات منتشر شده در خصوص چگونگی شناسایی سود سنوات قبلی بعضی از شرکت ها در سال بعد آنها به دلیل عدم تطابق زمانی مجامع این شرکت ها با مجمع عمومی عادی سالانه «رمپنا» و همچنین شفاف سازی در خصوص افزایش سود از 566 میلیارد تومان به 739 میلیارد تومان، امروز بازگشایی شد. این نماد در قیمت پایانی 321 تومان و هفت ریال با کاهشی معادل 0.95 درصد امروز را به پایان برد.
  • «نبروج» متوقف شد: نماد معاملاتی شرکت نساجی‌ بروجرد (نبروج) با توجه به کاهش زیان انباشته از 6 میلیارد تومان به 2.6 میلیارد تومان امروز متوقف شد.در خصوص علل این توقف چنین شرح داده شده است:علت کاهش زیان انباشته در پایان سال مالی منتهی به 30/12/1395 ، تجدید ارائه شده تغییرات در هزینه های مالی به مبلغ 35میلیارد ریال ، کاهش از بابت عدم محاسبات صحیح و بخشودگی مربوط به هزینه های تاخیر در پرداخت اصل و سود تسهیلات مالی بوده است.که از این بابت اصلاحات لازم صورت گرفته است. علت کاهش زیان سال جاری (منتهی به 29/12/1396)، تغییرات در بهای تمام شده درآمدهای عملیاتی به مبلغ 1.4 میلیارد تومان به دلیل طبقه بندی صحیح اقلام استفاده شده در ماشین آلات بوده است.که اشتباهاٌ به حساب بهای تمام شده درآمدهای عملیاتی منظور شده بود که از این بابت اصلاحات لازم انجام پذیرفت . همچنین علت دیگر کاهش زیان سال مالی (منتهی به 29/12/1396) ، تغییرات در محاسبه هزینه های مالی به مبلغ 2میلیارد تومان بوده  که اصلاحات لازم از این بابت نیز انجام شده است.
  • «حتاید» و افزایش 34 درصدی درآمد عملیاتی: نماد معاملاتی شرکت تاید واتر خاورمیانه (حتاید) به دلیل لزوم شفاف سازی متوقف شد. به موجب این شفاف سازی سود پیش بینی شده 41 میلیارد تومانی به 70 میلیارد تومان افزایش یافته است. توضیحات منتشر شده در سایت کدال به شرح زیر است: افزایش سود عملیاتی نسبت به آخرین پیش بینی (34درصد) مربوط به افزایش درآمد اجاره تجهیزات و فروش اقلام داغی می باشد.افزایش درآمدهای غیرعملیاتی در سرفصل درآمدحاصل ازسرمایه گذاری ها ناشی افزایش درآمد حاصل سپرده بانکی و سود مصوب سرمایه گذاری در شرکتهای زیرمجموعه و سایر شرکتها می باشد،همچنین افزایش خالص درآمدهای متفرقه ناشی از فروش دارائیهای ثابت مشهود از قبیل زمین ،ماشین آلات و تجهیزات ،وسائط نقلیه و اثاثه منصوبات می باشد.کاهش مالیات در سال مالی 96 نسبت به آخریت پیش بینی مربوط به لحاظ نموده هزینه بیمه به عنوان هزینه های قابل قبول که در سال مالی 96 در سرفصل تعدیلات سنواتی در گردش سود و زیان انباشته شناسائی و افشاء شده است.

 

فرابورس:

  • اولین روز «خکاوه» پس از تبعید به فرابورس: نماد معاملاتی شرکت سایپا دیزل (خکاوه) امروز در تابلو بازار پایه ج فرابورس در حالی درج شد که بعد از26 سال حضور در بورس تهران به دلیل زیان انباشته سنگین 1040میلیارد تومانی و شمولیت ماده 141 قانون تجارت بودن، نتوانسته بود به حضور خود در بازار بورس ادامه دهد. این شرکت  از سال 92 مشمول ماده 141 شده بود. این نماد امروز در دقایق پایانی بازار با کاهش ارزشی 16.47 درصدی بازگشایی شد و به قیمت 70 تومان رسید.
  • نماد‌هایی که به حد نصاب نرسیدن مجمع بودند: در بازار پایه فرابورس امروز نماد معاملاتی شرکت های مجتمع های گردشگری و امور رفاهی کارگزاران پارس (گپارس)، احیاء صنایع خراسان (واحصا) و خدمات فنی فولاد یزد (خفولا) پس از به حد نصاب نرسیدن مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام در حالی باز گشایی شدند که نمادهای «گپارس» و «واحصا» با افزایش قیمت پایانی به ترتیب 7.36 درصد و 6.34 درصد مثبت رو به رو شدند و «خفولا» با 9.31 درصد کاهش در قیمت پایانی 261 تومان، شنبه خود را به پایان برد.
  • «ثتران» و مزایده بی‌سر انجام: نماد معاملاتی شرکت سرمایه گذاری مسکن تهران (ثتران) پس از شفاف سازی در خصوص برگزاری مزایده فروش زمین شهریار امروز بازگشایی شد. طبق آنچه که ازوضعیت این مزایده در سایت کدال درج شده است فروش 8 قطعه ملک مزوعی حدود 95 هکتار موصوف به زمین شهریار به دلیل عدم دریافت پیشنهاد قیمت، این مزایده کان لم یکن تلقی می شود. گفتنی است؛ این نماد پس از بازگشایی در قیمت پایانی 88 تومان و 8 ریال با 3.58 درصد کاهش به روز خود پایان داد.
  • «حخزر» با تقسیم سود بازگشت: نماد معاملاتی شرکت کشتیرانی دریای خزر (حخزر) پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام در قیمت 220 تومان و دو ریال بازگشایی شد و با افزایش قیمتی 66 ریالی تا2.85 درصد در قیمت پایانی رشد کرد. این نماد که به ازای هر سهم 19تومان و 6 ریال سود ساخته بود در مجمع سودی 14 تومان و چهارریالی را نصیب سهامداران خود کرد.
  • «وسبحان» و برگزاری مزایده: نماد معاملاتی (وسبحان) به دلیل توضیح جزئیات در خصوص برگزاری مزایده برای شرکت سرمایه گذاری سبحان متوقف شد. موضوع مزایده فروش املاک و دارایی های مازاد شرکت شامل :1- ملک واقع در بلوار فردوس 2- ملک واقع در منطقه فرمانیه 3- فروش سهام شرکت فسفات کارون می باشد.

خلاصه اتفاقات در سایر نماد های بورسی و فرابورسی در جدول زیر آمده است:

Untitled